Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: alger
Läst 1430 ggr
Susanne
0

Svartalger på javamossa...

…går det att få bort och i så fall hur gör man?

Susanne Glad

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Chlngr
0

Jag håller på att testa med väteperoxid 3%. droppar i totalt 2.5 ml i ett 140L kar under 10 minuter.Sen väntar jag 3 dygn, 72 timmar innan jag har i 2.5 ml till. Har precis börjat. Men har redan märkt att algerna slutat växa iaf. Man ska vara väldigt, väldigt försiktig så att man inte får i för mycket på samma gång.

Susanne
0

Jag har javamossan på ett kokosnötskal och har rivit av nästan all svartmossa och lagt den i en egen bytta med vatten. Jag tänkte försöka få bort algerna innan jag lägger tillbaka mossan i karet.
Var får jag tag på väteperoxid?

Susanne Glad

Susanne Glad

Chlngr
0

Det går att köpa på apoteket.. samma som man tvättar sår med eller dyl. 3% kolla så att det står så på flaskan. Det finns 6% också, men vet inte om det finns på våra apotek.

KerstinL
0

Jag doppar växterna i klorinvatten.. 1 del klorin och 10 delar vatten. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Chlngr
0

Ja, det ska jag pröva. Går väl bra med växter som gillar att bli omplanterade. Som många växter inte gillar har jag märkt. Tänk vad rik man skulle bli om man kom på ett finurligt sätt att bli av med dessa svartalger utan att påverka resten av det man har i karet.

Chlngr
0

Susanne, Om du har plockat ur det och inte har något annat levande i det kar du har det i nu. Så pröva att tillsätta peroxiden precis där algerna sitter. Med hjälp av en spruta med nål.. Jag prövar detta nu. Men använd inte för mycket och för ofta, för då kan du ta kål på mossan.

Susanne
0

Tack för tipsen!
Jag har klorin hemma så jag provar det först.
Tänker inte stoppa tillbaka mossan om den inte blir "ren" utan kastar den i så fall efter klorinbad och väteperoxid kur.

Susanne Glad

Susanne Glad

Susanne
0

Klorinade mossan och lade den sedan i ett durkslag och sköljde mossan i nästan en halvtimme. Knåpade fast den på en rot och ner i karet. Inte så tokigt faktiskt. Det gick jättefort med klorin. Jag fattar inte att jag inte kom på det själv…när jag hade malawisar klorinade jag allt som behövdes och körde det sedan i diskmaksinen, det var ju det absolut enklaste sätt att göra rent på som finns.

Susanne Glad

Susanne Glad

Chlngr
0

Jag får nog testa med klorin jag också :) Jag har en stor fin anubias som har svarta alger på bladkanterna.