Någon som vet vad detta är för sort?
Megalechis thoracata heter arten.
.. Borde du inte veta det om det är din? :) Eller du kanske fått den.
Jag skulle nog säga långsträckt pansarmal (Megalechis thoracata)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
#2 Jag tittade inte vad det var för sort när jag köpte den :). O nu finns det inga sånna kvar i den djuraffär som jag köpte den i. :) Får jag bara fråga, Äter de smuts på botten? För min simmar upp till ytan och äter av fiskmaten :)
Haha, så slarvig jag var! Hanterade inlägget för att undvika missförstånd.
Det var oansvarigt av dig måste jag säga. Sånt måste du kolla upp innan du köper.
Ingen fisk äter smuts. Självklart äter den mat som andra fiskar. Inget djur på planeten i dess storlek kan överleva på bajs och smuts. (inget jag någonsin hört om i alla fall? I varje fall ingen fisk..)
Hahhaha, oj heh, men våra andra malar ( De som är så vanliga ) äter bara typ smuts från båtten, eller de ser ut så i alla fall :)
Än en gång. Inga fiskar äter smuts från botten.
De kan mumsa på alger och matrester, men kräver foder för att överleva i akvarium
.. Jag tycker att du redan imorgon ska gå ner till djuraffären och köpa algtabletter (exempelvis tetra tabimin), och utfodra med dagligen.
Broccoli och gurka är också uppskattat här hemma hos malarna.
Om jag får fråga, hur stort är akvariet? :) Och vad har du för fiskar?
Har du kanske en bild? :)
Men vänta, har du inga växter? :)
Jag tror att alla dina fiskar mått bra av växter, så om du har råd med det, och har lust, så var inte rädd för att plantera ner lite snabbväxare.
Det hade nog hjälpt vattenkvaliten också. Det är ju ganska mycket fisk för ett litet akvarium (och därmed kanske svårt att hålla vattnet i skick).
Hur länge har du haft det? :)
Det kan vara 7 år ocks¨… är inte säker
Aja, men då fungerar det ju för dig :)
Hade det varit nytt hade jag nog fått lite panik, för det kan vara svårt att få en bra balans utan växter.
Men det är kul att höra!
Ja, men vi tycker att det är lite jobbigt med levande, vet inte varför…. hmmmm
51 liter är egentligen för litet för en långsträckt pansarmal. De blir ganska långa och gillar att simma omkring. De äter inte smuts utan skulle må bra av maltabletter eller flingfoder som inte är helt vegetabiliskt. De är köttätare har jag för mig. Men jättetrevliga och snälla fiskar!
Jag äger två av dessa krabater, jätteroliga och gillar att böka en hel del i min sand. De trivs flera tillsammans så det bästa för honom/henne vore nästan helt enkelt att du säljer din till någon med artfränder och större kar eller skaffar ett eget större plus 1-3 st artfränder inom kort. De blir uppemot 18 cm som fullvuxna så ett 51 liters räcker inte livet ut… Mina två bor i ett 222 L tillsammans med diverse olika fiskar. De äter röda, svarta och vita mygglarver samt maltabletter (inte sånna med enbart alger i) och jag rekommenderar varmt Hikari Sinking Wafers.
/ Emma
#15 jaja, men det dröjer…. vi har loksom inte bråttom. :) Och ja. Vi kommer att köpa ett större akvarium :)
De växer fort som f*n, i alla fall om man matar dem som man skall (detta kan man ej undvika att göra, det är elakt). Så du bör nog köpa ett nytt akvarium om 1-3 månader. Över 100L i alla fall och tänkt på att ha finkorning sand på botten istället för engelsk sjösten.