Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sydamerikanska-ciklider
Läst 4173 ggr
elinn
0

Mina fiskar har lagt rom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett par av mina ciklider har lagt rom ikväll. Det är ett par som jag fortfarande funderar på vad de är för art (se bild).

Hur lång tid tar det innan rom blir till yngel? Just nu är både moder och fader väldigt aggresiva och bevakar sina ägg ordentligt men ska jag lägga romen separat i eget kar redan nu eller ska jag vänta tills det blir yngel? Och när (om) det blir yngel ska jag i sådana fall bara flytta dem eller ska "hela familjen" flytta till eget kar?

Detta par är det största par som finns i akvariet just nu så jag räknar med att åtminstonde några ägg ska överleva. Men som sagt, när kan jag räkna med att de blir yngel? Dröjer det dagar, veckor eller månader?

Tacksam för svar!

Chlngr
0

Jag skulle inte ha flyttat på varken rom eller yngel. Dom blir bara duktigare på att vårda rom och yngel ju mer erfarenhet dom får. Lite svinn får man räkna med i början.

elinn
0

Tack, då får det vara som det är. Just nu har de bara en Kampfisk, en liten Molly och Ancistrusar som sällskap så de är ju stört och borde väl således ha större chans att mota bort de andra om de kommer för nära?

Vet någon hur länge romen ligger innan det blir "riktig fisk"?

TccT
0

Archocentrus multispinosus

elinn
0

Tack det ska jag definitivt skriva upp =)

Men är det ingen som vet hur lång tid det tar för äggen att bli yngel?

KerstinL
0

Jag är inte säker men jag tror det är 3-5 dagars kläckningstid.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool