Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 10725 ggr
zLindaz
0

Akut: Vita prickar :S

Hej.
Jag behöver hjälp..
Mina två mollys har börjat få vita fläckar lite här och där. Ena är svår att avgöra eftersom att ena är dalmatin molly och kanske kan ha vita prickar?!
Men nu har min blackmolly också börja få ngt tror jag..
Framför allt är de en "prick" som syns där ryggfenan börjar..

Kan det vara vita pricksjukan ?

Behöver ganska akut hjälp!! Hoppas de finns någon där ute..

tottan456
0

har du bräckvatten?

Electron
0

Vita pricksjukan (Ichthyophthirius multifilis).
Symptom: Små (0,03-1,5 mm) vita prickar spridda över kroppen (flest på och vid fenorna). Vita pricksjukan orsakas av en encellig parasit och är en ganska vanlig, dödlig och mycket smittsam sjukdom.

Åtgärd: Lättbotad sjukdom. Det finns mycket effektiva mediciner i akvarieaffärerna. Vattentemperaturen skall ej understiga 26°C vid medicinering.

Spring spring iväg fort till din lokala akvariumbutik!

zLindaz
0

Jag har ingen aning om bräckvatten?! Hur vet man det?

Ja men jag ska iväg till Zoo idag.. Ville höra med någon här så jag vet vad jag ska säga till dom på Zoo, de Zoo jag ska till har lite taskig info själv så.. 
Är de stor chans att ngn dör? Jag har ju så yngel i akvariet med :( Men dom är i en yngelkasse?
Hur smittar sjukdomen ?
Vet man hur sjukdomen kan uppkomma?

Electron
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_pricksjukan

Wikipedia är inte en 100% garanterat sann sida.. men jag litar på det mesta som står där!

Annars prova att slå upp sjukdommen på google. Det gjorde jag

zLindaz
0

Electron! Tack så mkt, nu ska jag bara vänta på skjuts sen så ska dom små behandlas!!!!

Electron
0

Så lite så, hoppas det inte är försent bara!

zLindaz
0

Ja verkligen… Haft en del problem med fiskarna sen jag köpte dom och nu när allt ordnat upp sig så kommer detta.
Men som jag kan se så verkar de "bara" vara mina svarta mollys som har prickar.
Försökt kika på dom andra men ser inget speciellt.
Så förhoppningsvis har de inte gått så långt och kanske inga fler som har blivit smittade..

KerstinL
0

Black mollys är extremt känsliga mot den bakterien så dom brukar alltid få det före alla andra fiskar..

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

zLindaz
0

Då finns då kanske chansen att dom andra kommer kunna klara sig.
Någon som vet cirka kostnaden för denna behandling ?
Hur lång den är ?

Per-Haninge
0

70-80:-

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

zLindaz
0

Så nu har jag köpt det. Nu ska de bli ordning.
Men efter behandlingen står det att vattnet ska filtreras med aktivt kolfilter. Vad menas med det?

Goldenalice
0

Aktivtkolfilter är väl ett sånt där ytter filter med olika lager mad olika filter substrat????

zLindaz
0

Ja jag vet inte :S Därför jag fråga.. Jag har ju ett innerfilter. Men då är det något jag ytterligare måste köpa ? :S

Goldenalice
0

jag vet inte, men det vore ju konstigt om man måste ha ett spec. filter för att kunna medecinera:S

zLindaz
0

Ja men det var ju lite de jag tyckte också och på Zoo sa dom inget alls om ngn rening med aktivt kolfilter…
hum,.,

Susanne
1

Du köper en kartong med aktivt kol hos din djuraffär och lägger i filtret du redan har. Bli inte orolig när det rasslar till i början, kolet låter så när det börjar röra sig och lägga sig tillrätta i filtret.
Efter några dagar tar du ur filtret och spolar bort kolet, i med filtret igen.
Vita-prick medicinen ska väl fördelas över 6 dagar.

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

zLindaz
0

Ahh :) Tack så mycket.

