Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1501 ggr
jossan84
0

Hur mycket är "lite" salt?

Man ska ju ha lite salt i vattnet (till Guppy och molly) får man höra men hur mycket är lite, har hittills haft i en nypa då och då, men när jag var i zooaffären sa hon 1 msk per 10 liter vatten. Det skulle bli 0,5 dl i mitt akvarium. Känns så himla mycket. Kan det stämma?

TccT
0

Mår fiskarna bra utan salt så behöver du inte salt i alls så det är inget måste.

jossan84
0

Fast jag har haft problem med något som verkar vara fenröta eller svamp. Inte värsta epedemin utan mer någon då och då. Vill undvika det.

Cappi
0

Fenröta ger sig inte utan medicin så det kan du nog avskriva direkt.

Svamp är alltid sekundärt, dvs det kommer i en skada som redan finns.

Försök ta reda på varför dina fiskar får skador. Biter de på varandras fenor, finns det någonting  vasst eller så.

Sprara saltet tills det verkligen behövs som medicinering mot svamp.

Anledningen till att man säger att molly ska ha salt i vattnet är att de i Asien föds upp i bräckvattenbassänger.

jossan84
0

#3 ok, problemet är att jag inte vet vad det är. En efter en får dessa söndertrasade fenorna och dör efter en tid. Men det dröjer ett tag emellan dem och det ser inte riktigt ut som bilderna på fenröta. På bilderna är hela fenorna borta, här är de licksom fransade. En av guppyhonorna som dött hade en vitaktig beläggning runt fenroten på sidan. Har inte märkt att de naffsar på varandra.

Den senaste dog förra veckan och nu ser det ut som att en Neontetra har drabbats lite.