Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3735 ggr
Nooon2
0

Fånga fisk...

…är ett #¤&!- elände. Så fort håven kommer i vattnet finns det inte en enda firre i hela akvariet! Poff-borta!! Skrikandes
Måste riva halva inredningen för att få tag på dem! Om det är någon som har en besvärjelse eller liknande så måste jag få höra den! *morr* Nä… måste bara ösa ur mig lite frustration.

Jag håller på att vräka mina hengeli på grund av dåligt uppförande mot räkorna. De får inte vara med längre utan får flytta till ett annat tillfälligt hem. … med de går inte frivilligt- det står helt klart!

… men om nå´n har en så´ndär besvärjelse eller annat tips… ?

HeidiH
0

Jag måste talat väl med mina Kerri-tetror, för de simmar in frivilligt i håven! Råkat få med mig upp fast jag inte velat! Nyfikna rackare!

krulle
0

låka med mat

SofiaBlomberg
0

Plocka bort inredningen på ena halvan av karet, och sätt en glasskiva iför , det kan underlätta fångsten. annars är det bara att jaga jävlar =P

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Nooon2
1

#1 Jaha… ja, det lönar sig väl att vara snäll… mina firrar tycker väl inte att jag är det.. nä.

#2 Jo, jag provade ju det men de går tyvärr inte på det..

#3Vill ju helst inte riva något men det är ju en smart tanke. Du har gett mig en idé nu… Glasskiva är lite krångligt för där är så mycket rötter… men tänk om man kunde göra nåt slags nät men sänken och flöten så att man kunde spärra av… hm, klurigt att hitta rätt material men det ska nog gå.

Tack alla för svaren!

Nu är det en rasbora kvar. Den vet inte att den ska få bo i ett mycket större akvarium och den är jättesvår att få tag i. Jag hoppas att den har glömt håven till imorgon. Då ska jag göra ett nytt försök att få tag i den.

SofiaBlomberg
0

Ett bra tipps är att gå upp mitt i natten tända lampan å skynda sig! Dom är nämligen inte så snabba precis när man tänt och det är natt =P

MVH Sofia

Nooon2
0

#5 ! men ja… det ska jag prova! En yrvaken och förvirrad firre borde givetvis vara lättare att överlista. Tnx :)

SofiaBlomberg
0

Hoppas det går bra nu ^^ Lycka till :D

MVH Sofia

HeidiH
0

Noon, du är ju experten här på forumet med smarta lösningar! Så krävs ett när lyckas du säkert fixa det!

Nooon2
0

#7 Tnx Glad Läs nedan så får du veta hur det gick.

#8 Ehm.. tackGlad… men expert kan vara lite mycket… ett och annat hittar jag ju på ibland… men hälften av mina påhitt funkar sisådär…
…men jag samlar på de bra idéerna som funkar :)

Blängde då och då på den kvarvarande rasboran imorse och ville att den bara skulle flyga ut själv. Jag har inte orkat kliva upp på natten för att fånga firren yrvaken. Jag är rätt mosig själv den tiden på dygnet så det blev inte av att prova det den här gången. Vid tiotiden blev jag less - fånga en firre fick inte vara helt omöjligt… om jag så skulle riva hela akvariet. Det där med glasskiva eller nät morfade och blev till en sönderklippt treliters plastpåse som jag spärrade av halva akvariet med. Det är en ganska bra och enkel idé som jag nog ska använda fler gånger. Det gick dock inte att fånga firren ändå förrän jag plockade ur några rötter. Nu simmar den förundrad och ovanligt vacker tillsammans med sina kompisar i det stora akvariet. Det är en annan belysning där… och jag säger bara det - Hengeli är vansinnigt tjusiga - de lyyyser och kan helt klart mäta sig med neonteror. Jag skrämde slag på bilbukarna med allt ståhej när jag fångade rasboran och det tog två timmar innan de lyckade samla sig igen. Räkorna däremot tyckte att det var riktigt kul med allt stökande och arbetar fortfarande med att, med stort intresse, rota igenom grums och rötter och mossa som hamnade på nya ställen.

gickan87
0

Jag brukar stoppa ner håven, gärna flera och låta dem ligga med skaften ovanför ytan i 15-30 minuter sen så matar jag fiskarna och då är de vana vid håvarna så då är det bara att greppa en håv i varje hand och fånga in den firren som ska upp :)

MVH Erika :)

Nooon2
0

#10 Det är ju också en idé. Tack! Jag kan ju prova den också vid tillfälle. Men det kommer att ta mycket längre tid en en halvtimme för rasbororna och bilbukarna att vänja sig. De är ena ovanligt fega/listiga/kvicka firrar… och de hjälps åt att skrämma upp varandra också.