Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2430 ggr
[imaginepeace]
0

Vad ska jag köpa för lysrör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rengjorde pumpen på mitt lilla Moby Dick akvarium nyss och upptäckte sen när jag var klar att belysningen inte funkade. Det är ett sånt här roligt (läs: opraktiskt) kar med filter, pump och belysning inbyggd i locket så antagligen har jag varit lite hårdhänt Skäms

Tänkte åka ner till stan nu och köpa lysrör men dessvärre måste jag ju medge att jag är totalt förvirrad, vad ska jag köpa och var? Ska jag gå till en djuraffär där det antagligen är dyrare eller ska jag gå till typ Clas Ohlsson?

På utsidan av akvariet sitter en liten lapp där lite information står. Vad betyder det? Glad

[imaginepeace]
0

Kom på att det nog är smartare att ta med lysröret till butiken och låta de fixa tänkandet åt mig Tungan ute

Lysröret sitter bakom en plastlucka som med tiden blivit väldigt missfärgad (från att ha varit genomskinlig är den nu rökfärgad). Har tyckt tidigare att det lyser dåligt och man kanske ska köpa ett lysrör som lyser extra mycket för att kompensera?

[imaginepeace]
0

Falskt alarm! Skäms När jag skulle ta lös lysröret upptäckte jag att det inte satt fast som det skulle.

Vilken onödig tråd det här blev Tungan ute

HeidiH
0

Lysrör ska man ju oavsett byta minst en gång per år, helst varje halvår.. jag bytte precis mina!

[imaginepeace]
0

#3 Då kanske det är dags i vilket fall som helst.

Vad heter såna här lysrör som gör att fiskarnas färger blir så fina, UV eller? Är sånt dyrt?

Rafflan
0

UV är inte dyra ;) (har det till mina ödlor så jag e van vid priset å tycker iaf inte det e dyrt)

Men undrar samma, vilken ljusrör är det man ska ha så det blir sånt fint ljus? Är det uv?

tjoffsa
0

Nej inte UV. uv avger ju ultravioletta strålar, helt onödigt och de bryter inte lika bra i vatten. Jag kan rekomendera starkt ett lysrör som heter aquarelle. De finns på djurbutiker, speciellt anpassat till akvarier som vill framhäva blått och rött på fiskar, avger ett blåaktigt sken =) finns i olika storlekar.

[imaginepeace]
0

#6 Ååh, tack så mycket! Skrattande