Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1182 ggr
Yeay
0

Hur stort och vad för inredning?

Jag har haft akvarium när jag var mindre, finns även ett i vardagsrummet här hemma tillhörande mina föräldrar (samma som jag hade när jag vart mindre). Anledningen till att jag gav bort mitt akvarium var att det inte fick plats i mitt rum och att alla smådjuren jag hade som man kunde klappa och gosa med tog upp min tid. Nu när jag blivit äldre (inte så fruktansvärt mycket äldre kanske men 18 år iaf ;)) börjar akvarieintresset komma tillbaka, det finns ju så otroligt mycket att lära sig! En massa intressanta fiskar att studera och massa olika former av filter man kan studera hur de funkar. Massa vackra inredningar man kan skapa. Det är ju en hel vetenskap det där med akvaristik ju! Och ja, jag älskar att lära mig nya saker, spec när det handlar om djur ;P

Så nu funderar jag på att införskaffa ett lite mindre akvarie på ca 100 L som faktiskt får plats i mitt rum. De fiskar jag funderat på är två fjärilsciklider, ca 20 tetror (ej bestämt art än men blåtetran är otroligt vacker, annars funderar jag även på vanlig kardinaltetra), en eller två snäckor (äppelsnäckor tror jag det är, gula) och någon mal (ej bestämt art där heller). Vad tror ni som är mer kunniga än jag om denna kombination i ett 100 L akvarium, eller blir det kanske för litet? Och framför allt funkar dessa arter bra tillsammans?

Inredningen i det blivande karet har jag än ingen aning om, det får jag komma fram till när jag bestämt arterna så det kan bli anpassat efter deras behov.

Ja och jag som än inte hunnit lära mig spec mycket tar gärna emot tips på hur man på bästa sätt startar upp ett akvarium? När jag var liten fyllde vi akvariet med vatten, hällde i lite medel och fyllde på med fiskar. Har nu förstått att så går det ju inte till! Utan att det ska stå ? antal veckor innan det är okej att sätta i fisken. Men ja, tar emot så mycket tips angående det som möjligt. Tänkte mig ha en sån där vanlig pump som de flesta har i sina sällskapsakvarium, doppvärmare om jag behöver det. Eventuella medel skulle jag gärna vilja ha lite klarhet över vilka man bör använda och vilka som är totalt onödiga som zooaffärerna ändå rekommenderar?

Oj vad mycket det blev ^^ Hoppas någon orkar ta sig igenom min något virriga text och iaf svara på någon utav frågorna.

Tack på förhand!

Yeay
0

Funderar på att även sätta i en kampfiskhane kanske? De är väldigt vackra och sådär, men tror ni de funkar tillsammans med ovannämnda arter?

sussa08
0

Jag skulle inte ha en Kampfisk med ciklider :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

LisenN
0

#2 Varför?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

sussa08
0

Jag vet inte om det gäller alla ciklider men vad jag förstått är de ofta aggressiva och kampfiskaar kan man inte ha med aggressiva fiskar då de nog inte får leva speciellt länge då tyvärr

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

LisenN
0

Fjärilscikliden är förmodligen den fredligaste cikliden även om det är stora variationer mellan olika exemplar.

Det enda man kan göra för att få veta om det funkar är att testa men då gäller det att vara beredd på att det kanske inte kommer att fungera..

Dina andra frågor hoppas jag att någon annan tar sej tid att svara på då jag vet att det finns många här som är betydligt mer kunniga på det området än vad jag är ;-)

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Yeay
0

Okej, men om kampfisken inte skulle fungera med cikliderna, kan man då ha dem i ett akvarie tillsammans med Svärdbärare, blackmolly, ancistrusmalar och praktbotior eller i ett annat med två klogrodor? Det är nämligen de som finns hemma just nu ^^ Annars får jag helt enkelt skaffa ett mindre och ha det bredvid om det skulle skära sig mellan dem ;P

Hoppas någon annan skulle kunna ta sig tid att svara på resten utav frågorna då jag verkligen skulle vilja göra allt på bästa möjliga sätt denna gången :)

dirdib
0

klogrodor trivs bättre när de är flera ;)

rostfalgen
0

Hej yeay.

Gör som jag gjorde när jag startade upp mitt nya akvarium

skölj gruset väl

sätt i växter, och någon sten om du vill

tillsätt i vattnet  sera nitrivec, sera aquatan, samt sera florena

sedan fortsätter du att tillsätta  sera nitrivec i tio dagar

sen ska du ha ett bra fungerande akvarium.

Mvh. rostfalg

sussa08
0

klogrodorna skulle nog äta fenor :P De gör sånt på natten när fisken sover

Yeay
0

#9 Aah okej, ingen bra ide att sätta kampfisken där om det inte skulle fungera med andra ord ;P Tror du det hade funkat i det andra akvariet?

#8 Tack så mycket för hjälpen :D Har du någon koll på vad såna medel brukar kosta ca? Försöker planera en liten budget för att köpa in allt jag behöver och sådär :)

#7 Okej okej, är fyra tillräckligt? Vi har fyra fast två utav dem är så små så jag glömde bort dem XD Sen är det inte mitt akvarie utan mina föräldrars, men kan ju alltid informera dem om de trivs bättre om de är fler :)

dirdib
0

Jag läste att om det finns plats sår minst 6 ska det vara. jag har mina med kampfiskhane men han är snäll och de är snälla mot honom.

sussa08
0

Allt man kan göra är att testa :) Jag har ingen erfarenhet av ciklider odl, men jag har en av mina kampisar (en otroligt snäll sådan) med Guppy, Platy, tetror, regnbågshajar, Ancistrus, snäckor och räkor och det funkar bara bra! han har även sälskap av en, ibland två, honor :)

Sen tycker jag personligen att det är bättre att inte tillsätta massa medel när man startar ett kar :) Låt det stå med växter och nån fisk, snäcka eller räkor så blir det kalas! :) Man får inte ha brottom och ska jag vara ärlig så hjälper inte dessa medel om de inte tillsätts regelbundet, och de är nog helt ärligt bara slöseri med pengar, och ett sät för akvariebutiker att tjäna en hel del :P

Yeay
0

#12 Jo jag får nog göra så, testa helt enkelt ;P Och om det inte funkar i något av karen får jag väl köpa ett eget lite mindre till honom :) När han väl blir köpt vill säga, håller fortfarande på att leta akvarium ^^ Hittat ett jag tycker om men inte fått något svar från annonsören än.

Hmm, ja det där med medel är jag också tveksam till, känns som om det borde vara bra till något iaf :P Men samtidigt känns det så konstgjort, vilket det ju är. Hehe. Kanske skulle starta en undersökning för att se hur många som använder medel i sina kar respektive hur många som inte gör det ^^ Men den första fisken man har i och de snäckorna, hur klarar de sig då?

sussa08
0

De klarar sig fint oftast, vet inte riktigt varför :)

rostfalgen
0

Svar till inlägg 8

sera aquatan kostar 41 kr. prislapparna är borta på de två andra men vad jag kan minnas så kostade de oxå kring 40 kr. st.

Det blir ej så dyrt, du behöver bara tillsätta en liten dos av varje flaska när du gör ditt vatten byte varje vecka när du börjar att ha fisk där

jag gör på detta sätt och det fungerar väldigt bra för mig fiskarna lever och frodas   

Yeay
0

#14 Okej så bra. Vill ju inte att någon utav dem ska behöva vara "försöksdjur".

#15 Okej okej, tack för infon :)

Yeay
0

Hoppas nu att jag hittar "mitt" akvarium snart, ska bli jättekul!