Guldfisk i en skål?
Hej!
Jag har aldrig i hela mitt liv haft fiskar förut, men har alltid velat ha en Guldfisk i en rund skål som dom har på gammla filmer och sånt.
Men ju äldre jag blir så får jag mer frågor..
Trivs guldfiskar ensamma?
Är det djurplågeri att ha dom i en sån skål?
Behöver dom något speciellt?
Skulle vara bra om någon kan svara! :)
De ska defenitivt inte vara i några skålar då de ska ha ett akvarium på minst 120L(om det är en Slöjstjärt. och 250L om det är en Guldfisk, enligt zoopets artbeskrivningar.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Okej då vet jag :)

Jag gillar också sådana där runda skålar! Men har aldrig haft någon och vill inte skaffa någon heller. Inte till fisk i alla fall, men man kan ju ha växter i dem t ex.
Det är inte tillåtet att ha fiskar i skål längre. Man kan läsa om riktlinjer för sällskapsdjur på jordbruksverket.se.
Jag tycker det ser rätt hemtrevligt ut, men väldigt tråkigt för fisken! :)

Håller med! Väldigt hemtrevligt, fast väldigt enformigt för invånaren.
Precis :)
#1 fast det beror väl på storleken på fisken?!?
#7 Precis, det beror på storleken på fisken och för att slöjstjärtar ska kunna växa normalt så behöver det PRECIS lika mycket vattenyta som sina mindre missbildade släktingar, de behöver alltså 250L och inte 120L som är waaaaayyyy för litet. Jag har tre slöjstjärtar i ett 250L och jag måste ha två filter, vara suuuupernoga så att vattenvärdena håller sig bra och mata väldigt noga för att allt ska fungera bra. Så det är precis som du säger, slöjstjärtar är stora fiskar och ska ha akvarium därefter, även från när de är små.
Svar på dina frågor!
Trivs guldfiskar ensamma?
Nej, de vill ha sällskap. Slöjstjärtar är fiskar som äter mycket och skiter otroligt mycket! Därför kan man inte ha dem i små skålar när man dessutom bör ha ett litet gäng, det går inte att hålla bra vattenvärden, trust me.
Är det djurplågeri att ha dom i en sån skål?
Ja, definitivt.
**Behöver dom något speciellt?
**Extra mycket filtrering av vattnet, man måste vara extra noga med vattenvärden, göra fler vattenbyten än normalt (1-2st i månaden om man har ett kar på 250L) och gruset bör vara så stort att de inte kan få in det i munnen ELLER så litet att det inte kan fastna i munnen på dem, men samtidigt inte så litet så att de äter det och får förstoppning av det.
#8 tack så mycket för svaren!
#7 Som jag skrev så är det den minsta akvarievolymen (enligt zoopet) de bör ha. Men givetvis behövs det ju ännu större akvarier om det är stora exemplar.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Guldfiskar/slöjstjärtar är igentiligen samma art, och de ska vara minst 3 stycken. Vilket enligt mig är omöjligt i ett 120l.
Tro det eller ej, men jag hade en som blev 20cm
Det finns ju andra små fina kar som du kan ha snygga växter och räkor i :)
En bild som kanske kan vara intressant:
http://www.dr.dk/P1/Natursyn/Udsendelser/2007/05/20070515110755.htm
Olle
#12 Ser ut som en plastfisk
(alltså jag förstår att den är äkta, men bilden är så ändrad i färger + att fisken verkligen är stor, så de ser konstig ut)
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
vill man ja en guldfiskskål finns det ju alltid plastfiskar att stoppa i ^^ Har sett riktigt fina sådana! Sen finns det de i glas som gålls flytande med en glasbubbla i ett snöre :D
Så kan man pynta fint med växter ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Du kan ha en skål, om den är på 120 liter!
Stooooor skål :D Men det är fortfarande svårt att "täcka" en sida på ett klot :O Iofs så kan man ställa den in mot ett hörn XD
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Funkar ju med växter i den annars. Nu tror jag iofs inte trådskaparen tänkt sig en skål på 120 liter… Men det hade varit lite häftigt att ha.
Undra vad det skulle kosta hos en ordentlig glasblåsare. Detta skall kollas upp!
Ja, grymt hade det varit :O Och kräva ohyggligt med plats XD
Undra vart man käper såna bamse skålar xD