Nitrit-test i färgat vatten
I ett av mina akvarier är vattnet färgat gulaktigt av trä och torv. Hur mycket färgat det är beror på när jag senast bytte vatten. Det är möjligt att jag byter vatten lite för ofta och nu vill jag ha bättre koll på nitriten och skal köpa något test… om det finns. Det test jag har (JBL:s dropptest) funkar inte eftersom gult ska indikera nitrit… och vattnet är ju gult redan från början. Har någon testat JBL:s teststickor? … eller andra teststickor eller andra dropptester… och kan säga mig om de kommer att visa rätt. Det är viktigt att testet kan visa på också små mängder nitrit eftersom det bor räkor i akvariet.
Jag har aldrig sett en teststicka eller testat andra dropptester och vet inte om den gula färgen kommer att paja resultatet.
…hm… *putt*
Jag använder jbl dropptester men har inte färgat vatten tyvärr. mne kolla på jbl:s hemsida.
Jag tror inte det ska vara någon skillnad det är ju trots allt mpånga som har färgat vatten.
Blir det någon förändring alls när du kör dropptesterna?
Pröva stickan kanske?
Kankse kan prövamed ett annat test där du vet vad du har för värden, typ, ph, kh, gh och se om det missvisar eller ej.
#2 Jag tror inte att det är fel på testerna. De funkar bra i de andra akvarierna. Problemet är att vattnet i provröret ska bli gult efter att man har satt till kemikalierna om det innehåller nitrit. Jag kan inte läsa av hur mycket nitrit som finns i vattnet eftersom vattnet redan är gult av tanninerna som kommer från trä och torv.
Jo, jag tänkte eventuellt pröva stickan. Tack för tipset
…men en förpackning är dyr att köpa och om den inte är tillräckligt exakt eller också är omöjlig att avläsa pga tanninerna har jag spenderat slantarna i onödan. Jag har inte hittat info om ifall det är ett bra alternativ eller inte.
Jag äf ju inte så förtjust i stickor då de är fdyra och "missvisande" eftersom du vill ha det exakt såär dte ju inget att rekomendera. De flesta stickor jag har prövat visar 0 och nästa steg är hela 1 mg/l så då är det ett jätte skutt. hoppas duhittar en lösning. Men jbl dropptest är ju från min sida att rekomendera de är ju ganska känsliga i färgskalan.
#4 aha… nä, då är stickorna inget för mig. Är det minsta värdet de kan visa 1mg/l så kan jag lika gärna titta på räkorna istället - är de döda så var det dags att byta vatten!
Tackar mycket för infon
- då slösar jag inte 150 spänn på stickor!
Nu har jag bestämt att jag ska försöka hålla koll på vattnet med hjälp av pH-testet istället… får väl se hur det går.