Den medicinen jag fick så var det en behandling och sen efter några dagar (Fem?! tror jag de stod) så skulle man rena, och se om de hade hjälpt. Annars en till behandling!

Susanne
1

Jag använde Protozin, dag 1, 2, 3 och 6 sedan vänta ett par dagar och till sist aktivtkol.
Mycket effektivt och firrarna kvicknade till på någon timme.
Bra att ha hemma då det botar lite annat också.
Det är lätt hänt att de får följdsjukdommar då vita-prick liksom banar väg för andra infektioner så håll koll och köp hem ett par olika flaskor för du kan ge dig på att när du upptäcker i sista sekund att något är fel så har alla affärer stängt.

Hoppas det går bra för dina firrar.

Susanne Glad

Susanne Glad

zLindaz
0

Ah okej.. Jag blev rekomenderad att köpa Tetra Medica - Contralck.
Och de skulle man bara behandla med dag ett sen vänta fyra dagar stod det nu när jag läste.
De var även fler sjukdomar som kunde behandlas med det. Dels så vita-pricken-sjukan, men också mot hud- och gälparasiter..

Får väl hoppas att dom gett mig rätt medicin..

Får hålla tummarna nu att de funkar.. I och med att de är en fyradagars behandling så bör man ju kunna se skillnad ganska så snart..
Men prickarna kommer väl att försvinna helt då eller?

Men tack så mycket igen Susanne..

Susanne
0

Inget att tacka för, nästa gång är det jag som behöver hjälp Glad
Berätta gärna hur medicinen fungerar, det är alltid bra att ha flera att välja mellan när man står där med andan i halsen och allt man kan tänka på är att - nu dör de!

Susanne Glad

Susanne Glad

zLindaz
0

Tacka ska man alltid göra oavsett om det är en själv som hjälper nästa gång.. Tycker jag i alla fall.. Oskyldig
Absolut. Jag uppdaterar informationen här efter helgen. Antagligen efter hela behandlingen är klar och reningen är klar så ska vi se vad som händer med mina små… Skrattande

Electron
0

Putt

Hur har det gått?

zLindaz
0

Ja alltså jag skaffade ju då en medicin som sa att jag sedan skulle rena vattnet med aktivt kol. Och då ringde jag till ett annat Zoo, som är ett av dom bättre i Gävle, och frågade om råd och då ville dom att jag skulle komma in med fisken så dom kunde se vad/om det var ngt fel..

Vilket det inte var, jag hade ju beskrivit felet hos den andra djuraffären och han sa direkt att de var vita pricken-sjukan. Frågade samtidigt om  detta kunde påverka de friska fiskarna, vilket det iNTE skulle göra..

MEN! Sakta men säkert började fiskarna dö, då vill säga inte ens den som jag misstänkte vara sjuk..
Och i och med reningen av vattnet så sjunker ju deras immunförsvar och allt fler fiskar dog…
Nu en och en halv vecka efter att jag påbörjat behandlingen så är jag 8 fiskar fattigare :(

Så jag vet faktiskt inte, det har väl inte gått så bra. Men det berodde ju inte på en sjukdom utan på okunskap av djuraffären..
Men nu verkar de gå bra för dom. En firre som jag är lite osäker på men tror det inte är någon fara..
Tack och lov så har alla mina yngel överlevt. Men dom kanske är mer skyddade i den lilla buren som dom befinner sig i. Nätet kanske skyddar.. Vilket fall som helst känns de skönt att dom lever. Trots att jag måste köpa fler fiskar i och med att vissa ska gå i par… svårt med sånt där..

Får väl se vad som händer, snart måste de ju märkas att allt är okej..

