Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 1386 ggr
gickan87
0

vad gör jag nu? (yngel)

Har haft mina platyyngel i två olika plastbaljor i lite mer än en månad nu och nu har det uppstått små vita partiklar i baljorna. Vattnet luktar även lite "ruttet". Byter vatten varje dag och har i lite kavamossa i baljorna. Skulle kunna släppa i småttingarna i mitt 54 liters men då måste jag flytta på kamphanen som bor där, och han går inte ihop med praktbotiorna som går i det andra karet..

MVH Erika :)

limaka
0

kan du inte säta dom i karet med dom andra platysarna då? du skulle antingen kunna tytta byljorna eller ta o spara litte av vattnet när du ska göra rent i en balja o san göra grundligt rent o sen häller du tillbacka dett när du är färdig:

jag är väldigt dålig på att förklara när jag skriver men hoppas att du fattar. lycka till :)

gickan87
0

Frågan är ju om inte kampfiskhanen tar ynglen för mig… De är väl ½ cm långa och 3-4 mm breda nu..

Ska ha storbyte i de två akvariumen imorgon, kan ju ta deras vatten och hälla i yngelakvariumen. Smart :)

limaka
0

men är dom inte store än mina nyfödda som jag fick idag är ungefär så stora. ;)  ja det kan du göra smart ide Oskyldig

gickan87
0

Vet inte, är svårt att se genom plastlådan.

Har också nyfödda yngel i ena akvariet :) Fast dem får gå kvar och bli fiskmat, har ingen plats för dem med.

limaka
0

ja det är synd när men fåe för många men resten va fiskarna blir ju glada i alla fal

Chlngr
0

Det är väldigt svårt att hålla bra kvalitet på vattnet i små baljor.. Byt ofta (varje dag 10%) och ta vatten ifrån det stora karet.

Själv så har jag ett 100L med ancistrusmalar 3 vuxna, 1 hane och 2 honor plus en massa malyngel. Där byter jag ca 10% dagligen.

idisen95
0

du kan ha en snigel i yngelkaret och en maksin som gör bubbloer karnske …???

KerstinL
0

Jag skulle flytta kampfisken till plastbyttan (tillfälligt alltså).., eftersom han är labyrintfisk så är det inte så noga med syresättning. Har man dessutom i ett par flytväxter så renar dom vattnet.

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool