Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 6338 ggr
MalinJonsson
0

Erfarenhet av L-046

Jag undrar nu om någon har erfarenhet av Zebra pleco ihop med Scalarer.. Berätta gärna

GuUuLd
0

Nej, har ingen erfarenhet av det. Har blivit rekomenderad av odlare att ha zebror i ett akvarie på ca. 80-100L då det är bra att inte ha ett för stort akvarie så man har chansen att kunna hålla koll på dem så man verkligen ser att de äter osv.

Men först och främst rekomenderar jag dig att hålla en annan l-mal (ancistrus räknas inte då de är en så lätta att hålla) innan du skaffar L46or.

Det är något som de flesta rekomenderar eftersom att L46 är utrotningshotad, vet ett antal som köpt zebror innan de testat någon annan l-mal och det har för det mesta slutat med att de dött.. Och jag kan ju även säga att det är några som dött hos mig pga. sjukdom & även för att vår pump (fluval) slutade fungera under några timmar en natt, så det är så känsliga de kan vara..

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Mixidoo
0

L046 är som GuUuLd mycket riktigt säger svåra, utrotningshotade och dessutom belagda med exportförbud. Håller helt med omatt man inte ska ha den utan att ha STOR erfarenhet av Lmalar.

Dessutom är den nattaktiv, så man häller ner den och sen ser man den inte så värst mycket mer. Det finns andra malar som jag tycker du ska börja med för att få erfarenhet.

sussa08
0

L66 påminner lite om L46, billigare och lättare att sköta.. Men de är inte fullt lika skarpa i ränder osv… Men lite likheter finns XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

GuUuLd
0

#3 Precis, de är båda hypancistrus så det borde finnas lite likheter ;)

Finns ju även fler hypancistrusarter som är små och snygga + att de är lättare att sköta än L46.

Jag har L340, inte heller så svår direkt. Sen finns det ju en hel del andra..

//GuUuLd, 

-IE Photography-

MalinJonsson
1

Jag hör vad ni säger men undrade om ni har erfarenhet av scalarer ihop med L046.

GuUuLd
0

Okej för att svara på frågan. Har ingen erfarenhet av dem tillsammans men eftersom att jag har både scalarer & l46, så kan jag tänka mig att det inte är några problem att ha dem i samma akvarie eftersom att 46orna sällan visar sig. Förutom just på natten.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

MalinJonsson
0

Thanx..;)

GuUuLd
0

Men även om L46 går ihop med scalarer så för både malarnas och din egen plånboks skull, så rekomenderar jag dig att INTE köpa dessa innan du sett att du klarat av att hålla en eller gärna fler andra L-malar (och då räknar jag inte Ancistrus som l-mal).

//GuUuLd, 

-IE Photography-