lek på mina Sterbaii!!
Ja nu är de full lek i karet! Får väl se om de finns nån rom o plocka snart! :) Alltid kul med produktiva fiskar :D
Kram /Tess
Grattis! :)
/ Emma
Tack :) skall bara se om man lyckas fånga in rom om man hinner se den innan den blir mumsmums :s filmade luite av leken på ett par på film men fattar inte hur jag skall kopiera youtubeadressen med min mobil :s Men om nån vill kika så finns den under tesselituss på youtube. sterbaii lek heter den. och om de nu e någon som kollar på den kanske denskulle vilja vara snäll o lägga upp länken i tråden :)
Kram /Tess
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
:)
/ Emma
Nämen åhh tack så mkt! :)
Kram /Tess
Ingen orsak! :)
/ Emma
Åh grattis! Mina Sterbaii har okså lekt några gånger men jag har inte lykats få tag på äggen… nåja. Väldigt fina och trevliga fiskar det där!
Nä de e inte de lättaste men nån gång skall jag lyckas :) någon som vet hur länge hon bär rommen från det att de har varit lek?
Kram /Tess
De befruktar romen genom T-positionen och sen fäster honan romen på akvarierutan/växter inom några minuter.. Så gör de samma sak om och om igen..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Då får jag nog kolla runt i karet igen nästa lek! Svårt o se deras rom?
Kram /Tess
Kan vara svårt att se beroende på var de fäster den, våra brukar fästa den mesta av romen på glasrutorna och då är det lätt att se, men sätter de på växter kan det vara svårare.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jag tyckte öndå jag kollade efter deras lek men såg inget med blotta ögat. så de får bli en mer nogrann koll nästa gång de leker. fick hem dessa i lördags så de var kul att de kom igång med lek så fort. :)
Kram /Tess
Nu fanns det 6 st ägg på glasey. Misslyckades dock med att samla upp de tre översta. så jag gav upp försöket att ta de andra tre. satte håven för äggen så får man väl se om de funkar :)
Kram /Tess
Håll koll på romen så den inte möglar, om romen blir vitaktig så är den obefruktad och då är det bara att plocka bort det.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Ååååh Grattis! :D Häftigt att du filmade det också! Hoppas att allt går vägen för dej, håller tummarna! :)
Angelica
Då var nog de första tre obefruktsde och de tre som var kvar med. men hon lägger ägg för fullt så 6 ägg ser befruktade ut. hur länge är det rom innan de blir yngel?!
Kram /Tess
Om de är befruktade eller inte syns efter ca. 1 dygn då de obefruktade blivit vita och det brukar ändå vara en ganska stor del som inte är befruktade. Det tar ca. 5dagar innan romen kläcks.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Tycker nästan det ser ut som om de är obefruktade ja.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Jag låter äggen vara tar bort håvarna och låter de bli mumsmums i stället. mkt lättare sen när jag bytt till zolux sand och annan inredning och mindre fidk i karet. känns bättre o försöka få smått då. Blir de så blir de nu med men de blir bättre förutsättningar. Men leker gör de ju hela tiden så förr eller sensre tar de sig nog :)
Kram /Tess
Nu har lag lyckats samla in romkorn i en yngelkasse :)
Och de ser befruktade ut, så nu får v i la se om jag kan få lite yngel på dessa! :)
Om de nu blir bäbisar, va vill de ha och äta i början?
Kram /Tess
Vi brukar mata med liquifry de första veckorna, sedan matar vi med mikromask till de klarar av att äta det som de större fiskarna äter..
//GuUuLd,
-IE Photography-
Oki! Finns på arken typ? :)
Kram /Tess
Liquifry borde finnas där iaf :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Kanoners :)
Kram /Tess
Annars så finns det även något som heter JBL novo fluid artemia, funkar bra det också :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Kanoners!!! Fan va bra de e med sånna här forum!!! Man får så mkt hjälp!!! :)
Kram /Tess