Är sugen på kampfiskar =)
Ja som sagt väldigt sugen på att köpa en Kampfisk har ett tror det är 12L kar som jag skulle vilja ha en Kampfisk hane i. Men nu undrar jag lite om dom…
Vad vill dom ha för temp i vattnet?
Kan Kampfisk honor vara tillsammans med sjölstjärtar?
Skulle gärna vilja se lite bilder på olika hanar samt honor=)
Tacksam för svar!
www.bettasplendens.blogg.se där kan du se lite olika kampfiskar :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Tack :)
nej, jag tycker inte man ska ha nästan nåt alls med slöjstjärtar :(
Och båda fiskarna är fenbitare, så :(
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Å tack för alla bilderna har ju hittat min fisk nu =)
om bara min djuraffär kan ta hem en =/
Det är en Marble super delta tail hane
HELT underbar =)

#2 vad heter den där honan och vad har hon för färg? Verkligen super fin =)
#13 min hona går med guppysar,platyn och endlers utan problem

Lita inte på att djuraffärer ens vet vad du snackar om om du går fram och frågar om du kan ta hem en sån. När dom fick hem honom hade jag igentligen beställt en "ganska ljust färgad halfmoon hane" men då fick jag hem honomn istället. Dom påstod att det var en halfmoon också bara för att det stod i deras papper 
Honan på bild #2 är en vanlig blå veil tail hona. Du borde kunna ha dom tsm med guppysarna men jag vet inte, iböand så kan kampfiskhonorna få för sig att vara dumma.

Justja, just färgen marble ändrar färg ;) När jag köpte honom så var han den där ljusa färgen med bara några enstaka blå parti men sen när han tog så var han i stort sett bara blå.
Att sätta honor med guppys är som att sätta hanor med guppys…
Man är aldrig säker och honor är lika mycket fenbitare som hanar… Ibland funkar det och ibland inte

#3 jag är sugen på att se bilder hur era hanar bor 
MVH Erika :)
hehe får ta kort på ställningen :P
Kampfiskar är väldigt olika från fisk till fisk, både i utseendet och personligheten. Jag har sex olika kampfirrar, varav en är en gammal hane och resten är honor. Jag har en hona som är skygg och håller sig borta ifrån de flesta andra fiskarna, och en hona som helt och hållet ignorerar de andra fiskarna. En hona trodde jag länge var en hane under förklädnad pågrund av hennes häftiga humör. Men jag har just nu alla sex kampisarna tillsammans i ett tvåhundra liters med två andra slöjstjärtar (hanen bygger inte skumbon) och ett gäng tetror, barber, malar och botior. Och det går jätte bra. Däremot klarade inte en av honorna av att vara ensam med guppysar utan naffsade bara på fenorna. Men när hon fanns i ett stort akvarium med massa gömställen och växter så fick guppysarna vara ifred. Så det är svårt att säga det ena eller andra, för det växlar väldigt mycket.
Om du vill ha flera kampfiskar tillsammans måste du ha sten koll på dem, och mycket växter, stort akvarium och flera gömställen är några måsten. Honorna skapar rangordning som man lätt ser då dem träffar varandra i akvariumet och de underlägsna krymper ihop fenorna och bleknar i färgerna och de vågrätta ränderna syns tydligare.
Ett lämpligt kampfiskhem (för en hane) bör utrymma minst 15 liter. Växter och grus som du väljer efter smak. Doppvärmare behövs inte nödvändigt, så länge du håller koll på temperaturen. Pump behövs inte heller, utan man kan köra på små dagliga vattenbyten. I lite större avkarium kan man ha t.ex sorgmanteltetror, ancistrusmalar och corydoras som kompisar till firren. Jag ska lägga in bilder på mina fiskar så fort min dator kommer hem.

Hej,
Jag har ett 63-liters akvarium. Jag undrar om jag kan ha en kampfiskhane ihop med några kardinaltetror i det? Kan jag även ha Körsbärsräkor och äpplesnäckor/posthornssnäckor?
Älskar riktigt färgstarka fiskar. Vill inte att de ska ha det för trångt. Så jag tänkte inte ha fler invånare än så i akvariet.

Hoppas på snabbt svar då fiskarna snart ska flytta in.

Tror det borde funka. Iböand kan kamphanarna vara mycket aggressiva mot andra fiskar och i värsta fall äta upp dom. Vet inte hur stora din kardinaler är. Snäckor KAN vara lite i fara men du hade ju ett ganska stort kar så det borde funka ;) Har ett gäng guppysar och äppelsnäckor med två kampfiskhonor och det funkar bra nu när dom bor i ett större kar. Honorna var nämligen snäck mördare för ett tag sedan då dom hade mindre kar. Har en hane här hemma som också brukar terorisera mina snäckor men han har aldrig lcykats döda någon.
Men med mycket växter och gömställen så borde nog räkorna och sniglarna klara sig :)

#19 ja snälla gör det :D Skulle vara kul att se då jag själv går i tankar på kampfiskuppfödning
#21 Tror inte det är någon fara. Av mina 4 kampfiskar är det dessutom ingen som petat på äppelsnäckorna (dock brukar klepto-Beata sno deras mat)
Jag har äppelsnäckor med en kampfiskhane och jag har även bebissnäckor (pyttesmå) och det har aldrig varit något problem. Räkor har jag däremot fått förklarat för mig att dom kan slinka ner, men det är säkert individuellt. Jag har inte provat.

Jag har också haft kamphane ihop med både äppelsnäckor och bebisräkor utan att han norpat någon.
har du massa bra gömställen så klarar sig i alla fall en del räkor :)

Väntar fortfarande på bilder på kamphanarnas hem :)
Jag ska dit på måndag ;) Tar med kameran då XD

Jo jag vet men det är enda bilden på hela karet. Den där bilden är ganska gammal, hade inte honorna där då.
Det går utmärkt att blanda Kardinaltetror och kampfiskar. Tetrorna har ju färgstarka kroppar, men helt ofärgade fenor. Därför ser inte kampfisken denna art som ett hot. Jag har själv några tetror i ett av mina kar tillsammans med en kamphane och typ 6 honor… (Jag vet däremot inte hur dom har kommit dit, eftersom jag aldrig har köpt några..)