En fråga om snäckor..
Hej! jag skulle hemskt gärna vilja införskaffa en liten snäcka till mitt akvarie men jag undrar om de licksom simmar upp ur vattnet? Jag har nämligen inget täckglas då jag har kampfiskar som andas syre från ytan och då antar jag att de får bättre med syre utan täckglas.. Menmen, kan man ha en snäcka i ändå? Eller rymmer den?
elenihadjipetrou.blogg.se
Gör såhär.
Ta tejp och fäst över kanterna (så att ca 1 cm av tejpet står rakt ut över vattnet på insidan). På så sätt kan snäckorna inte krypa ur. De stannar när antennerna rör vid tejpen.
Men ska du ha äppelsnäckor så kom ihåg att ALLTID ha mellan 5 och 10 cm luftspalt från kanten, så att de kan lägga ägg. Om de inte kan lägga ägg när de behöver så dör dem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror att jag ska ha posthornssnäckor, gäller samma sak där?
Mina har aldrig lämnat akvariet, men kryper gärna ovanför vattenytan. Så jag hade nog haft tejp för säkerhets skull :)
Men de lägger ägg i vattnet, så luftspalt är inte nödvändigt.
Okej tack :)
(och du. Köp en cool färg. Typ röda, orangea, rosa eller blåa. För när de lägger ägg, så lägger de MYCKET och HELA TIDEN. Så du lär inte få sålt några vanliga brunfläckiga).
Jag har nämligen ett helvete att bli av med mina :)
haha men kan man inte ha en i varje akvarium? eller behöver de sällskap?
Jojo :) Kör på då bara.
De är inte sällskapliga som äpplen, så ha en i varje du.
Bra :)
Mitt akvarium har en list runt kanten och jag ahr fyllt vatten så att vattenytan försvinner under listen. Men det blir då bara några cm upp till kanten på akvariet, och det är kanske för litet för äpplen? Kan man ha en rot el dyl som sticker upp en bit över ytan ist? Har inte täckglas som täcker hela akvariet så det skulle gå att ha nå't baktill som sticker upp en bit. Det är ju snyggast om vattenlinjen inte behöver synas…
Det går utmärkt med något som sticker upp, eftersom det är så snäckorna lägger ägg i det vilda :)
http://www.fishpondinfo.com/photos/mollusks/applesnails/snaileggs1.jpg
Men se då till att det som sticker upp gör det mer än en dm (så att äggen inte blir för blöta av fukten), och att det är tjockare än en tumme :)
Åh, perfekt! Då löser jag det så. Hurskulle man tänka kring antalet snäckor i akvariumet? Har ett 170 liters med massor av levandefödare med yngel.
mja, en 10 st? :)
Jag har 8 vuxna i mitt 70 liters, och ett par hundra ungar.
Ok. Tack för snabba och bra svar! Då har jag inte förbokat för många… Ska bara låta mina lånade botior jobba en vecka till så kan de få flytta in.