Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 2812 ggr
Silvernalles
0

Sanering av snäckor-behöver hjälp!

Har fått snäckinvasion efter att ha fått två dvärgsvärdplantor för ett par månader sen. Innan jag insåg omfattningen av det hela hade de förökat sig hejdlöst. Nu ska jag tömma akvariet, skrubba och koka sand & dyligt. Det är alla typer av snäckor(kanelbullar, posthorn, sandsnäckor). I akvariet har jag en del vackra växter, bl. annat flytväxter och en mycket vacker mossa. Växterna är helt infekterade med snäckor och ägg. Finns det något sätt att rädda dessa växter och ändå bli av med snäckorna på dom?

Scilla
0

Jag fick tipset att lägga växterna i en vit hink eller annat så skulle snäckorna söka sig till väggarna.

Annars säljer Chlngr här på forumet (ibland?) de små snäckorna anentome helena som äter andra snäckor, mina kanelbullesnäckor försvann effektivt ur karet efter att jag stoppat i sådana. Tror nästan det är bättre att bekämpa manuellt och på det viset i kombination, små ägg kommer alltid dröja sig kvar annars.

Posthorn tycker jag personligen bara är trevliga, de går inte på växterna, men håller rent och äter upp gammalt foder som fiskarna missat.

Silvernalles
0

Ok! Ska lägga växterna i en bytta tsv. Om jag manuellt plockar bort alla synliga snäckor under en tid. Hur länge kan det finnas ägg på växterna? Hur lång tid efter att synliga snäckor är borttagna kan man vara säker på att det inte finns ägg kvar? Vet inte om jag vill ha enentome, har tänkt släppa tillbaka äppelsnäckor efter saneringen..

Scilla
0

Jag har för mig, men kan ha fel att anentome inte går på större äppelsnäckor, men är som sagt inte säker. Jag funderar på att stoppa posthorn i det kar jag har dom i nu, och då får de flytta vidare till en kompis som har snäckproblem.

Själv fick jag bort det värsta snäckproblemet manuellt, men det tog ett tag och helt borta blev de inte förrän jag fick små medhjälpare.

Scilla
0

Jag har för mig, men kan ha fel att anentome inte går på större äppelsnäckor, men är som sagt inte säker. Jag funderar på att stoppa posthorn i det kar jag har dom i nu, och då får de flytta vidare till en kompis som har snäckproblem.

Själv fick jag bort det värsta snäckproblemet manuellt, men det tog ett tag och helt borta blev de inte förrän jag fick små medhjälpare.

Lovizaa
0

Äter anentome helena zebrasnäckor då? Ska kanske köpa en sådan men blev också intresserad av en anentome helena eftersom dom äter upp "skräp-snäckor"…

Chlngr
0

#5 Risken är stor att dom äter zebrasnäckor, för dom blir väl inte så stora?

Faxlin
0

Kan skvallra att jag hade äppelsnäckor som inte överlevde de snäckor som äter andra snäckor. Men jag vart också varnade för det på affären när jag köpte dem att det kunde gå dåligt. Så jag var ändå tvungen att testa och då hade jag en riktigt stor som de åt upp i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Chlngr
0

#7 Var dom fler på en och samma äppelsnäcka? Jag har blivit upplyst om att dom inte kan ta stora äpplen, jag har själv aldrig testat eftersom jag inte har några. Men det var bra att man fick veta att dom kan gå på dom så jag kan upplysa om risken när jag säljer dom jag har.

Faxlin
0

#8: Ja de hjälptes åt. ;-) Listiga små rackare :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lovizaa
0

Hm okej.  Är det något speciellt om Zerbrasnäckor man bör veta?