hur många pansarmalar?
Hej.
Hur många pansarmalar ska man ha fär att dom ska trivas? Eller, hur många ska man Inte ha?
MVh Emma
Pansarmalar är stimfiskar så man brukar rekommendera att ha minst sex stycken.
Jag har ingen jättestor erfarenhet av pansarmalar - har bara haft några trilineatus… men jag har aldrig sett dem bråka. Tvärt om verkar de vara väldigt mycket kompis och är snudd på gosiga med varandra. De vill alltid vara nära varandra. Mucket gulligt :) De verkar inte bry sig så särskilt mycket om revir…
… såna är i alla fall de jag har hand om :) Såå med det menar jag att jag inte tror att du får problem med revirslagsmål och måste tänka på att begränsa antalt för den skull.
…meeen… den vuxna ancistrushanen gillade dem inte! De stackarna flög som bowlingkäglor när han anföll. :/
Jag hade en till en början, köpte en till samt en albino, nu idag har jag köpt två fläckiga och tre corydoras elegans, de verkar gå bra ihop. har läst att man helst ska ha samma sort, men de verkar trivas bra sinsemellan
Helena
jag har bara tre men har fått rom på dem så de verkar iaf trivas!
Jag har ju bara ett 100l akvarie. Tänkte kanske att man kunde ha två tre stycken. Så att det inte blir för trångt på bottnen menar jag.
jag har ett 160
#5 Pansarmalar kan leva i stim upptill tusental i naturen, och det får utan problem plats 6-7 stycken i ett 100 liters akvarium.
vi har 8 i ett 93-liters, just nu är de dock ungfiskar, men de får bra plats :)
Helena

Vilken sorts pansarmal tänker du på?
Det finns i många storlekar, allt från 3 cm upp till 10 åtminstone :-)
100 liter är inga problem att ha några stycken i ett 100 liters oavsett vilken du tänker på - men ju mindre - desto större stim är ju möjligt. .
Zooaffärer har ofta erbjudande tom, små dvärgpansarmalar 10 st för 120 kr typ (tittade själv i helgen men får lov att vänta .-))
3 cm;
Corydoras hastatus
Dvärgpansarma
8 cm; Corydoras aeneues, 'albino'
Albino pansarmal
alt. Corydoras aeneus Metallpansarmal eller en "massa andra"
de som blir 10-14 cm är ju inte corydoras om jag förstått rätt men kallas också för pansarmal av olika sort, tex jättepansarmal, långsträckt pansarmal.
Oj, insåg inte att det fanns så många! Måste läsa på med andra ord. Dom jag haft tidigare har legat runt 8cm. Så det var nog metallpanasrmalen jag tänkte på. Fast dom fläckiga är riktigt fina! Albinon var lite läskig faktiskt. 
Gud va svårt allt blev helt plötsligt, jag som trodde jag hade planerat precis alla fiskar jag skulle ha. Men det akvariet jag ville ha fanns inte, så jag fick beställa det så det tar ett par veckor innan jag får det. Så har alltså tid att ändra planerna. =)
Fast, jag hade tänkt ha metallpansarmalar, men det blir inte så snyggt med tanke på att jag ska ha svart sand…
Som sagt, jag har en del att läsa. TAck för länkarna! Dom är jättebra!
Jag vet att jag är lite tjatig =) men jag tycker det är viktigt när man väljer fiskar. Man ska liksom inte bara gå å köpa första bästa.
Men jag vet detta: Jag ska ha många många neontetror. Dom är sååå fina. Sen ska jag ha Platy, färgglada sådana.
Sen ngr malar, finns det färgglada malar? Som inte är alltför stora, eller arga.
Sen såg jag ett par jättefina fiskar i en bok, som simmade med neontetror. Vet bara inte vad det är för sort, fick en jättedålig bild som inte är särskilt stor heller… Men dom var stora, runda, och oranga. Lägger ut den lilla lilla jättedåliga bilden ifall nån kanske vet vad det är. =/

