Fin "småfisk" i sällskapsakvarie!
Hejsan Hoppsan!
Var och inhandlade ett ca 300 l igår, eller ja, hade ju betalt för det innan men hämtade det igår XD
Det är skrubbat nu och väntar endast på sand som jag ska inhandla då växterna 4 snäckor och 11 fiskar väntar på att få flytta in…
Nu är det så, att 11 fiskar i ett 300l känns liiiite lite när det är småfisk, och jag tänkte att folket här kanske har någit kul tips med vad jag kan fylla ut med!
Det jag har: 1 kampfiskhane (ev en hona till sen), 7 svarta neontetror, 2 regnbågshajar, 1 mal (som jag ej vet vad den heter). Killen vill även ha silverhaj vilket han avråtts till att skaffa då mina små älsklingar kan stryka med där.. Men han ska visst prova i alla fall!
Det jag vill ha: Småfisk, dvs inte större än mina regnvågar som kan bli ca 15 cm, vill hålla mig rätt smått men inte så dom käkar upp varandra ;) Vill ha färgglad fisk! Jag håller mig med en stark, mörkt blå sand och vill ha färger som syns emot denna, sen vill jag ju självklart ha fisk som går ihop med den jag redan har ;)
Har du nåt tips?
Skriv skriv skriv!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
ska du ha honor till din Kampfisk hane så köp då minst 6st i ett sådant kar.
sedan kan du kanske köpa till några Neontetror så du har en 10st istället. dom gillar ju att vara i stora stim.
kanske ett stim av Fembandsbarb(Barbus pentazona) skulle passa? dom blir ca 5-6cm och vill vara i grupper av 5-10st. ser ut som Tigerbarb fast snyggare och snällare.
eller Blå danio Brachydanio albolineatus - vacker och livlig stimfisk. fler dom är vackare blir dom. blåa fiskar som blir ca 6-7cm.
eller om du väljer någon annan tetra som Purpurhuvudstetra (petitella georigiae) - vacker livlig stimfisk som vill vara minst 7-8st.
#1 ja jo det lär bli fler honor, har ev en bokad fast det lär ta ett tag innan den kommit i rätt storlek :)
Tänkte faktist starta ett annat stim tetror då jag inte tycker de jag har är speciellt snygga, killen som valde :P
Ska kolla ypp lite om de andra fiskarna du föreslog!
Måste nog även skaffa fler malar :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Jag har 3 UNDERBARA slöjstjärtar som är helt fantastiska, såna tycker jag du ska köpa! :D och det finns ju massa olika färger också! :D fasst det kan ju hända att den/dom äter nån liten fisk :/
#1 Man ska ju inte ha flera kampfiskar tillsammans. 
#4 hannar ska man inte haför många tillsammans utan honnor men man kan ha hannar o honnor i rätt mängd tillsammans
Lovizaa - det går att ha 1hane och flera honor tillsammans i ett kar. varför skulle de tinte gå?
Sloj-border - ja när dom blir större så käkar dom små fisk.
#6 Vissa fiskar kan man inte ha flera av, dom attackerar varandra och försöker döda varann. Men om man har tur kan det säkert funka.
jag frågade också KerstinL i ett pm och hon berättade att man ska inte ha flera Kampfiskar tillsammans för dom slår ihjäl varann. (och som jag vet har hon odlat mycket Kampfisk?) Man hör också på namnet… 'kampfisk'…
Dom är ensamlevande fiskar.
Men med ett 300-400l akvarium kan man möjligen ha fler.
SNÄLLA lovizaa jag vet vad jag pratar om, jag är ockå en Kampfisk odlare och har odlat VÄLDIGT MYCKET Kampfisk.
HANARNA ska man inte ha två av, utan 1hane per kar. det är enbart hanarna som dödar varandra tills döden. inte honorna även om dom kan bråka ibland.
och en Kampfisk hane mår bra att ha några honor omkring sig. och dom är enbart ''vilda'' vid lek och när man tillför nya fiskar i karet. visst det händer att honor dör dock sällan av att hanen har dödat dom utan att leken varit för tuff. hanar dödar ej sina honor medvetet.
jag har haft två hanar i samma kar i ett 200L utan problem. det var för att den ena var en mer vildform med mindre fenor. och då bårkar dom bara lite vid gränsen av deras revir sedan går dom tillbaka och tar det lugnt. dom kampfiskar som vi köper (hanarna) härstammar från en aggresivare stam. dom i naturen är långt ifrån så agreesiva som dom vi har som sällskap.
och för dom som odlar mycket Kampfisk så finns det flera arter av Kampfisk exmepel betta imbellis som är en fredlig art där man kan ha hanar tillsamanms.
