Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: förlossning-bb-barnkammare
Läst 1915 ggr
Cavia
0

Färglösa guppyhonor

Köpte mina första guppys för snart ett år sen, och dom har ju, som guppys gör, ynglat av sej friskt! Har även köpt in från andra butiker, för att slippa allt för mycket inavel. Men har nu på de senaste tid märkt att speciellt honorna är helt färglösa! Hanarna från samma kull är däremot färgrika. Beror det trots allt på för mycket inavel, eller vad??

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

villhailler
0

kan väll kanske bero på lite med inavlet .. skulle ja kunna tro

daikai1
0

hur färglösa är dom? guppyhonor är inte lika färgade som hanarna

mina guppyhonor va nästan gråa med lite färg

jossan84
0

Vildguppyhonor är nästan helt färglösa. De flesta olika  färger som finns har avlats fram, ofta med hjälp av inavel. Så det kan vara en icke-inavlad variant du fått tag på. De är i regel tåligare :)

Cavia
0

Men de honor som fötts här hittills har alltid haft intensiva färger på stjärtfenan, allt från blått, grönt, gult och orange…och nu är alla honor helt gråa, inte tillstymelse till färg någonstans…har inte tillfört några nya guppisar sen tidigt juni har jag för mej…

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

godisgrisen
0

Jag hade förut flera olika guppyvarianter i olika akvarium. De flesta honorna hade färgade fenor från början sen slängde jag in alla i samma bytta och färgen försvann rätt snabbt från honornas fenor. Säkert har du omedvetet tillsatt hanar som bär på anlaget ofärgade honfenor. Vet faktiskt inte vad som är dominant här men inavel är det inte då de ändras och verkar vilja återgå till ursprungsutsenedet.

Om jag får gissa tror jag det är "för mycket utavel" så alla extrema framavlade färgtyper inte kan behållas. Hanarna har en mycket större naturlig benägenhet att vara färgrika därför märks det först på honorna.