Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 2301 ggr
Eija-69
0

Nystartat akvarium, alger efter 1 vecka?

Hej!

Startade upp mitt 54 l för en vecka sedan med grus (tvättat noga), värmare, pump och 3 olika växter.

Enligt zoo-affären skulle jag vänta med fiskarna i minst en vecka efter starten av karet så inga firrar ännu.

Har tänt ljusrampen ca 13-14 timmar/dygn, pumpen + värme alltid på.

På ena växten, en med ganska breda blad, så fick den efter 4 dagar rödbrun beläggning på bladen. Detta uppstod även på den andra växten med många små blad. Har jag fått alger redan efter 1 vecka?

Vad är felet och vad kan jag göra?

Emiizan
0

I mitt 54L fick jag också alger jättefort. Kanske inte så fort som du, men tillräckligt fort för att börja undra. När jag hade haft det i ca. 3 månader tyckte jag det såg förskräckligt ut, så jag städade det noga och köpte två Ancistrus-malar. Nu är mitt akvarie jättefint & i princip helt alg-fritt :)

yemoller
0

Känns som ljuset e tänt lite för länge, 8-10 timmar räcker.

GuUuLd
0

Jag skulle nog dra ner på antalet timmar som akvariet är tänt ca.10h är mer lagomt.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Saga85
0

Är det verkligen nödvändigt att vänta med fiskar, om det inte är en särskilt känslig sort? Själv startade jag upp ett 24 literskar med tre pansarmalar, och veckan efter skaffade jag ett 54 literskar och tre pansarmalar till.

Jag fick algproblem efter ett tag, men det blev bättre när jag struntade i att lägga i växtgödning.

KerstinL
0

Det låter som om  det är kiselalger du fått. Det är ganska vanligt i nystartade akvarium. Gå in på sidan och läs om den, ganska intressant faktiskt. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Mig-
0

äppelsnäckor brukar folk rekomendera, dä äter allt! :)

Eija-69
0

Tack för alla svar.

Ska dra ner på tiden med ljuset och köpa några algätare.

Akvariet är inte så stort så kanske 2 max 3 algkäkare.

HeidiH
0

Mitt akvarie har varit igång lite längre än ditt, men såg att jag fårr lite alger på vissa ställen, så nu har jag köpt 3 st otocinclus affinis, de är så söta! Så nu hoppas jag att algerna ska försvinna. PÅ djuraffären tyckte de jag skulle ha några såndana här, några siamesiska algätare, några ancistrusar, då de alla tydligen föredrar olika alger..

Nooon2
0

Jag har lite svårt att köpa det där med att olika fiskar föredrar olika alger. Jag tror att just ingen gillar t ex blågrönalger eller kiselalger. Snäckor kanske kan ta sån´t. Jag vet inte.

Tänkte också lägga min kommentar till det där med att ha många bottenfiskar. Vår Ancitrus blev med tilltagande ålder revirhävdande och anföll våra andra bottenfiskar (pansarmalar) så fort han fick syn på dem. Han är lite bufflig när han tar sig fram men bråkar egentligen inte med några andra fiskar. Han är mycket duktig på att äta alger (grönalger) och får numera ha hela bottenregionen i ett 150-litersakvarium för sig själv. …men det ska sägas att det egentligen inte är några stora algproblem i det karet. Jag vet inte hur han skulle ställa sig till kiselalger eller trådalger eller annat sån´t besvärligt.

Nooon2
1

…hm… bredbladig… kan det vara någon crytocoyne kanske? De växter som växer långsamt får gärna alger.. men en vecka - det är snabbt. Ha gärna snabbväxande växter (i regel ljusgröna saker) som hjälper till att ta upp näringsämnen… och håll efter vattenbytena särskilt nu i början när du inte har en bakterieflora som bryter ner skadliga ämnen. Dvs - försök svälta algerna så mycket du kan. Det gäller förstås ljuset och gödningen också som du redan har fått tips om.