Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1026 ggr
heffaklump
0

Vad ska jag göra?

Hejsan, har då ett 180L kar som har varit igång i ungefär 3 veckor nu tror jag. Alla fiskar mår prima och allt växer och frodas. Dock så började en av mina växer att blomma och självklart så släppte blomman pollen i vattnet så nu är det som en gulbeläggning på ytan… Vet inte rikigt hur jag ska få bort det på ett effektivt sätt? 

Pumpen sprutar nästan inte ut nå vatten längre heller så jag är lite orolig med det här med syre till fiskarna då ytan knappt rör sig längre. Förut hade pumpen världens sprut så fiskarna klarade knappt av att stå stilla. Algerna frodas också bra i karet, allt för bra faktist och jag tror filtrets brist på sugförmåga kan ha nåt med den snabba tillväxten av alger att göra.

Jag vet inte, går det att göra rent filtret lite försiktigt? Jag vet att man hellst inte ska göra det allt för ofta men jag kan inte låta det va som det är nu. Känns som att det kan ha fastnat nåt blad eller liknande som gör att utblåset inte riktigt funkar som det ska…

histronica
0

GladHej. Jag tycker du ska ta lite akvarievatten och klämma rent filtret lite.

Om det är så att den är "full" så renar den ju inte bra heller och vattnet kommer isåfall att bli gradvis sämre - då är det bättre att du gör rent den lite.

Den behöver ju inte vara kliniskt rent men just så att du lättar lite på trycket för den. Har du en impreller eller vad fasen det nu heter (propeller typ) kolla så inte den slammat igen och sen kramar ur filtret lite i akvarievatten så tror jag att det kommer att bli bättre för fiskarna än att strunta i det.

Tycker ju att det vore det bästa för om pumpen inte fungerar som den ska så är ju det definitivt iten bra det heller och a två onda ting så verkar detta minst ont

heffaklump
0

Jag får ta lite akvarievatten och klämma ur lite skit från filtret och se om det blir någon skillnad. Det är så många olika sorters filtermaterial i det där filtret :P

Ytan började se ut att röra sig lite mer nu iallafall så jag hoppas det där eländiga pollenet går bort av sig själv…

Cappi
0

Man gör rent filtret när spruttet minskar. Inte försiktigt utan ordentligt. Man behöver inte använda akvarievatten, det går alldeles utmärkt att använda kranvatten, bara temperaturen är densamma. Geggan ska sköljas bort, bakterierna finns kvar i porerna. gör du inte det får bakterierna inte tillräckligt med syre för att göra sitt jobb.

histronica
0

Visst kan man göra så i  ett etablerat kar men det är väl knappast att rekommendera i ett nystartat akvarie som bara varit igång 3 veckor? På 3 veckor är det ju knappast stabilt ännu och ganska utsatt för rubbningar så är det inte bättre att ta det lite varsamt och ta ut det värsta då det förmodligen är mest pollen som proppar igen - och då det som nystartat väl inte geggar igen av naturliga orsaker på 3 veckor?

heffaklump
0

Jag gjorde rent lite försiktigt igår och nu sprutar det på bra så det var nog bara så att det var lite geggigt nu när jag precis har startat upp det.