Galen tanke.. Odla alger?
jag har ju otocinclusmalar. Tyvärr dog den ena igår. De äter som malar gör;alger. Läste att det inte blir så bra om man fodrar dem med algtabletter, de vill helst ha just alger. I akvariet är det inte mkt till algtillväxt, inte nån som syns iaf. Och då de helst vill äta alger, funderade jag på om man kan, i ett anant kar av nåt slag, odla alger. Om man har stenat av olika slag, och lyfter över dem i det stora karet då de är alger på.. Jag vet en helt galen tanke..
Hissa eller dissa mig liksom.. Skulle det kunna fungera?! Hur bör man gå tillväga? Måste det finnas pump mm isåfall till "odlingskaret?

jag tycker faktiskt inte att det är någon dum idé alls faktum är att jag själv gör det!
jag har fem stycken sånna där små jägermejserflaskor som jag har hält i helt vanligt vatten och så låter jag det stå precis vid fönstret så att lite dagsljus gynnar algernas tillväxt och sen så tar jag bara upp pinnen som ligger i och skrapar av alger till mina skräpsnäckor som är i ett litet kar…
dock vet jag inte om det är någon bra idé att göra så till malar men det är la värt ett försök?
det är min åsikt, jag började med en liten flaska sen kom jag på att jag kan försöka få fram olika "former" av alger och sen dess har jag fått massor med alger! men det tar sin tid, i "nytt" vatten tar det la säkert 2-3 veckor innan man börjar se algerna. testa att ha på en lampa över flaskan med vattnet så går det nog fint!
Lycka till!