Stress hos Fisk
Hittade inte något om detta, så därför slöänger jag upp en tråd.
Anledning till stress hos fisk?
t.ex, temperaturförändringar är bara en av alla anledn ingar jag kan komma på, men var har vi resten av alla anledningarna/orsakerna till att en fisk blir stressad?
Kan en fisk bli stressad av musik?
Skriv ner asllt ni kan komma på, kan vaar bra att veta 

ja, det finns ju en del! dessa är de jag kommer på för tillfället:
kraftiga ljusförändringar
högt odjud
knackningar på glaset
snabba föremål som for förbi
nja, är inte helt säker på om de stör sig på musik, kanske om det är allt för högt men om du kör på relativt låg volym så borde det inte göra något…
oj! kanske inte så bra brukar ha ganska bögt på ca 100-150 dcb!

Läste nånstans att hög musik kan vara till fördel om man har fiskar som leker när det är åska ute. Men över lag kan man nog säga att det är stressande, ja. Har dock inte märkt av att mina fiskar skulle reagera på ljud speciellt mycket, men så gillar jag inte att lyssna på för hög musik heller.
Dåligt vatten är ju en stor stressfaktor också.
Brist på gömställen.

#2 Om du spelar 150 db så skulle jag gärna vilja veta vad du har för stereo så jag kan köpa en jag med :)

Åh fan - jag har för mig att rockkonserter ligger på runt 90-115 dB…?

Menade "disko"
rockkonserter ligger väl ca 10 dB över detta - så en rockkonsert bör ligga runt max 125-130…
ah… men hörni… tinnitus och hörselnedsättning är inte kul. Vill man ha höga volymer kan det ju vara så att man tyvärr redan är där. I vart fall så skaffar man sig det då. Rockkonserer håller inte någon övre gräns inom vilken man är "säker". Skadorna smyger sig på och går inte att reparera. Akta öronen… man kan inte köpa nya. Fråga en som vet…
Kort info om vad som skadar ->http://www.earfoon.se/index.php?Itemid=3&id=2&option=com_content&task=view
(Företaget säljer hörselskydd… men infon på sidan är riktig och inte överdriven. Valde den länken för att informationen är kort och koncis.)
Kolla länken ovan och så detta:
105–125 dB – Typiskt högljudd rockkonsert
90–115 dB – Typiskt disko
85–90 dB – Ofta rekommenderad lyssningsvolym vid musikmixning
80–100 dB – Lågmält mindre liveband
50–70 dB – Konversation, lyssnarens öra
50–60 dB – Restaurangsorl, bakgrundsmusik
(Källa:Wikipedia -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Decibel)
------
Fiskar och stress… jaa… allt som inte är lugn och ro och optimala förhållanden stressar väl. Jag har ett akvarium så att firrarna kan titta på TV - inte bästa placering. Meeen… varenda kväll blir rasbororna romantiska av sig ändå och far runt med varandra så jag vet inte… TV:n verkar inte störa den aktiviteten i alla fall. Den blinkar och lyser och låter men det är aldrig någon hög volym i alla fall.

Det mesta kan väl stressa. Fel vattenförhålanden, temp, PH, bakterier mm. Även om det inte är direkt dödligt är det ändå en stress, som vi skulle andas dålig luft, inget vi kanske märker, men påfrestar på kroppen och förkortar livet.
Fel kompisar, för lite utrymme, som ovan nämt, dåligt med gömställen. Spring utanför akvariet, för lång tid med ljust akvarie… Finns säkert massor!
Stimfiskar som inte har tillräckligt stort stim
…och så har jag tänkt på det här med surrande och vibrerande filter. Det kan väl inte vara kul att ha ett evigt oljud kring sig dygnet runt? Har två små innerfilter som jag tycker kunde vara bättre… men jag vet inte vilken modell jag ska köpa. Hur bra de är vet jag först när jag provat dem och då går de inte att byta. Jag står ju ut… men de stackars firrarna? Kanske det är dags för ytterfilter men de verkar dyra och jag vill ju inte ha vibrerande och surrande sådana heller.
Det känns som luftbubblor atressar mian firrar.
I karantäns karet har jag några på behandling, med luftdrivet filter och extra syresättning med syresten.
Att vara i karantä'n är väl inte så roligt, men dte är inrett ioch så, med växter och gömställen, men det där bubblandet de har fortfarande inte vant sig :O
Mina rasboror älskar filtret och när diffusoern är på ska det alltid simma bland bubblet och i streömmen fram och tillbaka :D
Sen har jag haft diffusorn på i det karet ett tag nu tror de har vant sig.
Har eheim 2210 det är gansks tyst sålänge man inte har diffusorn på.
Det känns som luftbubblor atressar mian firrar.
I karantäns karet har jag några på behandling, med luftdrivet filter och extra syresättning med syresten.
Att vara i karantä'n är väl inte så roligt, men dte är inrett ioch så, med växter och gömställen, men det där bubblandet de har fortfarande inte vant sig :O
Mina rasboror älskar filtret och när diffusoern är på ska det alltid simma bland bubblet och i streömmen fram och tillbaka :D
Sen har jag haft diffusorn på i det karet ett tag nu tror de har vant sig.
Har eheim 2210 det är gansks tyst sålänge man inte har diffusorn på.
#4 jag vet inte vad det är för sterio men fick den när jag fylde år =)
Hm, stereor/ljud kan säkert vara stressande för fiskar men jag skulle kika på andra grejer i första hand, tex gömställen, vattenvärlden, ifall sanden är för ljus/mörk mm.