Mina malar dör hela tiden
Flyttade för ett tag sen från Hudiksvall till Ockelbo, efter några dagar dog mina tre Ancistrus malar. Jag tänkte att de berodde på flytten så jag köpte en ny mal av liknande art som jag inte minns namnet på. Efter några dagar dog den också men jag upptäckte då att vattnet va ett par grader för högt så efter att ha återställt temperaturen köpte jag någon vecka senare två hästnosmalar. Några dagar senare var även dom döda.
Har ett par guppysar och 4 scalarer som klarar sig fint.
Vad kan detta bero på?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom åt mest alger och matrester. Men gav dom även algtabletter eller gurka ibland.
Jag har nu 26 grader hela tiden. I affären stod det att don trivdes i den temperaturen :/
Lämna in ett vattenprov till din djuraffär för kontroll.
Brukar finnas den möjligheten i en del affärer.
Om akvariet är relativt nystartat är ett tips att ha i mycket snabbväxande växter, hygrophilia och liknande.
www.shrimpshop.se/forum
Ancistrusar är ju väldigt tåliga fiskar, men som små känsliga för vattenkvalitens byten. Vi häller alltid i salt i akvarievattnet, havssalt, 1 dl/100l för att minska risken för elaka bakterier, speciellt i ett nystartat el vid stort vattenbyte. Sen behöver de oxå gömslen i form av tex krukskärvor el rötter.
Våra ancistrusar lever ihop med en reeves kärrsköldpadda (som avskyr malar) men de frodas! De ynglar av sig i en rasande fart, får kull på kull och har väl aldrig haft ett så rent akvarie någon gång. De lever med andra småfisk i ett 310 l akvarie där även helenasniglar frodas. Allt tack vare sköldpaddans matvanor.
Tycker att du ska testa ditt vatten för att få veta vilken vattenkvalite du har mjukt el hårt. Gällande temp har vi 27-28 grader. Kikar man i en fiskbok (Akvariets lexikon) om vad de kräver för att må bra, står det: "Föredrar stora akvarier med klart syrerikt vatten och utrustade med mörka viloplatser bland stora rötter. Ett kraftigt filter el utströmmare bör sörja för strömning och syretillförsel. Ph 5.8-7.8, hårdhet 2-30 dGh" Temp 23-27 grader. "Foder: Alger huvudsakligen, därtill flingfoder och under 4-5 dgr uppmjukade salladsblad.
Bra att veta är att de kommer ju från tillflöden till amazonasfloden och lever i snabbflytande klara bäckar. Lycka till!