Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 3675 ggr
dirdib
0

Lite vitt istället för blå - en kampfisk

Hej!

Jag fick en Kampfisk igår och satte honom idag i mitt akvarium med andra fiskar (det går allt bra nu - han bryr sig inte om andra, andra bryr sig inte om honom). Men när jag tittat på hans huvudet - baa där - så ser jag något lite vitt. Kan det vara costia necatrix ?

Jag ska idag till djuraffär och fråga de vad man kan ge honom och andra fiskar - och om de märkte något på andra fiskar - därifrån fick jag honom.

Men kanske har ni några råd innan jag åker till djuraffär?

mvh marta

dirdib
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag ska se om jag lyckades fånga det på bilden

dirdib
0

ingen som vet?

jag ska till djuraffär om 15 minuter

Rafflan
0

#2 ser för det första ut som en hona om jag inte har fel?! (a)

Och ang det vita, ev kan det vara en gammal skada = ett ärr ;)

dirdib
0

Det är en blå hane :D

Han är lite blyg men annars inga andra problemmer. hon som är duktig på fiskar sa att om det bara på huvudet så ska man avvakta innan man ev behandlar mot costia. för att han har inte det någonannastans..

Sloj-border
0

vad fin han var! :D

dirdib
0

Tack. Jag hoppas att det är inget alvarligt på honom :(

Sloj-border
0

nä hoppas inte! :(

dirdib
0

Jag vet inte.. Hon sa att jag ska avvakta i några dagar om vita fläcken blir större.. men jag är tveksam, vill inte att han ska lida om det är något som man kan hjälpa åt honom.. :(

dirdib
0

Ingen annan som har nån idee?

niffen
0

Ser ut som en bakteriell infektion, vet inte vad man ska göra åt det. Smittar gör det dock, hur ser dina andra fiskar ut - hittills?

Han hade det vita när han kom till dig, har du chans att gå till djuraffären du köpte honom på och titta på deras fiskar?

dirdib
0

Andra fiskar är pigga och friska, har inte sådan. Eh synd att jag har långt till Malmö - där känner jag en bra djuraffär, kanske kunde de hjälpa.

Jag tror inte att han hade det när han kom, men jag är inte säker. Jag ville snabbt hjälpa honom och flytta till ett större akvarium än en skål.

Jag har varit där idag och frågat henne (visat den bilden fast utskriven) vad man kan göra åt det. Hon sa att man ska avvakta några dagar och sen fundera på behandling.

dirdib
0

kanske bra att tilllägga att nästan alla fiskar som vi har kommer från den djuraffären och var aldrig sjuka.

mannen som sålde honom till mig skulle också reagera om den skulle inte se fint ut - tror jag

ErikaAndersson
0

Jag tycker att det liknar som att han har varit i slagsmål, och sedan fått ärr. Jättefin är han förresten ! :D

dirdib
0

Tack!

Det som känns konstigt att om han skulle vara sjuk så skulle han tydligen få mer prickar eller fläckar eller? Vi får ändå avvakta och se hur han mår.

ErikaAndersson
0

#14 ja håller med, om han vore sjuk hade han markerat de genom att inte vara pigg/klia sig elr liknande :)

dirdib
0

Jag ska titta lite närmare på honom för att jag tror att han har mer vitt nu - men jag har precis tänt ljuset så ska se sen hur det ser ut.

dirdib
0

Se dag idag.. och hjälp :( jag ska igen till djuraffären och vissa de två bilder - igårs och idags och se vad de har för mediciner

Sloj-border
0

oj herregud!! :O :'(

niffen
0

Kan det vara en sån ähm.. Vad heter det nu då…
Fjäll-fick-inflammation, heter det så?

dirdib
0

Jag var inne på djuraffären igen och en kille som jobbar där och kan fiskar sa att jag ska ge tetra general tonic och den borde hjälpa snabbt.

Sloj-border
0

hoppas att sötnosen blir frisk! :)

dirdib
0

Det får vi hoppas ;)

Som sagt han simmar helt ok, äter och ser inte sjuk ut

Sloj-border
0

det är ju bra iallafall! :D