Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 6508 ggr
Hausswolff
0

Kardinaltetra med svår fetma....?

Jag har en Kardinaltetra som är hiskeligt fet, alltså sådär så att den ser helt sing ut. Fjällen på buken har liksom ruggat upp sig också, så att de står ut litegrann från kroppen.

Den är dock pigg och alert och äter (no shit!) som en häst… Övriga firrar mår bra och ser sunda ut.

Vad kan vara för fel på min tetra?

KerstinL
0

Tror dessvärre inte det är fetma den har… Uppresta fjäll tyder på sjukdom och jag skulle ta bort den så fort som möjligt. Det kan oxå vara förstoppning och då kommer den dö en plågsam död eftersom fiskar inte känner mättnad så äter dom bokstavligen talat ihjäl sig om det är stopp i andra ändan..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

paronskrutten
0

Hur tar man lättast bort en fisk?

Helena

Nooon2
0

Den är sjuk - bukvattensot skulle jag tro. Jag tycker att du ska avliva den med en gång. Har hört att de lättare råkar ut för det om vattnet är dåligt så se efter vattenbytena och filtret om det kan ha spelat in.

Nooon2
0

#2 Ta upp den och ta rask huvudet av den med en kniv. Skonsammast.

paronskrutten
0

#2 Usch vilket sätt, men jo, det snabbaste sättet är önskvärt, man vill ju inte att de ska lida

Helena

Hausswolff
0

Okej, down the drain it is…

Tack för hjälpen!

akvariet
0

bukvattensot är det- fisken blir allt större tills den sert utt att kunna explordera, resta fjäll, mycket svårbehandlad sjukdom tyvärr…

antingen har den fått i sig bakterier eller så har den fått fel foder.

issolera angripna fiskar, tillsätt 1g salt per liter vatten (i "sjukstugan"), lämpliga läkemedel finns i handeln.

hoppas den piggnar till!

Hausswolff
0

Måste jag alltså behandla fast det bara är en som drabbats? Jag tar naturligtvis den sjuka firren "av daga".

akvariet
0

flytta den angripna fisken till en separat ganska stor box/låda och behandla där i! sält är fantastiskt, det hjälper mot allt! men om inte fisken har blivit frisk på 3-4 dagar får du tessta de läkemedel som finns i handeln. glömde också att du ska ge 1 g salt (per liter) per dag i den lilla boxen/lådan…

Hausswolff
0

Och hur kollar jag vattenkvalitén enklast?

akvariet
0

genom att köpa multistickor och/eller drupptest för de viktigaste värdena (pH, nitrit, nitrat)

LisenN
0

Ha INTE i mer salt för varje dag vad du än gör! Saltet dunstar inte utan blir kvar i vattet tills man gör vattenbyten, har man bara i mera utan att fylla på med nytt vatten höjs koncentrationen..

Salt är heller inget universal medel som botar allt, däremot kan det ibland vara till nytta under annan behandling.

Vattnet testar du med hjälp av så kallade dropptest, stickor är ganska opålitliga tyvärr.

Ser du inga symtom på dom andra fiskarna så behöver du inte behandla men att kolla vattnet är en bra idé.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Hausswolff
0

Var köper man dropptest och vad finns det för olika sorter/märken?

fiskargrabben
0

djuraffärn

Nooon2
0

Jag kör med JBL:s dropptester. Jag surfade runt mycket för att få reda på vilket som var bäst och det var svårt att hitta nå´t. tillslut hittade jag en diskussion på nå´t forum… och då blev det JBL. De skulle vara mest korrekta sas det. Hittar du det inte på djuraffärn så kan du beställa på nätet. Jag har provat Guldfisken och PWSS och de är båda bra. Det finns fler företag att beställa från som säkert också är jättebra.

Jag har haft akvarium länge utan dessa vattentest… och jag tror att det går bra om man har ett balaserat akvarium där det inte är för många fiskar och växterna växter bra. Byter man vatten som man ska och sköter filtret och fiskarna ser ok ut (man läser på om förgiftningssymptom och sjukdomar så att man vet vad man ska vara uppmärksam på)… så är vattnet bra. Tester är nödvändiga om man har särskilt känsliga djur eller rivstartar ett nytt akvarium eller experimenterar med nå´t,,, typ waalstad eller så…

…men visst är det bra med tester. Då har man ordentlig koll… och det är ju intressant att veta vad man har för nå´t i akvariet. Det är kanske främst Nitrit-testet som visar om akvarievattnet är hälsosamt eller inte.

Hausswolff
0

Tack Noon2!

Jag ska se till att skaffa det.

Nooon2
0

… jag vet inte om jag kanske säger nå´t självklart nu… men nitrit omvandlas ju till nitrat om akvariet fungerar…. såäven in nitriten ligger lågt så kan man ha nitrat i vattnet. Det är inte lika skadligt men måste också hållas efter med hjälp av vattenbyten. Har du ett fungerande akvarium och vill kolla hur ofta du behöver byta vatten så kan du behöva nitrat-testet också.

Här är en länk med kortfattad förklaring… några rader om ammoniak också:
http://www.akvarielagret.se/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=28