Axolotel med svamp?
Hej
Mina axolotlar har just genomgått en olycka där dom båda förlorade sina gälar nästan helt. Så dom har haft det jobbigt.
Fick dessutom ganska aggressiv svamp i karet så allt var luddigt.
Behandlade båda axolotlarna i en hink med ektozon i 3 timmar. Det såg ut som om det blekte deras hud litegrann så vill helst inte behöva behandla dom med det igen. Nu är dom iofs piggare och starkare än dom var vid första behandlingen.
Hur som helst, har märkt att hanen, en lekustisk alltså nästan helt albino, har varit väldigt smutsig under magen, hakan, under fötterna och under svansen. Ser att huden där under också är rynkig och ser liksom "för stor" ut precis som vi blir russin när vi blir blöta. Men är nog inte det i det här fallet eftersom dom är menade att leva i vatten. :P
Smutsen under magen på honom ser ut att sitta fast i något nästan luddigt. Ser inget lager ludd på det sättet men man kan tänka sig ungefär som om huden vore trasig, som flagor, men tror dock inte det är huden det är fel på.
Kan det vara svamp tror ni som gör att smutsen fastnar på honom? Han kliar sig inte nu som han gjorde förrut men har två Platy i karet som kliar sig då och då och min gibbiceps, som jag också behandlat för att han hade nå vitt nästan bubbligt i munnen, har fått tillbaka samma sak i munnen.
Vad ska jag göra nu? Det är salt i karet och det ganska mycket. Borde jag prova slå i mer för en begränsad period på ett par dagar och bekämpa det här? För om det nu är svamp så borde väll ganska hög salthalt hjälpa? För mycket salt borde väl bara ge dom besvär på längre sikt? Eller?
Och vad kan dom få för besvär?
Kan det rentav vara så att det är saltet som gör det? Svårt att bestämma hur jag ska göra. För om jag byter ut vattnet så jag får bort saltet jag redan har i så ger jag svampen mer utrymme om det är det. Och slår jag i mer salt så kan det skada dom om det är saltet som är problemet….
Ska försöka ordna bilder på undersidan av honom när han ska upp till ytan nån gång. Ska se om jag får nån bra bild på min gibbiceps blåsliknande grejer i munnen.
Vad förrutom ektozon törs jag behandla de här djuren med?
// Pernilla
Ha en bra dag! // Pernilla
Hmm…började tänka på en sak…kan axolotlar smittas av svinkoppor? Har haft utslag på en hand. =/
Jag försökte se något på bilderna men det hjälper ju inte att jag är helt novis på axolotlar. Gibiibn verkar ha pyttesmå vita prickar på magen. Den ancitrus som bor här har också sådana prickar utan att vara sjuk - det är bara det att fjällen är fina. Har gibbin också sån´a fjäll? Annars kanske det kan vara oodinium eller nå´t.
jag drog ett varv på nätet för att se om jag hittade bilder på axolotlar som har samma problem med skinnet. Det var inte så lätt.
Jag hittade den här sidan -> http://www.axolotl.org/health.htm
… men den hade du nog koll på redan…
Tack för att du kollade. Jo helt rätt, visste redan om den sidan. Jo min gibbiceps har jättefina fjäll. =)
Jag ska hålla god koll på Axels magaskinn här framöver. Men inte borde väll djur som dessa kunna få svinkoppor, eller?
Jag hittar ingenting genom att googla som stämmer in och liknar det här.
Jag ser nu att växterna börjat bli håriga igen. Alltså, inget SLEM, Inget LUDD, inga PRICKAR! De är HÅRIGA!
Alltså jag börjar undra, någon dag efter olyckan med gälarna började det växa ut nytt fluff på dom, där det var öppna sår…trodde jag i alla fall. Men tror inte det längre. Tror det var svamp eller vad det nu var. För dagen efter hade det där fallit bort och det är precis samma fluff på växterna.
Visar en bild jag tog av Otel då hon hade det där fluffet. Alltså om det inte var fluffet som naturligt sitter på gälarna som var på väg tillbaka och det istället var svamp eller nåt annat, så var det djäääääääääävligt aggressivt!!!
Och nu är det påväg tillbaka igen. Vad ska jag göra?
