Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 1540 ggr
Otario
0

Skräpsnäckor eller annan sort?

Har fått lite små snäckor i mitt akvarium och har läst om folk här som fått problem med detta, men att snäckorna då var svarta? Mina är inte det.. De är ljusbruna/bruna och har ett skruvformat, nästan lite avsmalt skal. Är detta såkallade skräpsnäckor eller någon annat sort? Väldigt nyfiken faktiskt, för en har nästan blivit lika stor som en 50-öring!

/ Emma

Jina
0

Physa?

Otario
0

#1 Sökte på google efter namnet och ja, de är vääldigt lika så antar att det är den sorten! Finns det något negativt med att ha de i akvariet eller kan man låta de vara? Ingen jätteförökning ännu i alla fall.. Är runt 5-7 st ungefär, bebisar och lite större.

/ Emma

Nooon2
0

Om de trivs kan de bli många ganska fort. Man kan väl betrakta dem som skräpsnäckor om man vill… men de är ju rätt fina ändå - ser ut som blanka bubblor :) Blir de väldigt många så får du göra något åt det. Annars gör de samma nytta som alla andra snäckor :)

Otario
0

#3 Okej :) Ja, de är ju inte direkt fula så har inget emot de på det sättet. Är bara livrädd för att de ska invadera akvariet totalt. Om de gör det, hur ska jag då bli av med dem?

/ Emma

Nooon2
0

Skrev svar på det i en annan tråd och jag är lite lat så jag petar in en länk till den tråden här:
http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=20969514-efc4-41e8-8090-930326e70d70&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup&ThreadListPage=1

Physor kan bli någon centimeter eller så om de trivs. Kankse ännu större, jag vet inte säkert. Fina tycker jag :)
Mina kan ett trick. Nu har jag inte sett det under de senaste månaderna - de har av okänd anledning blivit ganska få. De fixade sig ett nästan osynligt snöre (av snigelslem tror jag väl) som satt fast i botten och så seglade de som ballonger i änden på det. Såg skojigt ut! :)

Otario
0

#5 Tack så jättemycket! 
Haha, ja det måste definitivt se skoj ut :) Men blir det inte problem för fiskarna om de råkar simma in i en längd av snigelslem? Eller är det inget man behöver oroa sig för? Haha, jag kan verkligen ingenting om snäckor/sniglar :)

/ Emma

Nooon2
0

#6 Nää… jag såg en fisk göra det en gång och den bara vände lite kvickt… men det där tricket var inte något de gjorde varje vecka så problemet var ganska litet. Numera blir det ännumer sällan eftersom snäckorna är så få i mitt akvarium. :)

Otario
0

#7 Vad skönt :)

/ Emma