Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 21650 ggr
mirrian
0

Åldersgräns vid inköp?

Hur gammal måste man vara för att få köpa en akvariefisk? Beror det på sort eller är det helt tillåtet/otillåtet oavsett fisk?

Tacksam för snabbt svar!

jossan84
0

Egentligen är det olagligt att sälja djur till personer under 18 år eftersom man inte får ingå handelsavtal om man är omyndigt. Men det är nog inte så många som tänker på det.

mirrian
0

Jag vet att man får handla hamstrar o div. andra smågnagare från privata uppfödare själv om man är minst 15 år, men inte från en vanlig djuraffär.

sussa08
0

Nja, privata uppfödare kräver oftast vuxens tillstånd… Men jag har själv köpt djur när jag varit minderårig från djuraffär. De får inte sälja men gör det ändå, som förälder kan man då gå tillbaka och kräva att köpet återtas då det ej varit giltligt :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

BrallarN
1

Det har jag aldrig tänkt på faktiskt för jag har aldrig med ngn vuxen när jag handlar fiskar.

Saga85
0

Saken är ju att man som minderårig inte äger något - alla pengar och alla saker man har tillhör ens föräldrar. Därför är det även deras pengar man spenderar vare sig man köper en jacka, en hamster eller godis, och man ska därför ha deras medgivande. Först när man är 16 år får man själv bestämma över de pengar man tjänar och därmed köpa vad man vill.

Sen är det upp till varje säljare att själv bestämma vart dem vill sätta gränsen. Kan tänka mig att en del vägrar sälja djur till yngre som kommer själv för att inte riskera att få tillbaka djuret från arga föräldrar.

histronica
0

Tror att vissa butiker nekar inköp - med tanke på att en 16-åring trots allt är omyndig, även om egna pengar tjänats.  Men det finns nog ingen lagtext på detta ännu.

Fann dock denna notis idag:

Åldersgräns för djurköp? Lördagen 9 Januari 2010

Jordbruksverket funderar på att införa en åldersgräns för den som vill köpa djur. Enligt förslaget ska man vara minst 16 år eller kunna visa upp ett intyg från sina föräldrar om man ska få köpa ett djur. (FL-Net)

http://apollo.fl-net.se/kvinna/viewNews.do?id=45357&cat=0

fast mer info stod inte än det ovan

Saga85
0

#6 Låter jättebra. Det kan ju vara svårt att dra gränsen vid materiella saker vad som ska anses vara ok att köpa utan att ha föräldrarna med sig, men med levande varelser borde det inte vara alltför svårt att forma en lagtext.

Wilse18
0

Vilken bra fråga, har faktiskt också undrat över detta :)

BrallarN
0

Haha nu får alla fiskodlare här se till att inte åka fast för att langa djur till minderåriga :D

StuteriSolo
0

Vi har haft som policy att är man under 16 ska man ha en vuxen med sig när man handlar, alternativt att föräldern givit sitt tillstånd till någon i butiken tidigare. Det finns ju trots allt akvarieintresserade barn som köper en ny fisk då och då…

En del blir sura när man nekar köp och säger åt dem att återkomma med en förälder, det är ju bara en fisk de ska ha… När det gäller smådjur är det mindre tjafs faktiskt, fiskar räknas tydligen inte.

Men oftast är det inga problem, och barnen/ungdomarna återkommer med föräldrar och köper vad de är intresserade av.

BrallarN
0

Jag har inte blivit nekad eller frågad på ålder eller ngt och jag har handlat fiskar som båder 15 och 16 åring och jag ser allt annat än gammal ut :P

fiskargrabben
0

jag är 12 år och jag kan köpa vad jag vill i djuraffären utan att mina föräldrar är med

mirrian
0

#12 Det låter som att försäljaren verkligen litar på dig, handlar du där ofta?

thildatessie
0

Det låter bra med tanke på att många oansvariga köper djur men sen inte orkar ta hand om det. men jag har aldrig hört detta innan. Jag har köpt marsvin i djuraffär utav förälder och vet andra som har gjort det med.. men visst vore det bra! och det säger jag fast jag själv är 16 ;)

Cappi
0

#5 FÖRÄLDRARNA ÄGER INTE ENS SAKER ELLER PENGAR, DET GÖR MAN SJÄLV!!! Men det betyder ju inte att man får disponera stora summor och dyra saker hur som helst. Eftersom föräldrarna (i de flesta fall) är barnets förmyndare så handlar det om att de utövar den tillsyn som förmyndarskapet innebär.

Men har man fått en dyr sak av någon annan så får inte föräldrarna sälja eller göra vad de vill med den. Inte heller får de göra vad de vill med ens pengar.

Man får visst köpa saker innan man är 16 år, det beror på om det kan anses rimligt med tanke på åldern.

Det är rimligt att en 9-10 åring själv går till affären och köper godis för en tjuga, det ska affären inte neka. Men det är inte rimligt att samma unge går till djuraffären och köper ett smådjur för 300 kronor. Då inte bara får utan då BÖR affären neka det köpet. Annars kan föräldrarna kräva att köpet hävs.

Om man är 13-14 är det rimligt att man köper fiskar för 100-150 kronor. Man förstår hur mycket pengar en hundring är. Det är inte rimligt att man köper en jacka för 500-600 kronor.

Osv, osv.

När man är 16 får man själv disponera pengar man har tjänat eller fått, t ex julklapps- eller födelsedagspengar, Men man får fortfarande inte köpa orimligt dyra saker, som en cykel eller kläder för flera tusen. Sådana köp får affären neka om inte föräldrarna är med. Föräldrarna kan å andra sidan inte neka dig att disponera dina pengar som du vill, och säga att du måste spara dem eller köpa något du inte vill. De kan inte heller kräva att du betalar för dig hemma innan du har fyllt 18 eller gått ut gymnasiet. så länge har nämligen föräldrarna försörjningsplikt för sina barn.