nytt akvarium med syrebrist?
Hej for tre dagar sen skaffade jag ett akvarium, fyllde det med vatten sand dekorationer och plastvaxter. Jag lat akvariet sta i tva dagar innan jag kopte tre stycken "guldfiskar" av varierande sort. Alla ar kallvatten, sotvattens fiskar.
Igar nar dom val kom sa fungerade allt utmarkt, dom at och simmade runt och jagade varandra.
Stange av lampan under natten, pumpen var fortfarande pa.
Sen i morse sa simmar fiskarna upp till ytan konstant och av lite lasning har jag forstat att det beror pa syrebrist. Under natten blev aven vattnet lite mer "grumligt"
Jag har ett filter som suger och sprutar ut vatten konstant, det ar en bra rorelse pa vattenytan.
Jag ska aka ner till fiskbutiken snart for att inforskaffa syrepump och se om det hjalper, men min undran ar om det kan ha hant nagonting med "floran" i akvariet under natten.
Tempraturen pa vattnet ligger pa 23.5C.
Hjalper levande vaxter att halla syret uppe ocksa?
otroligt tacksam for hjalp!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja, levande växter är mycket bättre en en syrepump, syrepumpar använder man mest för att dom ska vara snygga men dom är inte så jättebra. Hur stort är akvariet får man fråga, guldfiskar ska ju ha ganska stort.
tack for ditt svar, levande vaxter far det bli. har tagit med lite vatten till fiskaffaren for att se att det inte ar nagot problem med vattnet.
Akvariet ar 35L och det ar inte riktigt guldfiskar dom ar ganska sma men en typ av Guldfisk, jag och namn gar inte ihop. Dom ar ungefar 4cm med stjartfenan.
ska bli spannande att se vad dom sager i affaren. Ar i england for tillfallet och engelska termer nar det galler fiskar ar inte min starka sida…
Slöjstjärtar kanske det är, för dom har längre fenor än guldfisken.
Köp ett nitrittest! Bara två dagar, allt är nytt gissar jag? Då finns inga goda bakterier som bryter ner nitriten till nitrat, och det blir snabbt farliga mängder. Det första tecknet på nitritförgiftning är just att de snappar luft vid ytan.
Mata inte fiskarna förrän du har kollat upp nitriten. Byt ca 25-30% av vattnet för att späda ut nitriten lite. Kolla nitritnivån (NO2) med ett dropptest, är det nitrit i vattnet så tillsätt Nitrivec (nedbrytningsbakterier) och fortsätt hålla koll. Hjälper det inte så byt mer vatten. Lite varje dag tills det stabiliserat sig, inte för stora vattenbyten för då blir det snarare en ond cirkel där balansen störs konstant, ingen bakteriekultur hinner bosätta sig.
Ett nystartat akvarium bör stå ett bra tag så att en bakteriekultur hinner börja bildas, sedan tillsätter man några få fiskar åt gången så det hinner anpassa sig. Just guldfiskar är dessutom väldigt "skitiga" fiskar, de ger i från sig mycket avföring som blir till mycket nitrit om det inte bryts ned. Även ammoniak kan bildas, även det är giftigt.
Ojoj, 35 L till slöjsträrt/gulfisk är inte okej! Det du har köpt är bara yngel, det finns inga dvärgarter av dom. Både Guldfisk och slöjstjärt blir minst 30 cm som vuxna och behöver minst 250 L akvarium för att kunna växa och röra sig normalt. Annars kommer de bli underutvecklade vilket till slut leder till att kroppen inte växer men organen i kroppen fortsätter och blir för stora- vilket kan leda till allt för tidig död.
Ojoj, jag måste vara blind. Missade helt att det rörde sig om ett 35-literskar. Det går verkligen inte, nej.. :(
Organen fortsätter inte att växa när/om kroppen slutar och det inte blir en "normalstor" fisk. Det är en av olika "svårdödade" myter. Missbildningar fysiskt sett kan det bli
Hm, har läst det många gånger under de år jag har varit medlem här.. Men oavsett vad så är det inte rätt att låta een fisk som blir över 30 cm gå i ett pyttelitet 35 L…
Som de andra säger, lämna tillbaka dina guldfiskar till butiken. Du KAN INTE ha guldfiskar/slöjstjärtar i ett 35L-kar, vattenvärdena KAN INTE hålla sig bra och fisken KAN INTE utvecklas som den ska.
Köp Platy (förslagsvis bara honor för annars kommer du att ha jättemånga efter ett tag och det är inte heller bra i ett sådant litet akvarium) eller någon annan LITEN (som håller sig liten) FISK.
Platy finns i många olika fäger: http://www.google.se/search?um=1&hl=sv&biw=1366&bih=667&tbm=isch&aq=f&aqi=g7&oq=&q=platy
Självklart är 35liter alldeles på tok för litet för ens en ensam slöjstjärt i långa loppet.
Men det om organen är något som tyvärr skrivits tillräckligt många gånger på olika forum för att bli en sanning. Det ÄR en myt. Det är egentligen logiskt om man tänker efter lite att organen inte fortsätter växa och växa tills dom en dag är för stora för kroppen.
Det är inte "oavsett vad" utan det är en av olika myter.