Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2557 ggr
Emelie
0

Uppsvälda fiskar?

Igår när jag skulle mata fiskarna råkade det åka ner lite för mycket i akvariet. Jag tänkte att jag skulle låta de äta upp det de ville ha och ta bort det som blev över. De åt dock upp allt, och ca 10 minuter efter så verkade det som att de flöt upp till ytan. Vet inte hur jag ska beskriva det, men de liksom flöt upp men hela tiden försökte simma neråt igen. Magarna var även uppsvälda på dem.Detta gälde dock bara neontetrorna och inte guppysarna.Vad kan detta vara?

Det har hänt något konstigt i akvariet på sista tiden och en fisk fick som svampbeklädning på ena sidan av kroppen. Fenorna på vissa har även blivit sämre och de har fått som knölar på underläppen. Kan det vara svamp?

Om någon här har nån idé på vad det skulle kunna vara är det guld värt då jag gärna vill rädda mina fina fiskar!

/Emelie

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

heffaklump
0

Det kan nog vara svamp eller fenröta kanske. Med matningen så kan dom ha fått förstoppning eller kanske svalt luft. Det brukar gå över efter ett tag så länge det inte är en sjukdom då.

Emelie
0

Ja, det verkar iallafall ha gått över då de simmar normalt nu. Hur vet man om det är fenröta eller svamp? Är det så enkelt som att jag måste medicinera mot båda? :P

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

heffaklump
0

Fenröta då typ fräter fenorna sakta bort som ser allmänt skabbiga ut. Får som svamp kan dom börja se mögliga ut och få som bölder tror jag. Jag är inte så jätte säker på vad för symtomer det kan bli. Men det måste man behndla då det sprids bara genom vattnet och i värsta fall så dör fiskarna.

akvariet
0

mina kardenaltetror brukar också flyta upp efter de har ätit dock aldrig ända upp. det försvinner efter en stund!;) alla jag har frågat har sagt att de får i sig lite luft ifrån ytan och då flyter upp… vet inte om det är sant!

jag har ingen aning om vad det är för någon sjukdom!

Emelie
0

#3 Oj, ja en tetra har redan dött. Verkar som att akvariet är drabbat av både fenröta och svamp.. huuu

KerstinL
0

Kolla vattenvärdena oxå, det kan vara dålig vattenkvalitet som triggar sjukdomarna.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Emelie
0

Ja troligtvis är det det. Ska kolla dem! Har alltid haft jättebra vattenvärden, vad är det som kan påverka dem så de blir dåliga?

KerstinL
0

Både fiskar och växter ger ju ifrån sig "avfall", fiskarnas bajs göder växterna och växterna tar det dom behöver och gör sig sedan av med resten.. om växterna tex saktar ner sin ämnesomsättning under vintern (pga svalare vatten eller dyl) så blir "övergödning" i akvariet. Fiskarnas och växternas "avfall" omvandlas då till olika gifter och gör man då ett för stort vattenbyte eller matar för mycket så kan det gå snett. För stora vattenbyten då ger ammoniak och nitrit som är jättegiftigt för fiskarna. Är vattnet bara lite "förgiftat" så blir fiskarnas immunförsvar sänkt och detta i sin tur ger div sjukdomar.

Hoppas jag förklarat någorlunda hyfsat så du förstår hur jag menar.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Emelie
0

#8 Tack, nu fick jag en påminnelse om hur allt ligger till. Det var så länge sen jag verkligen läste på om fiskar. Har inte gjort det riktigt sedan jag skaffade dem.

TccT
0

Förstår inte varför man skulle få nitrit och ammoniak om man gör stort vattenbyte? Ett akvarium som inte är nystartat puttrar ju på. Matning ska man alltid hålla koll på så inga rester blir liggandes.

Emelie
0

#10 Jag tror det har blivit mat liggandes just när lillasyrran matat, då hon råkad hälla i för mycket ett antal gånger. Då har jag i och för sig, håvat upp det mesta av resterna och gjort vattenbyte men det kanske inte hjälper?

TccT
0

Har dom fått så mycket mat så det ligger kvar ska man ta bort det som du gjort. Ett vattenbyte är inte fel så man byter ut av vatten som blivit dåligt mot lite nytt istället.

Emelie
0

Vad bra, tack alla för hjälpen :)