Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1453 ggr
[Sniff]
0

Vilka kan jag ha?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi ska köpa lite fler fiskar idag, vi har en Platy och ska köpa fler sånna. Men vilka andra kan man ha? Och hur måna fiskar kan vi ha i vårat 56 L akvarium? :)

[TheoA]
0

Ett gäng Neontetror och några guppys är ju fint :)

SofiaBlomberg
0

Ja vill man ha yngel så är guppys det roligaste man kan ha, om man får tag i friska exemplar.

Sen finns det ju så mycket annat, tetror av alla de slag å platys mm =) Lycka till.

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Nooon2
0

Jag brukar tänka att varje cm fick ska ha en liter vatten. En fisk som är 5cm ska alltså ha 5 liter vatten. Det är en riktlinje bara och det finns fler faktorer som avgör hur många fiskar man kan ha: hur ofta man byter vatten, hur tåliga fiskarna är, om man har bra filtrering, vilken sorts fisk man har (somliga skitar ner mer än andra). …och även om man lyckas hålla en bra vattenkvalite trots att man har massor av fisk i akvariet så tror jag inte att fiskar trivs om de hela tiden måste simma ivägen för varandra. En del fiskar vill ha lugnare tillvaro andra är som huliganer.

…och ett tips - befolka långsamt så att bakteriefloran hinner växa med fiskbeståndet så att ni slipper nitritolyckor.

[Sniff]
0

#3 Så brukar jag tänka också:) Platys är väl ca 4-5 cm, så jag kan ju ha några stycken:D

Hur stora är neontetror? (A)

[TheoA]
0

#4  2-3 cm

[Sniff]
0

#5 Tack:)

Det blir nog 4 små platysar som kommer imorgon, så tar vi neontetror någon dag:)