Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 1819 ggr
akvariet
0

Hur får man dem att leka?

Tja, har nyligen införskaffat mig ett par gula fjärilsciklider som jag diggar ödmjukt!:D

Har lagt i en platt sten som hanen kan piffa till så honan kan lägga sina ägg där men de verkar inte vara intresserade av att leka:/ varför?

När blir de könsmogna och hur får man dem att leka? Sen hur ser "förspelet"(asså när de förbereder sig för att leka) ut samt hur ser det ut när de ser det ut när de leker?

Med vänliga hälsningar Akvariet

fiskargrabben
0

Först måste ett par bildas vilket kan ta flera månader tog 7 månader för mina sedan vacktar de en gråtta eller en sten =)

Ratata
0

1, De väljer plats att leka på: Film1

2. Själva leken: Film2 (Helt underbart att Barry White spelas i bakgrunden)

När mina fjärilar lekte på en rot så ruttnade äggen. Skulle jag ge mig på fjärilarna igen så skulle jag erbjuda lite mer öppna stenytor.

akvariet
0

okej, har lagt i 2 stenar och har också en grotta åt dem…

kan de bara leka vid viss storlek eller blir de könsmogna tiddigt?

akvariet
0

och HUR får man dem att leka?

Ratata
0

Jag gjorde inget speciellt, såg mest till att de hade rätt miljö och vattenvärden i princip och inte för många jobbiga nyfikna fiskar som kunde störa ;)

akvariet
0

de har börjat picka lite på botten och "flaxat" med fenorna så de blivit stora hål… har de börjat leka eller vad är det frågan om?

[SarasB]
0

skull tro det (dock ingen expert) men de vill ha en slät yta att lägga rommen på, så tar de bort grus från botten så glaset syns så kanske de förbereder, dock har våra fiskar gjort så många ggr utan att det blivit ngt.

akvariet
0

aha:) tack för svaret

Lindzen
0

Du skulle kunna lägga ner en glasskiva eller något annat platt på bottnen då de nog helst vill lägga ägg på något slätt, eller också kan du göra som på filmen att lägga ner en blomkruka (blir nog lättare för föräldrarna att skydda äggen då) :)

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se