Hur mycket jobb?
Hej! Nu skriver jag mitt första inlägg här och hoppas att ni kan hjälpa mig lite. Jag har aldrig haft akvarie och har inte en aning om hur mycket jobb man behöver lägga ner på ett. Jag funderar lite på ett 60liters och undrar vad som krävs för att sköta ett sånt? Beror det på vad man har för fisk eller är det storleken på akvariet som avgör?
Hur ofta ska det göras rent?
En kompis har ett ganska stort akvarie och i början höll hon på med en massa tillsattser och grejer för att få rätt balans i vattnet osv. Nu har en annan kompis köpt ett akvarie och hon har bara hällt i vatten och satt i fisken… ?

alltså, tanken med ett akvarium är ju att du ska starta ett eget litet ekosystem. rent teoretiskt bör alltså ett akvarium i stort sett vara självgående utan en massa tillsatser, beredningsmedel, bakteriekultur o.s.v.
om jag får säga min mening är de flesta medel i affären helt onödiga och är mest något affären prackar på dig för att tjäna pengar. men det finns säkert andra med andra åsikter ;) i min 60l burk hemma byter jag bara vatten en gång iveckan, sedan inget mer.
personligen föredrar jag att ta en näve bottengrus från ett redan inkört akvarium, och lite vatten på det så det inte torkar under transporten och starta akvariet på det istället för att köpa färdig bakteriekultur. det du betalat en slant för är nämligen just vatten från ett fungerande akvariefilter. jag föredrar mycket växter, snabbväxande i början när akvariet är ostabilt och bakterierna inte hunnit etablera sig. växterna förhindrar nämligen nitrit. jag startade även med ett par äppelsnäckor, som jag tycker är helt lysande att starta burken med. anledningen är att de kan andas luft ovan ytan om det kniper och man får en nitrittop. man behöver alltså inte nödvändigtvis känna av massdödens ångest :P inge kul att se fisk efter fisk dö… var dock uppmärksam på om snäckorna spenderar mycket tid vid ytan. efter nån vecka kan man sakta börja tillföra med fisk.
ett 60l tycker jag är en lagom räkburk :P det är inte sådär jättemåga fiskar som trivs i ett så litet akvarium. planera utifrån vad fisken kan tänkas leva i och välj utifrån det. läs på själv, zooaffärerna har i 80% av fallen bara intresse av att sälja fisk. tänk också på att man brukar säga att 100l och uppåt är de bästa nybörjarburkarna. det är nämligen lättare att få en stabil miljö i en stor burk än i en liten.
och köp helldre för lite fisk än för mycket.
Ocj! Tack för tipsen!
Kan det vara så att min ena kompis måste tillföra en massa saker för att dom har egen brunn? Hon har pratat om just nitrit men jag lyssnade nog bara på ett öra…

nja, jag vet inte om det inte är så att hennes vatten innehåller mycket metaller eller liknande. annars brukar ju snarare kranvatten många gånger ställa till det eftersom det tillförs ämnen i det för att hålla bakterier borta.
nitrit bildas när ekosystemet är i obalans eller när man tillför mer än vad akvariets invånare kan göra av med. när du t.ex. matar fiskarna ombandlar akvariebakterierna den överflödiga maten till kväve under nedbrytningsprocessen. växterna använder kvävet för att kunna växa och må bra och bildar nödvändigt syre som fiskarna i sin tur lever av. här ser du cirkeln. förutom matrester tar bakterierna hand om allt annat dött i akvariet som ska brytas ner. växtdelar och avföring t.ex. allt detta går runt i ett litet naturligt kretslopp. om man däremot matar för mycket, vilket är den vanligaste orsaken till nitrit, kommer bakteriernas nedbrytning bilda mer kväve än vad växterna klarar av att ta hand om. vet inte hur mycket kemi du läst, men kväve förkortas som N. när kvävet (N) inte tas omhand reagerar det med det fria syret (syre heter O) i vattnet och bildar föreningarna NO och NO2. det är NO2 som är det farliga nitritet som fiskarna dör av. det är på grund av detta som jag också tycker att man som nybörjare ska ha mycket växter i akvariet som kan ta hand om kvävet. de snabbväxande använder mer kväve än de långsamväxande. det är också därför jag tycker att man ska ha lite färre fiskar. färre fiskar och mycket växter genererar lite avfallsprodukter och en bra kvävebuffert.