Electron
0

Nej vad hemskt :( jag beklagar verkligen! Har du pratat med djuraffären om deras "misstag"? Om dom har minsta moral i kroppen borde dom stå för det dom sagt och ge någon form av ersättning tycker jag, dock finns de ingen lag eller dyligt som säger så.. (man får sina fördommar mot djurbutiksägare bekräftad titt som tätt)
Skrikandes

zLindaz
0

Nej jag har inte pratat med dom än. Men funderar på att skriva ihop något och skicka det till dom eller rent sagt gå in och prata med dom:
Dock vet jag att de inte lönar sig för dom är verkligen dum i huvudet och skyller ifrån sig..
Moralen finns inte alls.. Men det kan ju vara värt ett försök..
Men ersättning? Ja visst, men skulle aldrig handla där igen. Oavsett vad de än gäller. Mer av principen än annat.
Tycker inte man ska kunna få ge ut informationer som dom själva inte ens vet om dom stämmer lr inte.

Sen har jag ju i efterhand fått höra om deras beteenden och allt sånt. Var en butik som tog över efter en av butikerna och dom fick sanera i månader efteråt. Alla djuren hade skabb osv.
Så glad att jag hittat detta nya ställe som verkligen bryr sig.
Vill att man kommer förbi med fiskarna om man misstänker ngt… Det är väl service det, ja menar jag kan också gissa mig fram och bli lika "framgångsrik" som de andra djuraffärerna men det goda samvetet försvinner ju.. Alltså kan man inte ha mkt innanför pannbenet. Svara hellre ärligt att man inte är säker än att man är säker och allt blir fel.. :S

Electron
0

Jag håller med dig fullständigt! Dock är det inte många som kan ta ett "jag är inte säker på det" när dom ställer en fråga till någon som har ämnet som yrke (har själv jobbat på vvs avdelningen på bauhaus) och samma sak gäller på mitt jobb, då allt blir så snevridet och uttrycket "kunden har alltid rädd" är helt galet fel!

Om dom inte är mer proffesionell så dom åtminstonde kan ta reda på någon som man kan rådfråga angående detta. Jag tycker att det borde vara skottpengar på dessa människor.. Det finns ju lagar som ska försöka styra detta också här borde du kunna finna någon information om det!

zLindaz
0

Men det  blir ju bara fel när dom påstår sig vara helt säker också.. Då drabbas ju kunden men inte dom..
Jag antar att du menar att kunden har alltid rätt? :)
För det tycker jag verkligen inte heller, kunden kan inte alltid ha rätt, men inte heller så är det ju så att "proffsen" alltid har rätt.. Tror man får ta de där lite fifty-fifty..

Ja, men vafan fiskliv är väl också viktiga. Kan inte bara kasta ut information huller om buller..
Men detta var ju inte första gången dom informerade fel heller.. Vet inte varför jag ens pratade med dom igen, antagligen för att jag tänkte sjukdomar kan väl alla ngt om?! MEN så fel man kan ha..

Tack så mkt, ska försöka läsa lite där och se.. Synd bara om dom är lika okunniga över allt i sverige i just denna kedja, Då finns de dom som ska varnas.. :S

Electron
0

Det sjukaste jag vet är att man köper in kräftor och döper om dom till hummer… Jag har sett att amazoonas i stuvsta har "blåhummer" till salu. Dom har också skyltar som säger "50% rabbatt på alla fiskar" haha som tydligen har hängt där hur länge som helst!

Människor som han som ger akvarister ett dåligt rykte när han håller olagliga djur öppet för försäljning. Och han syslar med falsk marknadsföring också! sätter 50% på alla fiskar, men dubblar också ordinarie pris… eller något åt det hållet!

Självfallet kan proffs ha fel också! men när man håller på som den butiken gör så förlorar man kunder automatiskt och förr eller senare går butiken omkull! (då blir firrarna extra billiga)

zLindaz
0

Ja ursch.. Jag tänker då inte handla där mer, inte ens till mina missar. Tänker inte bidra med pengar till en firma som bara bryr sig om att få in pengar och inte värna om de dom säljer..

Får väl se hur de går om jag skulle klaga till dom! Dom lär ju knappast göra ngt åt saken..

