Nya Ancistrus-malar :D
Idag köpte jag två små söta Ancistrus-malar som förhoppningsvis kan rensa upp i mitt smutstiga akvarie :) De är inte mer än 4cm långa men hur pigga å glada som helst :D Måste erkänna att denna mal är en av det finaste malar jag någonsin sett! Jag köpte en från en ny djuraffär för några dagar sedan, men den dog dagen efter :( Den var bara 2-3 cm lång och blev helt kolsvart så fort den kom in i akvariet. Den rörde sig knappt & verkade ju inte må så bra :(
Nu har jag ju köpt två som jag valt ut noga, så förhoppningsvis ska åtminstone en överleva (;
Lite tips nu i början om vad som är bra? :D Ska jag använda fodertabletter eller räcker alla alger?

#1 Okej, men mitt akvarie har varit så fullt med alger på senaste tiden så då klarar dom sig utad tabletter :)
Ja, jag förstod ju det, eftersom den sorligt nog dog direkt :'(
Det finns ju maltabletter, det har jag till min leopardmal och ancistrusarna gillar dem också. Men det är ju inte ett måste, innan vi köpte leoparden har de bara ätit alger. Man kan ge dem squash också, om man värmer den i mikron i vatten först. Det är lördagsgodis!

#4 jag värmer inte squash utan jag gi dom en bit som den är.

Vad roligt med 2 småttingar. Jag håller med akvariet #3 att en liten mangroverot inte skulle skada - om du intee redan har det?
Lite info;
Växtätare. Vegetabiliskt foder är i akvarium absolut nödvändigt. Detta kan dock gärna kompletteras med annat foder som vanliga flingor och smått frysfoder.
Om den inte får tillräckligt med vegetabilisk kost kan den ge sig på växterna. Det skall också finnas en mjuk trärot i akvariet som den kan gnaga på.
.
Akvariet skall innehålla många gömställen, gärna i form av rötter och stenar. Den kan utan problem hållas i de flesta sällskapsakvarier och om man ger dem rikligt dem grönfoder kan de även hållas i växtakvarier (dock bör man undvika finbladiga växter).
Hanen har långa "tentakler" på huvudets främre del. Honornas tentakler är betydligt kortare.
#6 Okej :) Tack för all information! Men nu undrar jag en sak; Mina malar har två små "knoppar" en bit framför ögonen. Betyder det att dom är hanar?

#7 har inte alla ancistrusar "knoppar" en bit framför ögonen? hanarna sår ju oftast grenar runt och över munnen…
men jag är inte hundra på att det är så!
#8 Jaa, jag har för mig det.. Så det kan ju vara honor (;
#5 det har med stärkelserna och sånt att göra, inte att den ska vara varm. Men om det funkar för dig att ge dem råa bitar så är det ju jättebra.
#11 Vad menas med "animalisk" kost? (=

#12 animalisk kost menas med att de får lite mera kött…;)