Afrikansk Arowana
Hade den otroliga turen att få tag på nåt så ovanligt som en Afrikansk Arowana (Heterotis niloticus). En helt underbar fisk! H*n e nu bara ca 15cm, men kommer att landa på ca 60cm i akvariumet, i det vilda kan dom bli upp till en meter!
Sänder med ett par bilder på Dr. Alban som han numera e döpt till!

jädrar va cool!
*avis* vill också ha en sällsynt fisk! vad kostade h*n?

gud så stora dom blir!
hur stort akvarie har du? ;) gigantiskt antar jag…….
lyllos! jättegullig!

#3 Jag hade turen att få tag på den för en hundralapp! Men som sagt, det finns knappt att få tag på. Denna hade kommit med som misstag i en leverans å dom som tog in den visste inte vilken liten guldklimp det var! :)
#4 Mitt akvarium är på 740liter! Så det e väl inte så gigantiskt, men en Arowana växer fort upp till 35-40cm men sen växer dom väldigt långsamt! Det kan ta upp till sex, sju år innan dr Alban närmar sej 60cm sträcket å då har jag förhoppningsvis byggt mitt 3000 liters akvarium! :)
min granne har en pirajtank på 11000liter gigantik
och fin fisk sån skulle man ha!

Japp, jag e överlycklig över min Arowana! :) Skoj med att det inte e nån av dom vanliga Arowanorna heller!

#2 ser att du kan ha dem med pirajor… är inte det lite reskabrelt? ja menar, pirajor är ju så jä*la glubska!

jätte fin fisk…är det skrivtetra (silverdollar) som den går med.

Nix, det är inga pirayor! Däremot en nära släting till dom, Skivtetra heter dom även kallad Silverdollar! Både pirayorna, silverdollarn och pacon är ju tetror och väldigt nära besläktade. Men Skivtetran e helt vegetarian

haha du skrev svaret samma tid som jag skrev i din tråd.

lol, såg det kent! :)

#10&11 jaha, det hade jag ingen aning om!

Det e många som inte vet att det bland tetrorna finns riktiga monster! Den vanliga pirayan e ju en av de lugnare sorterna, den svarta pirayan däremot e en riktig otäcking! Sen har du Varg tetrorna som man nästan kan få mardrömmar av om man sett dom in action! :)
Clown knivfisk , Bild på den tack!! :D
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Rejäla fiskar du har! Gratulerar till den nye!
Blev ju nyfiken och surfade rätt på film på vargtetran. Man ska inte använda händerna när man matar - det ser jag!
Letar precis någon ny intressant firre själv… men jag håller mig till en helt annan storlektsordning - helst inte över 2,5 cm. :)

Ska precis släppa i kniven i burken nu, det e h*n på bilden!

740 e ju STORT! och då e 3 000 WOOOOWSTOOORT!! x)
e det inte jobbigt att städa ett som är så stort…?

Tvärt om, ju större burk du har desto mer lättskötta e dom! :) Sen vill det ju till att man har ordentliga filtersystem å pumpar! Jag kör med fyra pumpar totalt! Två innerpumpar som tillsammans filtrerar 1700 l/tim. en ytter pump som tar 1000 l/tim samt en luftpump! Men det beror på att jag kör just stora fiskar, dom grisar ner rätt bra när dom äter å skiter därefter! :)

#20 Har du inte testat killis (äggläggande tandkarpar) så e det nåt jag verkligen kan rekommendera! Många av dom blir bara ett par, tre cm långa å hanarna e som gnistrande små juveler!!
#24 Nej, jag inte provat killis… det verkar lite ömtåliga och lever inte så länge… men det kan ju vara mina fördomar. Jag har allt kikat på dem! Tjusiga! Jag ska ta en titt till då. Tack för tipset!
Är det någon särskild firre som du kan rekommendera som förstakilli?

Enligt min erfarenhet e det inte alls svåra, har odlat tre arter å det redan som 12 åring!! ;) gardineri gardineri, australe mf! underbara djur! Det viktiga e att de inte får ha det för varmt! Dom blir sällan mer än ett till två år ,em du hinner få några kullar!!
Körde mina i 10liters kar med urkokt torv på botten å lite javamossa, inga pumpar eller nåt annat!! Dom e helt kanon!!
Funderar just på å göra en liten "torvbytta" på ql… har just inte någon bestämd ide vem som skulle bo där… men killis… det där låter ju intressant. Söker egentligen en liten firre till ett ganska varmt akvarium (27)… så de ska inte flytta in där då… men kanske den där torvbyttan kan bli av. Det känns som om jag måste prova killis snart 
Kiitos, tack och thanks!

Ja, jag kan som sagt rekommendera dom! Å dom arter jag hade var det absolut inga problem med att hålla! Å några vackrare fiskar än killi hanar finner du knappt i sötvatten det kan jag lova! Intressanta e dom åxå!! Men tänk på värmen som saGT, 22-23 Grader, inte mer!
A. gardineri å A. australe e bland dom vanligaste å lättaste! (osäker på stavningen)

# 27 killis är blandt dom fina fisk tycker jag( det är en killis jag som min bild )…dock ett stort problem med så varmt …annars kanske en lille ungfödare typ heterandria formosa en söt lilen sak.
#29 Tack för tips :) Det är en fin liten fisk med jag vill helst ha en fisk med lite mer färg eftersom de andra fiskarna är en aning färglösa.