Kan inte bidra med förslag om vad det är/vad som kan göras, men kanske kan någon på detta forum göra det: http://www.caudata.org/forum/
Caudata är en systersajt till sidan Axolotl.org.
Hoppas du lyckas bli av med böset 
_No way! Yes way!
Är det någon sorts salamander?
Jo det stämmer bra att det är en typ av salamander. =)
Alltså nu gick jag på känsla helt och hållet….
Kände att salt inte är bästa lösningen men gjorde en extrambehandling med myyycket salt i karet, släckte ner och såg till att det drog luft från pumpen ner i karet och lät dom vara i 45 minuter ungefär. Satte sen igång med att byta hink efter hink med vatten, ett rätt stort byte. Visst, det rubbar säkert balansen i karet men det tror jag dom tål bra och det ger med sig så småningom. Passade på att hälla rent och svalt vatten direkt över Axel som ni såg på bilderna med smutsen överallt, och vet ni vad som hände?!
Smutsen bara raaaasade av honom. Han har sån himla fin färg, verkar pigg och glad och han är REN! Inet mer salt här inte. Nu ska jag bara köra delvattenbyten rätt ofta för att hålla det rent. Växterna mår bra av det också. Salt tror jag inte är bra för de här stackars amfibierna, dom har inget skyddande hölje som fjäll. tror det bryter ner det slemskikt som jag tror dom har. Torkar ut huden eller vad man ska kalla det.
Nä, rent vatten helt enkelt.
Hoppas inte problemen kommer tillbaka bara….

Vilken tur att det löste sig! :) Hoppas det inte kommer tillbaka utan att det var problemet bara :) Är själv sugen på en Axolotl! :)
Är lite nyfiken vad var det för olycka dem var med om så dem förlorade gälarna?
Ja läs i tråden "Slemmande rot" här på sajten. Puttar upp den. I början handlade det bara om en rot.
Där kan du se hur dom såg ut innan den hemska olyckan också och efteråt. Usch, det var så hemskt. =(

Nej, ursch vad hemskt! :( Är det okej med dem nudå? fy…:(
Tror du Axolotl och öronål skulle gå ihop? :) Har precis införskaffat mig en bara för jag saknade mina ormar så och kunde inte ha kvar dem. Ålen får kompencera orm haha . :)
Hahaha, ja jag har en själv i det karet också. Dom går jättebra ihop. Visst kan dom skrämma upp varandra nån gång när dom träffas för dom har inte riktigt utrönat helt om det är någonting att vara rädd för eller inte. Han blev smakad på en gång men inget mer sen.
Jo det är okej med dom. Förrutom den här svampen om det nu är det. Men de ser piga och glada ut, huvudsaken det.
Såg du före och efter-bilderna på dom? Visst var dom fina innan? =)
Ska så småningom skaffa mig en guld-axolotel också, men inte förrän jag sett att allt är helt stabilt i karet. Nytt djur, nya bakterier och risk för smitta av olika slag. Kan ju ge honom ett saltbad innan jag stoppar i honom men det säkrar ju inte totalt.
Men hörru, fundera inte så mycket nu för jag vet att öronål och axolotel går ihop. Läs på om dom ordentligt bara för de behöver vissa anpassningar i omgivningen, har jag lärt mig den hårde vägen. =/
Kan hända att din ål håller sig undan litegrann för dom men det är ju vanligtvis så i naturen också, att någon får vara lite mer rädd om skinnet än någon annan. och jag ser att dom har börjat anpassa sig mer och mer för varandra nu. Min gibbiceps är inga problem heller med dom.

Okay vad bra! :) då ska jag överväga lite ;D är rädd att mitt 102liters kar blir förlitet sen. Just nu bor det några feta slöjstjärtar ihop med ålen och han har även blivit smakad på av dem haha.
Ja dem var jätte fina innan! :) fassnade för en Axolotl vi hade där jag jobbar för några månader sen. Den var så söt, då hade jag aldrig sett någon förut heller! :) Sen forskade jag lite om dem på nätet. Men då sa dem på djuraffärn att han inte kan gå ihop med andra axolotler för att dem kan bita benen av varandra..:S
Vilka fisksorter kan vara med en Axolotl? Jag tror jag sett Axolotl som går ihop med stora ciklider. :)
Men jag har en fråga om öronål du som har en…Vad föredrar dem att äta? :)
Ja alltså min äter det som serveras och det är röda mygglarver. Men har förstått att dom gillar Mys också.
