Om försäljning
Jag undrar vad som gäller vid uppfödning och försäljning av akvariefisk som privatperson. Får jag annonsera fritt och sälja vanlig akvariefisk hur jag vill?
Vad gäller vid samma situation när det kommer till Axolotlar som är utrotningshotade? Jag var tvungen att ange personnummer och kontaktuppgiter när jag köpte dom så jag antar att det inte bara är att sälja hur som helst. Någon som vet vad som gäller?
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Framförallt skiljer det väl sig om man säljer "överskottet" och om man säljer i vinstsyfte har jag för mig. Men jag har ingen aning, ska bli intressant att höra andras kommentarer!

Mvh Stephanie 

Att sälja fiskar man har odlat själv är tillåtet, liksom att annonsera om det. Många akvarieforum (även detta) har ju avdelningar för "köpes/säljes" vilket inte hade gått att ha om man inte hade fått sälja fiskar. I akvarieföreningar säljs ganska mycket fisk privat, inte minst på auktioner som denna: http://www.gcg.se/html/auktioner.html
För några år sedan ville jordbruksverket införa en ny djurskyddslag som bl a skulle innebära att man inte fick sälja fiskar vid mer än 20 tillfällen om året, om man inte hade gått en dyr kurs avsedd för zoohandlare. Som "tillfälle" räknades då inte t ex en auktion, utan det måste vara till samma person också. Proteststormen blev stor - vad skulle privatodlarna nu göra av alla sina yngel? Bättre djurskydd hade det i alla fall inte blivit, om man måste importera mer fisk i stället för att ta vara på den lokalt odlade. Som väl var gick det inte igenom, utan vi kan fortsätta att odla och sälja fiskar på hobbynivå. Att skicka fiskar med posten är inte tillåtet. Utrotningshotade arter tror jag inte att någon får sälja utan särskilt tillstånd.
Olle
Tack för förklaringen. Jag har kontaktat länsstyrelsen med samma frågor, så får se om jag får något svar. =)
Ha en bra dag! // Pernilla