Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 4709 ggr
Ted-M
0

Medlemmar med saltvatten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Undrar hur många av medlemmarna som har saltvattens akvarium.

Själv har jag i daxläget bara ett RSM130 men kommer skaffa ett betydligt större inom snar framtid.

Skulle vara kul att prata lite med likasinnade inom akvarievärlden.

Även ni som inte har men velat skaffa kan ju ställa frågor osv i denna tråd.Så ska jag försöka svara på dom.

MVH.Ted

ille
0

Måste man ha speciell sand till saltvattensakvarium?

Ted-M
0

Nej då man kan välja mellan olika alternativ.

Utan sand

Med Korallkross eller annan sand till saltvattens akvarium.Jag rekomenderar inte vanlig rådasand eller engelsk sjösten eftersom dessa kan fälla ut metaller och andra ämnen som inte är bra för koraller och annat liv i saltvattens akvarium.

Levande sand .Detta inhåller smådjur och bakterier som levande sten och hjälper till med nedbrytningen av doliga ämnen och mat som blivit kvar.Man kan säga att det är ett extra filter.Ju mer levande sand och levande sten desto bättre värden.Har man mycket från start av akvariet hjälper detta till med att få ner nitrit/nitratet och man kan vara snabbare med att få i fiskar osv.

ille
0

Det låter bra =)

Tack för svaret

Vattnadal
0

Har 2, ett nano på 60 L och ett picco på 20 L. Ska börja spara ihop till ett på 2-300 L nu.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ille
0

Oj, de kostar väl många tusen ?

Vattnadal
0

Jo, jag har räknbat med att skrapa ihop 10-20 000 kr i alla fall. Sen kanske jag kan fjäska åt mig bra pris på gamla jobbet på det mesta…

MVH Elin

Ted-M
0

Hmmm har hittat ett 780 liters akvarium nu med 150 KG levande sten fiskar och allt för 6000:-

Problemet är bara att få tag på killen.

ille
0

Jag såg på blocket ett akvarium med kanske 80l eller liknande (allt från 50l till 200l) :P För under 1000kr, det stod att den hade använts till saltvatten.

Vattnadal
0

Ibland funderar jag på begagnat, men nytt är inte så tokigt. Sten kan jag köpa av folk, men akvarium, pumpar, skummare, belysning, osmos od får bli nytt. Då vet jag att det håller eller har garanti.

MVH Elin

ille
0

Ja, jag brukar också vilja ha nytt, det känns fräschare :P

Vattnadal
0

Köpte en ny korall igår, 2 på en sten som delades. Vågade inte stoppa den i nanot, som är obalansigt och svämmar över av äcklig cyano. Piccot blev snyggare men ska bara få behålla den mindre. Ska beställa osmos i veckan, då blir akvariehobbyn roligare igen!

MVH Elin

Ted-M
0

Jo själv kör man utan osmos vatten men jag hadde bara problemer med brunalger i uppstarten men nu när det är inkört så är det inga problem med att köra med mitt Sundsvalls vatten.Men jag förstår att många kör med osmos söderut samt dom med egen brunn.

Vattnadal
0

Jag har ju inte bara egen brunn, utan exremt kopparhaltigt vatten oxå. Mina inkörda akvarier krashade rejält vid flytten i augusti, och gör det igen varje vattenbyte… Tar med från gamla byn hit nu, men det tar väl ett tag att stabilisera igen…

Söderut är jag väl för dig, men inte för de flesta ändå, då jag faktiskt bor i Hälsingland, även om det är i allra södraste snutten.

MVH Elin

Ted-M
0

Ma kan ju hoppas att dina värden blir bra.Själv har jag slutat mäta alla värden utom salthalten.Jag kollar och ser om allt är bra.Mår alla bra så skiter jag i ph osv.Gör ju vattenbyta 1 gång i veckan.

Ted-M
0

Glömde skriva att dessa macro alger tycker jag är fin.

Vattnadal
0

Jag mäter egentligen bara salt och temperatur oxå. Kruxet var efter flytten då koien doh på en gång, nästan alla koraller och alla snäckor efter första vattenbytet. Dessutom blev det orangea beläggningar i mössens flaskor och hundarnas vattenskålar.

Misstänkte koppar pga gamla rör, och hade redigt rätt. en hink färdigblandat vatten som stått 2 v med pump hade 2,5 mg koppar/L.

Osmos ska fixa!

Tillsätter annars kalcium, jod och vattenberedningsmedel (en för salt med bakterier oxå, samt nitrivec för kopparen) varje vecka (om jag minns, annars varje vattenbyte).

MVH Elin

Vattnadal
0

Öhh, koien dog ju, inte doh…

MVH Elin

Ted-M
0

Koien dom skall ju vara bra tålig som andra karpar.Fasen är det lugnt att dricka ditt vatten?

Vattnadal
0

Koi är mycket känsligare än många andra fiskar. De reagerar även snabbt på nitrit ex, motför guld och slöjisar. Mina dog med tydliga förgiftningssymptom.

Dricka, njae, vi vet inte. Köket har inte alls samma kopparhalter. Vi har kommit en bit i planerandet av rörbyten i alla fgall. Hoppas vi övervlever om det inte blir av förrän sommar/höst!

Vi skulle ju kunna ta hit nån att mäta alla vattenvärden, men har inte fått tummen ur än. Har ju bara bott här 7 mån än…

MVH Elin

[Isa96]
0

Är det inte jättesvårt och jättedyrt med saltvatten?

myhombrero
0

Enda dyra är ju inköpet.Men vist kör man med MH lampor massa pumpar/streemers så drar ju det lite el med.Sen saltet är ju inte så stor kostnad om du har ett mindra kar mellan 100-200 liter.

Såg att jag var inne på sambons konto igen.

Kan titta på denna bild fått lite mer saker i karet igår.

MVH.Ted

[poppen]
0

Har någon nått bra tips på böcker hur man tar hand om ett

s-akvarium

emms
0

Vi har ett saltvattensakvarium här hemma. Det är inte mitt utan min pappas ;)

Vet inte hur många liter det är men det är stort :D

Gammal och dålig bild, allt är mycket större nu.

Emma