Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 2355 ggr
beliivelove
0

Akvariefisk problem ( NE NU ORKAR JAG INTE MER)

Hejsan ,jag har ett ganska gammalt akvarium, som är 200 liter eller 150 något sånt, mitt problem är mina fiskar bara dör hela tiden, de blir krokiga, sen blir de förlamade i svansen (ellr vad det heter) eller i armarna(vad det heter) och sen ligger de på botten och dör, nu är jag trött, för jag har säkert köpt fiskar 1 miljon gånger och de dör, det blir mkt pengar tillsist, vi kollade vattnet för ett tag sen , ja där var något fel på vattnen så vi fick  byta 1/4 och massa andra saker, så , sen köpte vi nya fiskar vi kollade upp om vattnet var klart, rengjorde pumpen satt i nya filter , sen köpte vi nya fiskar, nu dör det igen hela hela tiden jag hade säkert 20 stk , guppysar de bara dör hela tiden hade även en stor mal , som dog! ,, Puuhh. .. vad ska jag göra.

niffen
0

Starta om akvariet?
Vänta tills alla fiskar dött, släng alla växter, tvätta sanden ordentligt, koka eventuellt något om du har något kokbart, tvätta pumpen noga, och starta om hela akvariet.
Det är ju en parasit som gör att fiskarna kroknar och dör och den parasiten är smittsam och smittar genom vatten, så det hjälper inte att bara byta 1/4 vatten, utan man måste antingen starta om eller hälla i något medel.

Om jag var du skulle jag bara starta om, det är enklast och minst lidsamt för fiskarna för ifalla att behandlingen med medicin inte funkar så dör ytterligare massa fiskar. Köp inte så många fiskar på en gång också, testa ifall att något fisk dör. Då är det ju uppenbarligen något fel.

beliivelove
0

Okej tack så mycket för svaret, mycket tacksam ;)
Vi har funderat över att starta om det , eftersom , ja av andledningarna du skriver m.m . Okej parasit? det har ingen sagt förut att det kunde vara, Tack så mkt mvh Madde. :)

palsternackan
0

Vi hade problem med vårt stora vi hade för några år sedan, det berodde på lampan, jag har för mig den var typ tänd för mkt eller så, sedan så skulle vi ha i något för växterna i vattnet, för de mådde dåligt och spred ut saker tror ajg..?

LisenN
0

Hur stort är akvariet och vad för fiskar har ni i det? Hur ofta byter ni vatten och hur mycket/gång?

Att firrarna blir krokiga beror så vitt jag vet för det mesta på att dom är inavlade men jag tycker att det låter som att du har knas med vattenvärdena eftersom malen oxå dog.

Svara på ovanstående frågor så kan vi säkert hjälpa dej.

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

beliivelove
0

#3 - Ja, okej jag har inte så mkt ljus på mitt rum , men har lampa till den men vi har timer, men … ja vet inte om problemet är därför hehe… tack för hjälpen <3 :)

#4 - Mitt akvarium är 150 liters fick jag reda på nu hade glömt hihi (A) Jo vattenvärde allt sånt, jag är inte så bra på sånt, precis.

(DETTA GÄLLER TILL ALLA) - Vi ska starta om akvariumet helt, några tips om vilka växter , fiskar som är bra för akvarium , eller så, eller något annat allmänt! , tackar så mkt för svaren ;:) mvh madde.

LisenN
0

Jag tycker det är onödigt att starta om, tror ni kommer få samma problem igen tyvärr.

Hur många fiskar och vad för sorter har ni i nu? Hur ofta byter ni vatten och hur mycket/gång?

beliivelove
0

1/4 vatten ungefär och vi har testat vattnet hos djurhandlaren , det var ganska okej , j har guppies och har ju haft en mal och en annan stor fisk och alla dog!

LisenN
0

När böt ni 1/4 och hur ofta gör ni det?

beliivelove
0

Jaa sådär 1-2 gånger i månaden kanske mindre kanske mer, håller inte reda på det.. Mvh madde

palsternackan
0

Jag tycker absolut du borde testa att starta om! J

ag kommer inte på några speciella fiskar, men någon algätare är alltid bra, någon mal av något slag.. Jag vet inte heller om några speciella växter är bra för ett akvarium,inte heller mindre bra.. det enda du kan göra ät att verkligen försöka sköta om vattnet så bra du kan! Något som kan göra vattnet (framför allt) sämre är att ge för mkt mat.. Men jag är bara nybörjare på sådant här, är inte exper direkt *haha*

beliivelove
0

Okej , samma här .. hehe,.. " <3 mvh madde,

Föresten någon som vet om foderaoutomater är bra? <3

chigak
0

Om du ska lyckas med ditt akvarie i framtiden så är det viktigt att du engagerar dig och gör regelbundna vattenbyten 1 gång i veckan. Att du inte har för mycket fisk och att du matar i lagom mängd. Annars kommer tyvärr problemen komma tillbaks oavsett om du startar om på nytt eller inte…

dannydell
0

Om du bara har fiskar just nu som är levandefödare så som Guppy, molly, Platy, så skulle du kunna tästa att köra ett saltbad. Men var noga med att du inte har några andra fiskar eller malar i, för dom kommer nog inte att överleva då!

Va du ska göra är att du tömmer ut ca 90% av vattnet. Det ska bara vara så mycket vatten så att fiskarna kan simma runt.

Sedan ska du hälla i salt. (köp helst från djuraffären).  du ska ha i ca 1 dl salt (du ska komma upp i ca 0,8 ppm).

Fyll sedan upp vattnet i alvariumet. men gör det försiktigt. man vill ha kvar saltet i bottenskiktet.

That's it.

Man kanske får upprepa det ett par ggr om det inte gick första gången,

MEN se till att andra fiskar och bottenätare inte finns i akvariet.

se även till att ha lite salt i akvariet. det hjälper att hålla ner halten av bakterier och liknande.

beliivelove
0

okej tack så mkt för alla svar <3

palsternackan
0

Lycka till =)

P.S jag vet inte vad en foderautomat är, så kan inte svara på den frågan ^^

dannydell
0

En foderautomat är en automat som matar dina fiskar åt dig. Du kan oftast ställa in hur många ggr om dagen den ska matan oftast finns alternativen 1-4ggr per dag.

Jag kan tycka att dom är bra men det finns en risk att dom jammar sig, och då blir det inte roligt! Jag tycker att det är mer en lösning för under semester och kanske inte något man bör ha hela tiden. Det är ju lvid matningen man kan kolla på alla fiskarna så att dom mår bra!

beliivelove
0

okej tack så mkt för alla svar / tips // madde mvh .