Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 3380 ggr
oh-la
0

hittade en liten räkling...

av grad SSS idag :D så himla kul att se att min lilla odling går frammåt och att jag får något nytt av de föräldradjur jag har! jag inga SSS innan. ett gäng SS och en SSSS. verkar som jag får ett par SS och några S i denna kullen också. sedan väntar jag på rom som en SS-hona går och bär på, samt att mina KK och RR bärare ska bli könsmogna Skrattande så jäkla kul!!

fiskargrabben
0

vadå ssss och ss? fattar inte ett dug

oh-la
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

graderingar på Crystal red/black. visar bland annat hur mycket vitt det finns på räkan :) här kommer lite bilder:

först ut en röd S

oh-la
0

och här kommer en SS:

oh-la
0

en till SS, men en svart den här gången.

oh-la
0

och en SSSS, Golden.

oh-la
0

SSS har vit stjärt och bara rött på huvudet. finns fler varianter av crystal red. bland annar red ruby (RR) som är mörk röd utan vitt och King Konf (KK) som är helt svarta. finns även varianter av alla ovan graderingar, och sedan finns det sämre graderingar A-C, vilket man ofta hittar i djuraffärerna. det här med graderingar på CR är så utbrett i världen att man faktiskt tävlar och "ställer ut" sina räkor i bland annat Japan och Tyskland.

JonteL
0

Hur gjorde du så du fick KK och RR?:)allså vilka räkor blanda du med?

Glad

Jonathan Lundin

Driver: www.bettasverige.n.nu

oh-la
0

#7, de bär på anlag, så vi får se vad de ger :) för de räkor jag har i burken nu, som är 5 stycken S, är pappan antingen RR eller KK, så som sagt… vi får se. sedan ska man veta att det bara är en handfull i hela sverige som fått fram dem, så det är inget man bara får. någon av föräldradjuren måste bära på anlag för det. sedan fins det någon kombo som sägs ge lättare, men den kommer jag inte ihåg. själv är jag mest intresserad av att få fram en tuffare stam av CR/CB av olika grad, med så få genomskinliga partier och så tät färg som möjligt. får jag fram KK elelr RR ur det jag har nu, med tanke på att jag har generna i burken, så är ju det ett plus :)

imsuchadiva
0

Jäkla fina räkor och bilder. Ser ut som någon varit på o målat räkorna med målar färg ;)

Du har inte tänkt sälja några?

oh-la
0

haha! ja, jag har hittat überinställningen på kameran :P de är tagna med kompaktkamera, så man får ju inte riktigt den där skärpan, men det duger att visa vad man har i burkarna :) sedan ska man vara medveten om att de faktiskt ser ut såhär, som små polkagrisar. så jag har inte varit och pulat med färgen ;)

förr eller senare kommer jag få börja sälja, men just nu är det mer för att se vad jag kan få fram :) har 2 burkar för tillfället, kommer snart en tredje, där jag sorterar ut de räkor som inte håller och behåller de som har bra färg för fortsatt avel. i senaste kullen var det 1 av 8 som höll, så vi får se hur snabbt eller långsamt det går :P egentligen gör jag det inte för att sälja. då hade jag bara kört på, utan tanken är att det ska bli något vettigt med de räkor jag har i burken, och att de ska tillföra något, inte minst färgmässigt. det är grymt svårt att hitta snygga CR idag nämligen, om man inte vänder sig till de riktigt hängivna odlarna.

bifogar en till bild, mest för skoj skull. CR hona med ägg. tyvärr färgar de ofta ut väldigt mycket när de bär på rom. framför allt S-räkorna har jag fått lära mig.