Sussa, jag förstår att du är väldigt sugen på att släppa i fiskarna i ditt nya akvarium. Men har du möjlighet, så är det bättre att vänta en vecka så att akvariet (med vatten, grus och växter) hinner stabilisera sig. Köp MYCKET växter, helst av snabbväxande sorter som tar upp så mycket näring att algerna inte hänger med. Får växterna övertaget från början, får du inga algproblem senare heller. Och har vattnet stått i en vecka och ser bra ut, behöver du inte använda AquaSafe eller något liknande vattenberedningsmedel. Då har kloret gått ur och vattnet är bra för fiskarna, oavsett vad zoohandlaren påstår.
Beträffande kampfiskar kan du lugnt följa Flaxss råd. Jag förstår om du kanske blir misstänksam mot folk som presenterar sig som experter (det blir jag lätt själv) men här är det faktiskt en duktig kille vi har att göra med! En hane och flera honor är vad som gäller om man har slöjkampfiskar. Täta växter bör finnas i akvariet, så att honorna kan ta skydd om hanens uppvaktning blir våldsam. I Sydostasien har man kampfisktävlingar där det satsas stora pengar på vilken hane som ska ha ihjäl den andra. Därför har de avlats för att bli så aggressiva som möjligt. Vildformen, som har kortare fenor, är inte alls lika aggressiv. Har du turen att få tag i den, kan du ha flera hanar tillsammans. Betta imbellis är mycket riktigt ännu fredligare, men tyvärr svår att få tag i. Dessutom finns det kampfiskarter som ruvar sina ägg i munnen, t ex den mycket fredliga Betta edithae som jag har odlat en del och varmt kan rekommendera.
Vad jag däremot INTE kan rekommendera är silverhajar. Ett akvarium på 300 liter ser stort ut, men för silverhajar är det för litet. De kan bli åtminstone 35 cm långa och måste ha rejält med utrymme för att växa. Små tetror är läckra munsbitar för sådana jättar. Slöjstjärtar kan också bli väldigt stora, även om de inte får en chans att växa om de hålls i trånga akvarier eller i värsta fall kupor. Att sådant är vanligt betyder definitivt inte att det är lämpligt. För ett par år sedan fångades en slöjstjärt på fyra kilo i ett vattenhål i Danmark, där den hade kunnat leva gott och växa naturligt. Som alla guldfiskvarianter är den en kallvattensfisk, som visserligen överlever i tropikvärme men trivs bättre om man har ca 20 grader på sommaren och kallare på vintern. Dina andra fiskar trivs bäst i ca 25-27 grader.
En färgglad fisk som verkligen kommer att synas mot din blåa sand är den vackert röda kopparbarben. Den blir ca 5-6 cm och är mycket tålig och dessutom lättodlad. Jämfört med andra barber är den inte någon utpräglad stimfisk, men trivs ändå bäst i grupper. Åtminstone 10-15 kan du mycket väl ha i ditt stora akvarium. Hanarna kan ibland smågnabbas sinsemellan, men annars är det en mycket fredlig fisk.
Lycka till med akvariet!!!
Olle
åhh vad snäll du är !! expert vet jag inte. men jag är väldigt för betta och labyrint fiskar. gilalr man nåt så snappar man upp info snabbt och mycket.
#9 fiskar kommer inte inhandlas den närmsta månaden/rna då karet ska stå MINST en vecka med sand och växter, antagligen flyttar mina snäckor in där först för att det inte ska bli onödigt smutsigt :) sen ska jag sakta överföra mina fiskar jag redan har till karet
Har kerstinL som instruktör i allt jag gör med mitt nya akvarie, så hon har stenkoll så jag inte gör något helt galet ;)
Min pojkvän är väl medveten om att så fort någon av mina fiskar försvinner in i någon haj så måste han göra sig av med dom, vi har blivit avrådda men han har bestämt sig för att testa
Kopparbarben har en underbar färg och ligger högt på min lista XD
Slöjstjärt är nog inget för mig heller, vill inte ha stor fisk som inte kommer må bra i ¨vår varma lägenhet, men visst är de vackra allt :)
Appropå kampfiskar, så hade min pojkväns ex 4-5 kampfiskhanar, från zoo och liknande den jag har, tillsammans i ett 60l utan att de rörde varandra. Detta kallas visst maximal tur men det går tydligen! :) Vet annars att det är otroligt svårt att hitta de som går ihop
du ska släppa i fisken 1-2dagar efter uppstart. du köper en tålig först sedan matar du sparsamt sköljer ej filtyret i början och håller koll på vattnet. efter 4veckor kan du köpa fler fiskar. så kan du sakta med säkert bygga upp fiskantalte. köp medel som innehåller bra bakterier.
