jag har klantat mig igen
När jag skickade barnen att köpa dom första fiskarna till akvariet, så kom dom hem med 10 neontetror och en mal, som vi tog för givet var en ancistrus-mal.
Så var inte fallet, den heter något med C i.
Igår var det en duktig kamfisk-akvarist hemma hos mig, som passade på att upplysa mig om att min mal tydligen inte har fått i sig någon mat, sedan vi inhandlade henom.
Dom skall ha speciell alg-mat, så han stod på svält, stackars stora bebisen.
Idag har jag varit iväg och köpt talbetter till honom, i ren iver så släppte jag genast i tabletter till honom. Intresserad? oh no, inte ett dugg, av maten.
Suck! varför ger dom inte fullständiga upplysningar i affären för?
Växterna också, enligt expediten, så fick jag ABSOLUT inte, ta bort krukorna, före plantering.
Detta stod vi och argumenterade en stund om, eftersom min erfarenhet när det gäller att plantera växter i jord, är tvärtom.
Men neeej, då, då skulle bara mina växter dö, pga. deras rötter skulle skadas, enligt expediten alltså.
DET var tydligen OCKSÅ felaktigt, Jag blir så trött
Så……nu är det bara att börja om alltså, igen.
JO, förresten, jag ville köpa flytväxter, men det skulle man absolut INTE ha i akvariet….enligt akvaristen, jo men visst, det har jag, här får du….
jag river mig i skallen
Kan bara tala av egen erfarenhet.
Jag tog bort krukam = växterna mår fortfarande jättebra =)
Jag har flytväxter = dom mår bra och ynglen hinner gömma sig innan jag ser dom och flyttar dom.
Kan det ha varit en Pleco du har?När jag köpte min mal så fick jag order om att lägga ner algtabletter iallafall på kvällen, då dom är nattaktiva så hittar dom maten.
Men jag tycker du ska byta akvarieaffär till ett ställe där dom är lite trevliga =)
Bilden är på min pleco som är närmre 30 cm nu.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Korgen och vadden växterna transporteras i är just det, för transport. När man tar hem sin växt ska man däremot vara försiktig så man inte skadar rötterna vid borttganing av nämda attiraljer:) Akvarieväxter är som vanliga dödliga krukväxter, förutom sin ovana att växa under vatten:) Så för bästa resultat så behöver även de näring och rätt omvårdnad:) Kanske ett äne att skriva om för någon som är mer kunnig än jag?
Om akvariet är nystartat så kan det vara bra att tillsätta nån form av växtgödning i vattnet, det brukar finnas på djuraffären.. Ifall dina växter tappar bladen så ge inte upp, många akvarieväxter är odlade ovanför ytan (i sump) och då kan bladen ruttna när dom kommer i vatten.. men är bara rötterna kvar så låt dom vara kvar för oftast så kommer det nya blad som tål vatten.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#3: Då har jag lärt mig nåt nytt idag! Det där om att växter ofta är odlade ovanför ytan. =P Det kanske är därför mina svärdplantor inte var så fina i början, nu har jag klippt bort de fula bladen och de ser redan mycket bättre ut! =)

Också lärt mig nåt nytt… :P
Glasullen som växterna växer i kan innehålla en hel del starka kemikalier från odlingen som kan skada fiskarna så bäst är att ta bort ullen. Det ger även mer utrymme för rotsystemet vartefter växterna växer.
Det är mycket vanligt att växterna går ner sig vid omplantering, men precis som Katteeen #4 har gjort är det bara att ta bort skadade blad för att ge mer kraft åt friska så tar sig plantan snart igen.
Sen är de flesta akvarieväxter inga renodlade undervattensväxter vilket ställer lite extra krav för att de ska klara sig i akvarier. En del växter som säljs i akvarieafäärer är rent olämpliga. Men de är väldigt fina i 2-3 månader sen vissnar de ner och förorenar vattnet.
Här är en bra artikel om vilka växter som är mer eller mindre lämpade akvarieväxter.
http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=1207667
Förut hade jag ullen kvar på växterna men när jag skulle ta bort det bara för ett tag sen så hade min ena växt jättelånga rötter. Jag var tvungen att förkorta dem för att kunna plantera om dem, jag köpte växterna lite innan nyår, de växer jättesnabbt!