Nybörjare med 189liter
Sitter här hemma med ett tomt 189 liters akvarium (rektangulärt) och tycker det är synd att det ska stå tomt men har ingen koll på bra nybörjarfiskar så tänkte om ni har några tips.
En första fråga, finns det fiskar som klarar av att leva på "matbrickor" i en helg? (ingen aning vad dem heter men förhoppningsvis förstår ni mig). Kan fixa fiskvakt om det inte finns sådana som klarar det men finns det tåliga fiskar så får ni gärna tipsa om dem. Kommer självklart inte lämna fiskar utan mat och skötsel, är uppfödare av katter och vet hur man tar hand om djur och att det är stort ansvar med akvarium. Gisses, hoppas ni inte missförstår mina dåliga formuleringar 
Vilka växter är bra för nybörjare?
Vad bör jag ha för ljusrör?
Vilken pump behövs till 189 liter? (bra dåliga märken)
Hur ofta bör man rengöra?
Ska ta och skaffa mig en bok för nybörjare, bra tips på böcker?
http://www.svidjas.se
(Akvariet spännande och lättsköt) är en super bra bok med massa fakta och sånt….. jag rekomederar starkt att ha ett stim med sorgmanteltetror och ett par guldguramier… mina guldguramis har klarat många helger (utan) foder block när jag varit i min stuga…samma sak med sorgmanteltetrorna dom har klarat många dagar utan foder.. min kompis hade tre guldguramis i fem år, så dom lever oftast länge om dom har det bra… i mitt 60L har jag en eheim pump som är knäpptyst och skit bra så den rekomenderar jag stark..
jag kan inte så speciellt mycket om växter så det får nån annan svara på

-Rasmus 🌈
jag brukar mata mina fiskar med två kuber frysmat typ mygglarver och artemia innan jag åker bort över helgen och fiskarna älskar det!!
-Rasmus 🌈
Annars finns det ju dessa Holiday sticks som kan räcka i över en vecka, men över helgen funkar också. När jag reser iväg i ca en vecka så ger jag de detta och det funkar kanon, det blir tom. kvar en del sticks när jag kommer tillbaka efter en vecka! :) http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=11794&prodid=918&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D11794
Växter som är tåliga skulle jag säga Anubias och javaormbunke, finns olika sorter/varianter. Just nu har jag en del Anubias, Anubias nana och smalbladig javaormbunke till salu ifall du är intresserad. De finns i Stockholm. :)
På bild: Anubias (ett blad är ca 6-10 cm)
//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.
Jag köpte boken Back to nature Guiden om Nanoakvarium och även om det är en bok om nanoakvarium så lärde jag mig så sjukt mycket om hållning om akvarium som jag inte läst om alls på internet så det är ett bra tips ifrån mig! :)
Angelica
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Underbart Stort kar =) Finns mågna alternativ för dig=)
vill bar förja tråden och önksa dig lycka till. Karet ka ndu gott lämna över hälgen se til latt mata innan och efter ha en timer på och om du vill fins det mattabletter som hållr flrea dagar för jsut detta endmål.
Sen Kan alltid din kattvackt släga i ne nypa mat när hon/han är förbi.
Lycka till =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Föresten ett tipps när det gälelr växter och likadne är att anonser här. Finsn dom som då och då säljer av sig ltie växter billigare en i afären. Inte lika mycket pängar för att fylla karet snyggt och gär inget om en planta inte överlever.