du måste ha fiskar i från början. att vänta en vecka är onödigt.
du ska släppa i fisken 1-2dagar efter uppstart. du köper en tålig först sedan matar du sparsamt sköljer ej filtyret i början och håller koll på vattnet. efter 4veckor kan du köpa fler fiskar. så kan du sakta med säkert bygga upp fiskantalte. köp medel som innehåller bra bakterier.
du måste ha fiskar i från början. att vänta en vecka är onödigt.
Alla andra jag hört ifrån är en vecka bra, för då har växterna fått i sina bakterier och så och då trivs fiskarna mer… Vill att de fiskar jag har ska överleva så jag väntar hellre en vecka för att vara på den säkra sidan.. däremot kommer snäckorna att flytta dit tidigare! Sedan några av de andra individerna från m itt akvarie :)
alla andra har fel då.
växter tar inte upp bakterier.
varför bildas det farliga ämnen? jo att fiskarna skiter och av överbliven mat. inga fiskar då bildas det inga farliga ämnen och då bildas heller ej goda bakterier som omvandlar dom färliga ämnena. så väntar du 1dag eller 1månad kvittar.
alltså du ska ha fisk i dagen efter annars händer det inget.
Men hur kan ALLA andra ha fel? :P
Hon ska ha i snäckor och räkor till att börja med..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

säger du att alla säger så så har dom fel. fiskar kan man tillföra dygnet efter man fått upp karet så att det kan börja att mogna.
UTAN fisk ''inget händer'' - allting börjar med första fisken. sedan därefter gäller det att ha koll på allt och utöka det sakta.
Så då menar du att varken snäckor eller räkor hjälper till med bakteriefloran i akvariumet..?

jo räkor,snäckor hjälper till som vilket djur som helst dom skiter ju också. jag bara skrev fisk som generellt sett.
dock kan räkor vara känsliga och bör man vänta med innan man tillsätter.
#8 Men dom kampfiskar jag tänker på har långa fenor så är det bara dom isf som har ihjäl varandra?
#9 Jag såg en Crowntail (kampfisk) hane på en djuraffär idag, den hade inte så värst långa fenor, kan det finnas en chans att den är fredligare än dom andra då?
Lovizza - lyssna noga på mig nu, har man två hanar så slåss dom och slöjformen ja är agressivare men man bör inte ha kortfenade hanar heller tillsamans. men 1hane och ett några honor kan du ha utan problem oftast även om det finns undantag. det gäller bara hanar som slåss intensivt.
tror du inte på mig kan du kolla på detta klipp av mina egna.
http://se.youtube.com/watch?v=dFnccUZTG1w&feature=channel_page
#22 Oavsett hur dom ser ut? :O
Hur många honor kan man ha i ett 54L alvarium då (+ en hane)?
hur menar du ? oavsett hur dom ser ?
har du vildfångade kampfiskar så är dom ''snällare'' och då kan du exmepel ha två hanar i ett kar som är minst 300-200L,dock säkrast är ju att ha en hane per kar. sedan finns det andra ''arter'' där man kan ha flera hanar tillsamans.
i 54L kan du ha 1hane och 3-6honor.
Ja men om dom har långa fenor eller inte, typ. ;)
hur vet man vilka som är viltfångade?
#26 vilken fin. :D
#27 tack ^^ Är helnöjd med honom :)
Oj då, ska jag behöva omvärdera min vän Flaxss? I alla fall är jag en av de där "alla andra som har fel" när det gäller att starta upp ett akvarium. Jag har alltid hört att ett akvarium behöver omkring en vecka för att stabilisera sig och att skadliga ämnen som t ex klor ska försvinna ur vattnet. Att man "måste ha fiskar i från början" låter som ett typiskt råd från en zoohandlare som snabbt vill sälja fisk. Visst kan man ha fiskar i från början, men då ska det vara tåliga sorter plus att man tillsätter något vattenberedningsmedel som t ex AquaSafe. Precis som zoohandlaren oftast vill. Jag skulle hellre rekommendera att vänta och ta det lugnt, vilket blir både billigare och säkrare. Men att man bör börja med ett fåtal fiskar och utöka sakta är helt riktigt. Ett annat tips om man vill snabba på kan vara att delvis fylla det nya akvariet med vatten från ett som redan fugerar och har bra balans. Då kan man släppa i fiskarna fortare, kanske efter 3-4 dagar. Beträffande kampfiskarna håller jag i stort sett med Flaxss. Crowntail är liksom långfenade slöjkampfiskar en odlingsform och lika aggressiv. Även om graden av aggressivitet varierar något mellan individerna, är det bara vildformen som är så fredlig att man kan vara säker på att de går att ha hanar ihop. I ett 54-liters akvarium kan du ha en kampfiskhane och 7-8 honor om du inte har några andra fiskar.
