Hjälp! Vilken mal-sort är det här?
Behöver hjälp med att ta reda på vad det här är för mal-sort.. Jag tog över ett akvarium häromdagen och då medföljde den här malen. Jag har inte haft i mina andra fiskar i det akvariet än för jag är rädd att det är någon typ av rovmal.
Djuraffären här på orten vet inte vad det är för sort. Dom hade pratat lite med andra djuraffärer och på beskrivningen så trodde några att det var någon form av en kattmal.
Min svärfar tyckte det såg ut som någon form av rovmal.
Tänkte behålla den men eftersom jag har Guppy och Neontetra och tänkte fylla på med Black molly, Platy och Sorgmanteltetra så vill jag inte få reda på att det är en rovmal genom att hela akvariet är tomt……
Första natten, innan jag fyllde det stora med vatten så hade jag i den i mitt lilla 19 liters tillsammans med Neontetra och Guppy för att den inte skulle dö, jag tog risken. Jag tyckte att den borde ha ätit någon fisk om det är en rovmal men andra säger att den kanske var stressad och inte åt, inga fiskar blev nämligen uppätna då.
Djuraffären har sagt att jag får lämna den till dom om det inte fungerar, lämnade två Tigerciklider där häromdagen som också medföljde, men om det inte är någon rovmal så vill jag ju gärna behålla den (den ser så häftig ut :P), men då måste jag ju veta exakt vad det är, rovmal eller inte…
Jag förstår ju att det kan slinka ner något yngel eftersom den är väldigt stor och dom är väldigt små, men jag vill inte att den ska äta fisk som lunch….
Den är ca 10 cm lång, ganska tjock, svart och har stora "spröten".
Tror ni att ni kan hjälpa mig att ta reda på vad det är för sort..?
Jag bifogar en bild som kanske hjälper..
Tack på förhand!
Mvh Jessica
…

Någon sorts vändmal är det nog.
Själv har jag ingen aning om vad det är för en mal, men sökte lite på nätet och hittade en mal som jag tycker är lite lik din mal:
http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/crystaleyedcatfish.php
Men som sagt är jag verkligen inte säker, hoppas någon annan kan ge ett bättre svar:)
Om du lägger ut bilden på goc.se kan de säkert hjälpa dig.
Kanske att du kan maila bild och fråga till akvariehobby eller akvarielagret. De är otroligt duktiga på mängdvis med olika arter.
Jag är väldigt nyfiken på vad det är för en filur, du måste berätta om ingen här kommer på namnet.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Okej, tack så mycket för hjälpen
Skulle bli jätteglad om ni ville fortsätta hjälpa mig att leta efter vilken sort det är 
#10 Min sambo tyckte den var lik den där men jag tvekar lite, våran är lite mönstrad eller prickig på fenorna, lite "högre" huvud (tjockare), och har inte dom där två "taggarna" på bakfenan.
Våran är ganska häftig så det skulle vara kul att ha den kvar men det är ju inge roligt om den äter upp våra andra små fiskar…
#11 Okej, det ska jag göra 
Eller lägg in den på loricariidae.se eftersom GOC och LCD har samma forum numera.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Fortsätt gärna och leta och hjälp mig ändå så skulle jag vara jättetacksam 
#14 Okej, tack! 
Det ser ut som ngn Synodontismal.
Har själv haft en som är misstänkt lik den du visar på bilden, och det var en Synodontis, vilken kommer jag dock inte ihåg..
Är det någon som är intresserad av den..? Tänkte ge den till djuraffären annars men om någon här inne vill ha den så får ni den gärna, vill inte riskera att alla mina små fiskar blir mat :(