Det rekommenderas ju natt inte ha axolotlar med något annat djur än just axolotlar så var lite sparsam med vilka djur du stoppar i. Dom är känsliga i huden och man kan aldrig helt säkra ett akvarium från grejer dom kan göra illa sig på när dom far iväg då dom blir skrämda. tror att maktbalansen lätt rubbas i karet. Och ja, ditt akvarium kommer bli för litet. Nu är mina två axolotlar unefär 23 sm skulle jag tro, plus min gibbiceps som är kring 15 kanske och min öronål som är kring 30 cm, och mitt 165 liters var på tok för smått, endast för mina axlotlar om jag hade haft dom.
Man får försöka tänka mer på hur stor botten är än hur djupt det faktiskt är, då dom för det mesta är på botten. nu har jag stoppat i två stycken Platy i karet för att dom skulle få rena upp hoppräkor jag fått. Dom level än och det påverkar inte axolotlarna något annat än att dom upplever att det finns levande byte någonstans då och då. men får dom tag i en är det bara tur. Ungefär att en gäspar och den råkar simma in och han säter den i halsen. XD Dom har ju så himla dålig syn.
Och bara för att dom är ihop med andra fiskar på affären så betyder inte det att den går ihop med dom. Ta dig tid att titta på beteendet hos den axolotel du har tänkt köpa och se hur fiskarna reagerar på den. Man ska alltid titta länge och fundera ett tag innan man köper någonting sånt här tycker jag.
Hehe, håller på för fullt och tumlar svart sand för att jag ska kunna ha den med mina axolotlar för det var för stora och för vassa korn. Det ska vara så det kan gå genom matsystemet utan att det blir problem för dom.
Men om ääär så himla söta och sociala, dom jag har i alla fall. Jag matar dom med handen för det är inte säkert att dom hittar maten annars. Blir mer sand i magen än nåt annat.
Och tänk för guuuds skull på pumpen och deras gälar, så det inte blir någon olycka. Ficksa en bur helst så dom inte kan komma i närheten av den. Gälarna går sönder som bröd alltså mot en pump. Sögs rakt igenom sockan jag trätt över. Huga huga.
En annan sak du måste tänka på är vilken temperatur som gäller för de fiskar du vill ha i. För du kommer aldrig kunna ha en doppvärmare tillsammans med axolotlarna. Dom vill ha kallt i vattnet. Helst mellan 16-22 grader.

Okej! :) Ja en Axolotl skulle det nog inte bli än på bra länge ändå. :) Vi ska flytta inom snar framtid och vi vet inte om vi kommer ha plats med större akvarium då eller ej. :)
Att dem gillar Mys? vad är det förnå? xD
#7 Jag vet inte hur det är med svinkoppor… det är streptokocker eller liknande. Jag vet inte… men jag skulle nog sätta ett rejält vattentätt plåster på det om jag måste greja i akvariet… för att minska smittorisk åt båda håll… och sedan ta av det och tvätta noga efteråt.
Ja nu är det snart borta helt och har låtit bli att stoppa ner den handen sen tanken slog mig.
Tror förresten det heter Mysis. Det är fryst mat du köper precis som röda mygglarver. =)

#22 Jaha okej :) Bra att veta! :)
Jag blir tokig alltså. Nu har min Black Ghost, Ninja, börjat klia sig också. och ser att det är samma ludd på grejerna i hans akvarium och samma vita prickar som en beläggning över glaset på akvariet.
Nån som vet va det är?
Nä jag tror dom har fått Ich, verkar vara nån sorts parasit!
Måste ringa runt och be om professionell hjälp imorrn. Det är inte bara svamp det här alltså!
Ju mer jag läser, desto mer stämmer det in på Ich! Och som det verkar är Axel i ett dödligt stadium. Han hänger uppe vid ytan och har synliga vita blåsor under fötterna, det är där den här parasiten är isf. Förbannat alltså!!! och dom som är så känsliga för medicin!!!!
