Tips/råd Foderschema.....
Det är svårt att hålla sig till en bana när Alla säger olika. Så lite tips&råd till en sund foderstat för de små liven skulle inte skada. :)
Hemma har jag:
Flingfoder: TetraMin, Tropical Guppy Super colour
Frystorkat: Sera tubifex kuber, Sera Fd mixpur
Fryst: vit,svart,röda mygglarver, artemia, cyclops……
Tabletter: Aquatic Nature Multi-Vitamin+Spirulina
Övrigt: Räkor, och grönt…..
Tänkte starta odling av daggmask hört att det skall vara mums, eller bara plocka ute hipp som happ, några kommentarer? Även kläcka artemia till ynglen, vilka övriga jagar efter små nyckläckta artemia(napulier)?
vill ju gärna få till lite mer levade då mina yngel oftast blir goda mums bitar om jag inte flyttar dem…..Sen blir de ju så glada när något levande faller i vattnet ^^ (jag&ynglena också)
Nu får de sällan av flingfodret, utan mest fryst känns bäst….
men skulle nog behöve lite mer rutin på vad&när angående det där med utfodring….
Tack på förhand// Andrea&Feskarna
Dag&antal ggr per dag tack :)
mån:
tis:
ons:
tors:
fre:
lör:
sön:
---------------------------
Platy
Svärdbärare
Macropod
kilfläcksrasbora
Corydoras/pansarmal - albino+fläckig
Ancistrus sp

jag matar enbart med smulat flingfoder till mina yngel…
jag slänger in en fastudag varje vecka, så här hade jag gjort:
mån: vanligt flingfoder 2 små portioner
tis: fryst foder 1 liten portion samt en tablett
ons: fastudag…
tor: lite grönt kanske?
fre: frystorkat
OBS: jag har inget annat foder än flingfoder och levande foder (krossade skräpsniglar) något bra förslag på ett bra foder förutom flingfoder?
Tubifex och röda mygglarvet ska du inte vara för frikostig med. De är tåliga djur som klarar att leva i förorenat vatten.
Hittade detta: http://home7.swipnet.se/~w-77838/foder.html
Skulle man kunna mata med minisyrsor tro? …eller bananflugor?
Antar att jag fodrar förmycket med rödamygg larver, frysta då men protein innehållet vart tydligen för mycket protein för mina.
Jag brukar blanda ihop mina frysta foder men hur ofta?
är det inte stadiet innan de blir bananflugor man vill ha?
vad går det att få tag på för levande foder mitt i vintern egentligen? säljs det i djuraffärerna?
Jag har läst såmycket om foder och sjukdommar senaste att hjärnan rinner ut ur öronen på mig. men denna m'änniskas tips tycker jag låter vettig, någon från zoonen (bifogad fil Fiskmatning)
vissa säger flera gånger om dagen och andra säger varannan dag, olika sorter & enbart en sort, jag blir verkligen förvirrad.
Men jag vill satsa varierat,
på foderförpackningar står det i princip Alltid "ges flera gånger om dagen, förorenar ej vattnet" hur lyckas dem med det?
Räkmix kanske? slabbigt att göra med men populärt. Mina älskar ju räkor.
Foder toplistan: Röda mygglarver & annat fryst, räkor, Spirulina tabs.
Sen ser man ju hur glada och uppjagade de blir när det är på jakt efter yngel i karet, frmförallt makropderna, de små ynglen flyr i rena paniken. Skulle mer levande få dem att kanske lämna ynglena lite mer ifred?
har jätte många fina recept på olika sorters räkmixar sparat på datorn hum, fiskar fiskar 
Jag tycker inte att det är så bra att mata flera gånger per dag. Jag matar en gång per dag. Det skulle bli så liten mängd mat per gång om jag skulle mata flera gånger så de skyggare fiskarna skulle inte hinna nappa åt sig någonting. Nä - i med en dagsportion så hinner de också få sitt medan de kvicka och glupska är upptagna med sitt. …och somliga firrar verkar inte ha något stopp. Man kan ju faktist mata sina fiskar sjuka. Om man ska efterlikna naturen så ska det väl vara en liten munsbit här och där då och då… men då är det ju problemet med de skygga fiskarna.
Jag har en alldeles egen idé angående det där med att maten "inte förorenar vattnet"… det är klart att det förorenar… men kanske inte genast. Jag tror att det bara är det att de har pressat ihop maten
och/eller tillsatt lite fett och fibrer så att det håller ihop maten så att den inte löses upp när den hamnar i vattnet. Men detta är helt min egen ide om det. Jag har varken läst eller hört om det.
#3 Hur visar sig en för hög proteinhalt i fodret? Ser du det på firrarna?
Jag vet tyvärr inget om matning med bananflugor eller deras larver. Det vore kul att höra om erfarenheter av det. Det ska bli flugodling här till våren så snart det blir nog varmt för att beställa ett gäng. Jag kan inte tänka mig annat än att bilbukarna måste gilla det.
Jag tror inte att mer levande skulle göra att de stora fiskarna lämnar ynglen ifred. Det vore om du skulle mata dem proppfulla jämt och det mår de ju inte bra av. Yngel eller annan mat är sak samma för firrarna. Det är ingen skillnad.
anylyser om vad det innehåller på burken med flingfoder tex: Råprotein, råfett, råfibrer, råaska, vatten….tilllsatser vitaminer och sånt.
precis som vi människor ska ju djur också få sig vitaminer och mineraler och allt där till.
det finns att hitta information, men åter alla skriver olika….*suckt*
"Röda mygglarver hör till de vanligaste frysfodrena, det är proteinrikt och kan inte utgöra huvuddelen i de flesta fiskars diet, det är bara riktigt proteinkrävande fiskar som discus och liknande som klarar det. Som tillskott några gånger i veckan är de däremot perfekta till de flesta sällskapsfiskarna. Tetror, Guramis och Dvärgciklider tex. uppskattar röda mygglarver"
Fiskar har ju en tendens till att äta ihjäl sig när det serveras på silverbricka…..
Tänkt mig 2ggr om dagen, det är ju mitt emelllan….någongång vid middags tid sedan på kvällen med svagare belysning som en inledning till natten så de nattaktiva har lite att mumsa på under natten i lugn och ro.
Får se, hoppas det rullar in fler tips :D
Vart beställer du sådant som flugor? får kolla runt….
Frystorkad Tubifex någongång, en gång i veckan kanske, det är ju bra för magenmen i övrigt rätt näringsfattigt och massa fett om jag inte minns fel :/
Levande är ju det mest naturliga sätter igån fiskarna rejält ^^ Ska hitta lite artemia ägg av bra kvalitée till rimmligt pris och se hur det går, ska bli intressant, alltid kul se saker växa!
http://mikes-machine.mine.nu/EasyArtemia_se.htm - att kläcka artemia på det lätta sättet!