Electron
0

Men läs igenom reglerna jag länkade… det finns vissa regler som dem måste följa och så vidare, om inte så kan du förvarna dem om det, samt lägga upp en utskrift om det och säga åt dem att kolla själv på någon hemsida.. och så kan du säga att du tänker anmäla dem till sarf eller vad det nu heter (om du nu hittar nått bland reglerna som dom klart och tydligt bryter mot förståss)

Eller skit i det, och sprid istället hur de behandlat dig!

zLindaz
0

Ja men jag ska läsa igenom allt det där och se vad jag kan "kasta" på dom :) Tack tack igen…

Och ryktet lär nog sprida sig oavsett :)

TccT
0

#28 Affären som har kräftor till salu ska du gå tillbaka till och påpeka att det är olagligt. Man får bara ha signal och flodkräftor. Sötvattenshumrar finns inte. Kommer rätt/fel person in så åker dom ju dit. Vad som händer vet jag inte nu men det är ett brott mot en lag.

Det här med mollyna får jag inte att gå ihop när jag läser. Att köra med kol ett tag efter behandlingen för att få bort eventuell färgning av vattnet påverkar inte fisken. Att fiskar började dö betyder ju att antingen är dom sjuka trots allt eller så är det fel på vattnet.

Electron
0

#32 Jag visste inte om att det var olagligt vid den tidpungten jag var där… och ja, färskvattenhummer finns inte… och det ska väll inte jag behöva påpeka? Han vet nog mycket väl om att det är olagligt! Om han inte vet det ska han nog spika igen ytterdörren och gå hem

TccT
0

Han kanske vet men då lurar han medvetet folk som köper såna vilket känns fel. Då kanske det blir lite jobbigt att sälja såna med risken att åka dit så han slutar. Vet han inte borde han bli tacksam.

zLindaz
0

#33 Alltså det är sjukt hur man kan få fortsätta när man inte bör det.. Skrämmande egentligen.. Det måste vara en hel del okunniga där ute som man förlitar sig på.. Visst ska man själv vara påläst också men ändå!

Electron
0

Jo, när jag går till banken så vill jag ju prata med någon som känner till alla de aktuella siffrorna… och vet hur räntesystem samt fondspar funkar osv osv osv… det är verkligen skrämmande, men jag vet ju inte om snubben i dehär fallet känner till reglementet eller inte! Dock är han innehavande av en djuraffär och då borde det nästan finnas en lag om att han ska veta allt som har med just hans affärsverksamhet att göra.

Och att lura stackars småbarn med "50% på alla fiskar" känns helt fel också… det borde finnas en lag emot detta också!

zLindaz
0

Ja men verkligen.. Det finns nog många knep dom kan använda sig av för att de ska se bättre ut.. Som då tex. 50% på alla fiskar där han i själva verket har höjt ordinare pris en smula..

Nej, man kanske ska skapa en tråd där man klankar ner på butiker så inte fler gör samma misstag.. Det handlar ju ändå om liv som far illa..  Eller helt enkelt opålitliga affärspersoner.. !

Electron
0

Jag tycker att sarf (heter dom så?) eller någon annan organisation ska starta en svartlista där man får anmäla butiker osv så får dom på organisationen luska ut om anmälan har någon vikt eller inte, alt, kommer det in många anmälningar på en butik (olika eller ang samma sak) så måste det betyda att butiksägaren antingen har väääldigt många ovänner eller så är det något som inte stämmer bland personalen..

En lista som alla bör ha tillgång till.. vilket borde göra att butiksinnehavarna skärper till sig och slutar gissa i en del situationer som kan leda till en mass-fisk-grav bla.. eller helt enkelt att dom läser på reglerna och där med bättrar på informationen… Det vanligaste misstaget jag hör butikspersonal göra är att dom säljer alldeles för små akvarium till fiskar som egentligen kräver större akvarium för att trivas och må bra… jag har aldrig hört någon butikssäljare säga att en Scalare bör ha ett minst 50cm djupt kar för att fenorna ska utvecklas normalt…

zLindaz
0

Grejen är att den nya butiken jag hädan efter går till har fått flera nya "arga" kunder som kommer till dom efter att ha varit hos den andra djuraffären och fått fel information eller sjukafiskar..
Så jag tror inte i mitt fall att de är en tillfällighet och då bör de ju kunna anmälas och att dom typ kan få prickar osv.