Jag har gett upp hoppet nu att dom kommer överleva. Sa farväl till Axel nu när jag släckte, ifall han är död imorgon. Sa att jag hoppades att han inte skulle klandra mig när han kom till himlen och att jag älskar honom jättemycket. Att han har gett mig mycket glädje och att jag hoppas han har haft det bra också. Han såg så blek ut om gälarna. Försöker försonas med tanken att alla akvarier kommer stå tomma tillslut. Försöker försonas med tanken att dom kan dö av medicinen istället för sjukdomen. Usch vad jobbigt det här är. Bara gråter och gråter…..
Nää…
Båda level men min gibbiceps emil blir bara hispigare och hispigare och otel är hispig också och blek. Jag hoppas att det finns medicin jag törs ge dom. Har läst på inatt om vad jag borde kunna ge dom för medicin men fårgan är ju om dom finns att tillgå utan att specialbeställa. Behöver dessutom mycket eftersom det är i alla 3 akvarium nu. =(
Om du ringer till någon shop så kanske de kan skicka fort… synd att det är helg nu. Du kanske bor så till att du har flera zoobutiker att tillgå…
Funderade på om det där "luddet" är extra slemproduktion pga att skinnet är irriterat av parasiter.
Nej jag har ju inte så många ställen att tillgå tyvärr och stan är en timmes bilfärd bort.
Ska snart börja ringa runt.
Luddet på växterna då, och fluffet på gälarna?
är luddet trådar eller moln?
Ja men titta på bilderna i inlägg #8 och #9! Precis så har det sett ut och ser ut nu också men mycket mycket mildare på allt i akvariet. Nu ser det visserligen mer ut som trådar uppåt som avslutas med en liten bredare tuss längst upp. Dom är ca 1-2 mm långa nu.
Nä… jag blir inte klok på det. Jag har lite svårt att tro att det är samma ludd på både växter och inredning som på djuren. Trådigt ludd i mitt huvud ger alternativen - alger och svamp/mögel. Vita alger finns inte som jag vet. Svamp/mögel i den formen kan jag tänka mig på matrester och död vävnad men inte på växter och inredning. Är luddet vitt på växterna också?
Du har kanske en kombination av olika saker här - någon pricksjuka, svamp och… alger?
Kanske du kan flytta firrarna till ett akvarium och behandla dem där? Jag gissar att de tål aggressivare medicin än axolotlarna. … och i en mindre vattenmängd behöver du ju mindre medicin också. Om du kommer på precis vad det är som drabbat dem och har du har lite tur så kanske det visar sig att det räcker med frånvaron av djur i ett akvarium en tid för att sjukdomen ska dö ut i det. Axolotlarna kanske behöver längre tid i något mildare?… men jag bara gissar nu.
Det olika kliande pricksjukdomar jag vet är Oodinium/gold dust/rust/velvet/sammetssjuka och vita prick/white spot/Ichthyophthirius. Två alltså… med en massa olika namn. Det finns fiskmediciner som är sammansatta så att de tar båda.
Ja alltså kl 10 finns det folk påp djurmagasinet och en annan affär. Vet av 2 stycken som själva odlat axolotlar och är utbildade och jobbar med det här så ska ringa dom. och vet inte dom så får jag ringa runt i andra delar av landet.
Försöker få ett bra kort av det på växterna med hjälp av ett förstoringsglas. Lägger upp sen. Nu ska jag till frissan och klippa av mitt eländiga hår som en gån varit så fint… =/
Vita prick sitter inte på rutor i alla fall
Vill bara uppdatera läget. Att han var smutsig berodde helt enkelt på att han ömsade skinn. Dom gör så när dom växer. :P
Sen hade dom Ich som jag behandlar dom mot nu.
Det är meningen att dem ska bli bruna när de blir könsmogna och om du har salt i vattnet så borde du tömma ut allt direkt. Och frästen är det någon som vet hur man kan behandla ett sår på axelotlen. Hade en mal som sög av skinnet på min axelotl på ett ställe och nu flög sårskorpan av för tidigt :(
Ja absolut. Ska ta något foto senare och lägga upp! =)