Vad kan ha hänt?
Mina äppelsnäckor har alltid mått bra. Dom är pigga och äter och förökar sig. Men i morse möttes jag av en hemsk syn! En av snäckorna flöt på ytan utanför sitt skal som låg kvar på botten. Räkorna mumsade på den och den såg väldigt äcklig ut. Den var ca 8-9månader gammal men har inte visat några symptom på att må dåligt.
Usch, otäckt. :/
#1 ja verkligen! 

Ja det ser väldigt äckligt ut. Förstår inte alls vad som kan ha hänt?
Stackarn! Kan skalet ha fastnat på nåt sätt och så kom snäckan ur när den försökte ta sig loss? Tycker att mina snäckor har en förkärlek till att tränga sig fram där de inte ryms. De har flera gånger lyckats få loss doppvärmaren till och med.

Själva skalet låg mitt i karet där den definitivt inte kan ha fastnat i något. Men om en snäcka fastnar, skadar den sig själv då för att ta sig loss? Kan dom krypa ur skalet utan att skada sig och sen överleva?
Snäckan i fråga lämnar bara skalet när något som är starkt nog kan dra ut den. Eller om den dött, och musklerna därmed släppt från skalet (de ramlar ur av sig själv ibland efter att ha avlidit).
Ibland dör snäckor utan någon tydlig anledning. Jag har förlorat en hel del ungar (hallon-stora), i kullarna. Vissa är väl helt enkelt svagare än andra, som fiskar kan vara.
Jag skulle inte oroa mig om det inte händer igen :) (beklagar).

Kan det ha varit så att den lagt så mycket ägg att den blivit utmattad och dött. För den senaste veckan har jag fått massor med klasar.
Samma ska hhände mig med en halvvuxen äppelsnäcka :/ Nr han lyckats fastna mellan en sten och doppvärmaren- den dog kanske av värmen eller något. Det är när musklerna skadas eller lossnar pg död som de glider ut ur skalet. Det är därför man inte ska dra loss snäcorna från akvarieglaet tex- för detta kan skada de muskler som fäster snäckan i hennes skal. Hon måste luras till att släppa självmant.
Men ja, ibland "dör" de bara, som Dynamitella säger. Naturens urval.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com