Olle
#29 är det inte otroligt stor risk att honorna ger sig på hanen då?
#26 Undantag är det som gör regeln heter det ju, men faktumet är ju att det inte är arr tekomendera. Man vill ju inte riskera att en eller alla dör, eller hur?
1 § Vid sammansättningen av olika fiskarter och individer ska hänsyn tas till deras eventuella stimbeteende samt till deras fördragsamhet eller ofördragsamhet med varandra så att aggressivitet och stress undviks.
Den sista biten i denna paragraf ur kapitlet om fiskar i lagen gör det ju rätt tydligt att det inte är ok att ha ihop hannar, då de är så kampbenägna som de är ;)
Paulina
#31 ja självklart, men bara för att inte alla lyckas betyder det inte att det är omöjligt, som de flesta verkar tycka här… Självklart villm an inte riskera skador och döda djur men det är ju otroligt kul när man lyckas :)
Honor är lika ofta aggresiva som hanar, i större grupp ger de sig ofta på en ensam hane men hanen är oftast den som går på först vad jag förstått…
måste väl inte ha fiskar från början,men dom flesta på zoopet tycker jag skriver att man ska ha fisk i dagen efter eller ett par dagar efter för att dom ska skita som sedan gör att det börjar att bildas goda bakterier. annars när jag handlade fisk första gången så sa dom i den butiken att man inte fick släppa i dom efter en vecka. numera när jag blev medlem på zoppet så när jag startar nya kar så släpper jag in dom dagen efter. och det har funkat varje gång. men att vänta en vecka skadar ju inte.
Jo, honor kan vara riktigt j*kliga de med..
Grattis till tanken föresten!
Paulina
Detta med att honor i större grupp ger sig på en hane var något nytt. Varifrån kommer den uppgiften? Jag har alltid hört att honorna åtminstone är betydligt fredligare än hanarna.
Olle
jag har haft en hane som fått stryk av en väldigt ''biffig'' och gammal hona. men honan dödade alldrig den utan bråkade bara rejält. han läkte och dom har ockås lekt tillsammans och det har funkat bra innan och efter det bråket. men det är den ända gången det har hänt mig.
sedan är det normalt att honor och honor små bråkar dock oftast utan skador.
annars är det ju hane+hane man ska undvika. jag har haft som mest till en hane ca 10-15honor kommer inte ihåg exkat antal. men den hanen var jätte pigg och inga skador på varken honor eller hane mer än vad som brukar bli på honan under en normal lek.
#28 okej men jag hade tänkt ha fler fiskar i med. nu har jag iaf 3 mollys, hur många kan man ha då (av kampfisk)?
54L har jag. ;)
Jaså? :O Hm, djuraffären rekomenderade Mollys att börja med…
dom går inte lita på i alla lägen vad dom säger på djuraffären. Molly varför jag tycker den inte passar under 70L är
1dom blir rejäla fiskar
2dom simmar mycket
3äter mycket och skiter mycket
4dom får många yngel
men det är bara vad jag tycker.
#40 Där har du helt rätt hela vägen!
Dessutom har molly och kampfiskar olika vattenkrav. Visserligen vill båda ha det ganska varmt (ca 26-28 grader). Men molly vill ha hårt, gärna bräckt vatten medan kampfiskarna trivs bäst om det är mjukt och lite surt.
Olle
Jag är den oturföljda personen här som råkat ut för att mina honor dödat hanen, det har även hänt flera ggr att en ensam hona dödat hanen så nu kör jag med mina en och en. Då blir dom inte lika stressade (som jag upplever det), man kan mata upp honorna ordentligt innan lek och jag slipper vara orolig.. ; )

Haha Kerstin, undrar vad du gör för fel XD
#40 & #41 Okej. :/ Men vad ska jag göra då? Kan inte köpa ett nytt akvarium nu, har nyss köpt det jag har nu.
kan ju köpa nytt när du kan,dom klarar sig med 54L ett bra tag. men dom trivs inte så bra i det och mer yngel dom får det sämre kan det blir.
Okej. Ska fixa det så fort jag kan. :)