Ja, pansarmalar finns det många - trodde inte heller det :-)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php
ett axplock på pansarmalar som finns reggade på zoopet .-)
Klart du har rätt i att det är viktigt att man kollar in fisksorter INNAN man köper dem - helt klart rätt där och då kan det ju inte bli tjatigt 
Färgglada malar? Jodå - men de flesta går nog rätt upp i prisklassen då, tror jag. Mina 177:or gick på 400 kr styck. Fasen, 800 kr för nåt man ser ibland….ja,ja - vad gör man inte. Men det finns "jäkla" massa L-malar att välj på, om du tänker på harneskmalar tex.
Här är mina; (får ingen egen bra bild på dem - har bara suddiga)
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=155
Och här är ett större urval på malar;
http://www.planetcatfish.com/catelog/family.php?family_id=4
Men jag är ledsen - bilden är så liten på min bärbara (liten skärm) att jag ser inte vad det är för fisk på din bifogade.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Okej, förstår att du inte ser bilden =)
Den första av malarna du hade var fin! Blir nog en prickig mal. =)

Ja visst är de fina :-) Fast jag får sällan njuta av mina :-(
Men när de behagar komma fram så är det kul! Dock blir de ju lite kaxigare med tiden och storleken är ju inte såå stkrämmande :-) Blir ju inga gibbiceps med tiden :-)
Men visst finns det massa fina prickiga! Jag tror du kan få tag i lite mindre modeller, alltså "barn" till en storlek av 150 kr och uppåt, beroende på malsort.
Kolla privatsiterna - de är oftast billigare än affärerna och så är de antingen odlade här i sverige eller så har de tröttnat och vill byta till nånting annat. http://www.loricariidae.se/ handlar mest om just L-malar och lite annat i malväg - även säljes finns .-)
Är det jättedåligt att bara ha 3 st pansarmalar? Jag har 54L akvarium och de har levt i mer än ett år så de kanske mår bra?
Ett gäng. De trivs i stim.
Så tre är för få? Jag får väl inte plats med fler?
Vet inte om jag hade valt att ha pansarmalar i ett 54l. Jag tycker du ska skaffa ett större iaf, det är roligare på alla vis :) Kanske inte svar på frågan men iaf..
Tack för svaren. Tyvärr kan jag inte skaffa ett större akvarium, men de verkar i alla fall må bra, men om de inte skulle verka må bra så skulle jag ju självklart flytta dem

jag har bara 4 st, men mitt akvarie är väldigt litet…. de är typ 6-7 cm stora tror jag, och var supersmåttiga när vi köpte dom! :P det e fläckiga pansarmalar…
men jag vill jättegärna ha ett eget som är större! delar det som vi har nu med mina 3 irriterande småsyskon… gah, blir galeeeeeen!
Det slog mig nu, när jag planerat inredningen till mitt akvarie som kommer snart, Måste man ha en grotta till varje pansarmal? Eller delar dom grottor?
Nä… jag upprepar mig och säger att de är väldigt bra kompisar och t.o.m. gosiga med varandra. De vill inte alls vara för sig själva. Visst kan de ge sig ut på lite egna vägar en liten stund men söker strax upp komisarna igen. … men de gillar att ha tak över huvudet… så att inte himlen faller ner över dem 
… nä… men det är ju klokt när man är en lite firre; det kan ju finnas rovfiskar och otäcka fåglar som äter upp en om man inte passar sig.
Nejdå, sålänge dom har något att gömma sig under är det lugnt. Många nöjer sig med att krypa in under rötter mm.
Okej, bra, har köpt två svarta grottor. Tänkte ha på varsin sida i akvariet. Sen nån större dekoration i mitten. Troligtvis ett skepp.
Men då kan dom alltså dela, vad bra. =)
jag har 5 fläkiga pansamalar i ett 54liter det går bra. när dom blir stora så blir det ett störe akvarie.