Men även där, informationen för antalet fiskar har jag fått veta i efterhand ha varit helt fel.
Jag köpte nog totalt 22 fiskar om de inte var fler, till ett 63 l akvarium och dom påstodde att de skulle vara lugnt. Jag fick blanda i stort sett vilka fiskar jag ville, fanns knappt några hinder alls..
Ja du! Sjukt är det!

Electron
0

Dom är precis som amerikanska bilförsäljare, det finns många skojjare!

Per-Haninge
0

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

zLindaz
0

Ja det är väl så det är helt enkelt :S

TccT
0

Tråden har dragit iväg från ursprunget lite men intressant ändå.

Att en butik säger att vi har fått flera nya och arga kunder som varit hos vår konkurent känns inte så seriöst heller. Jag menar att komma med skitkastande på den andra butiken. Även om kunder kommer till en annan affär på grund av en annan oseriös så är det inget att prata om. En dålig affär kan säga likadant om en i verkligheten seriös affär. Så vem ska man tro på?

Fick för mig att maila Amazoonas om "humrarna" men det verkar då inte finnas någon mail. Har gjort så en gång till en affär och tror faktiskt "humrarna" togs bort.

Electron
0

#43 Det är helt riktigt, att butiker innom denna branch inte har strängare regler verkar rent av skitkasst… och att någon av de större organisationer som har hand om importregler osv av fiskar borde föra svartlistor som "skrämmer" upp butiksinnehavarna och får dem att arbeta för att inte hamna på en sådan lista… Då skulle vi genast få mycket bättre djurbutiker tror jag.. eller är jag ute och cyklar som vanligt?

zLindaz
0

Nej verkligen inte. Isof så cyklar du och jag på samma väg tror jag…
Den andra djuraffären som jag numera går till har avtal med ngn speciell "fiskhandlare" och fiskarna sitter i karantän innan vi alla andra kan köpa dom.
Bör de inte vara så för alla ? !!! Hmm

Electron
0

Tur det!

Tackar vet jag alla fina och duktiga odlare Kyss

Handlar helre av en odlare än i butik.. dels för att det är billigare och dels för att oftast så vet odlaren/odlarna vad dom pratar om också! Och oftast så är fiskarna i toppskick OCH fördelen med att handla av en odlare som bor/har lokal i närheten är att man har oftast samma kvalitet på vattnet i kranen som fiskarna är uppfödda i!

Hua vad jag smörar Oskyldig

zLindaz
0

Haha, ja men de är bra de. Kasta skit på dom större och älska dom mindre :)

anna91
0

Jag bor också i Gävle och är mycket nyfiken på vilken butik ni pratar om så man inte köper fiskar från "fel" ställe :(

zLindaz
0

Djurmagazinet och Djurkompaniet i valbo är de två butiker som har strulat till det rejält för mina fiskar… :S
Så skippa dom om du kan.. Det är allt jag kan säga.. (Det är fler som har haft liknande problem med dessa affärer också, så det är inte enbart jag)
Den djuraffär som jag däremot kan rekomendera starkt är Gävleborgs Zoo, det som ligger borta vid arbetsförmedlingen osv (om du inte visste)  :)

anna91
0

#49 okej då vet jag!.. typiskt att vi har tänkt att köpa fiskar där då för jag tycker dem har många fina firrar. :/

zLindaz
0

Precis så tyckte och tänkte jag också.. Men det är inte alltid värt att köpa dom finaste fiskarna när dom har sämre förhållanden och dålig information..
Förresten så har dom en hel del fina på Gävlebors Zoo men också Söders Zoo :) Kika där :)

Electron
0

Förövrigt kan du be alla djurbutiker att beställa hem de fiskar du vill ha! Om deras leverantörer har fiskarna dvs…