Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 1976 ggr
Scilla
0

Hjälp mig med växtnäring!

Jag har tyvärr aldrig lyckats riktigt bra med växter tidigare (var rätt ung när jag hade akvarium sist), så denna gång tänkte jag testa två olika strategier.

Mitt ena kar är ett rätt nystartat jordakvarium, där ska jag som jag förstått det egentligen inte behöva tillsätta något så länge det funkar som det ska. Möjligtvis lite näring senare om jag inte fått tillräckligt med "naturgödsel". ;)

Andra tänkte jag tillsätta näring i.
Jag har efter flera rekommendendationer köpt och börjat använda EasyLife Easy Carbo. Har läst en del om det, och tänker för säkerhets skulle dosera väldigt lågt.
Men, det är inte komplett, måste alltså tillsätta något mer, men vad?
Jan på Södermalms akvariaffär rekommenderade att kombinera med EasylLife Profito, men på andra ställen har jag läst att det inte blir komplett.
Någon här som kan råda mig? Vill mest ha fina växter ;)

myhombrero
0

Förut använde jag aquacare. Med inte så jättebra resultat. Funderade ett tag på easycarbo men då måste man (om jag inte minns alldeles galet) dosera varje dag och det orkar inte lata jag.

Jag beställde PMDD och är efter två veckor supernöjd. Mina växter har jätte fina och gröna blad, växer som ogräs gör dom också.

Sen har jag räknat ut att det blir 3 gånger billigare med PMDD också och det är inte fy skam.Nackdelen är väl att man måste blanda till det själv, fast det är inte så svårt.

I vårat 220L kör vi även med co2, och hos räkorna bara PMDD och jag ser faktiskt ingen skillnad i dom. Det växer lika bra i båda akvarier.

Scilla
0

Jag har försökt fatta hur man gör med PMDD, men jag hittar olika recept och vet inte riktigt hur man ska göra. Finns det inget färdigt som funkar? Mitt kar är ju liksom bara 20 liter så det ska vara riktigt dyrt för att bli dyrt så att säga…

Chlngr
0

i ett sånt litet kar så hade jag nog valt att använda Aqua-Plant Basic från Aquatic Nature, eller något liknande. Det borde räcka en evighet. Om man nu inte har andra betydligt större kar. Jag använder PMDD och tycker det funkar bra, men det hade fått bättre verkan med co2 som jag inte har i något kar ännu. Det finns på min "vill testa lista"

Scilla
0

Hm, får kolla upp det. Eller köra på det där Easy Life Profito, på Södermalms akvarieaffär sa han att han körde på kombon av den och Easy Carbo och att det fungerade toppen. Hmhm, svåra val.

Chlngr
0

Sa han det så funkar det säkert :)

myhombrero
0

Jag tror att de flesta medel som säljs i zoosffärern är ganska lika. Det allra viktigaste man ska tänka på när man vill ha fina växter är ljuset. Utan bra ljus får du inga fina växte oavsett vad du använder för medel.

KerstinL
0

Jag kör bara med bra ljus och inga medel.. får fina växter.. iofs i ett litet 17 liters, men endå.. Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Scilla
0

Bra ljus… det är ju en ren soppa med ljuset!

Minsta karet har den lågenergilampa som jan på södermalms akvarieaffär tipsade mig på och själv använder till sina små kar.

Större karet har ett lysrör, aqua glo. Han tyckte dock att det var värdelöst och att jag skulle gå på clas ohlson och köpa ett vanligt 827 fullfärg. What to do?
Det känns ju rätt förtroendeingivande när nån med fina kar säger åt en att inte köpa något svindyrt av honom utan köpa ett billigt som han säger är bra.

myhombrero
0

Har använt mig av dom billiagre utan något bra resultat.

I mitt stora sitter 3 olika lysrör ett power glow ett flora glow och ett aqua glow.

Till de små akvariena använder vi vanliga lysrör, det duger gott till dom eftersom dom har en sån liten yta.

Jag har lärt mig att man ska använda lysrör som efterliknar solen så mycket som möjligt och det gör inte vanliga lysrör.

KerstinL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en växtlampa som står på täckglaset (det lilla till vänster).. ; )

Cool

Scilla
0

#9 Hur små är de små akvariumen och vad har du för rör då?

#10 Har också funderat på växtlampa, men jag hittar fasen ingen… Min gamla växtlampeleverantör har bytt ägare och är numera.. kassa.

myhombrero
0

#11 det vi har lysrör till nu är 28 L. Det följd med akvariet när vi köpte det.

Det andra 18 L hade vi en liten lysrörslampa till förut men har nu bytt till växtlampa. Får se om det gör nån skillnad.

Scilla
0

Tips på var man kan hitta växtlampor?

KerstinL
0

handelsträdgård eller blomsteraffär kanske..

Cool

myhombrero
0

Jag köpte min på arken (zoo).

Scilla
0

Blir så sur över att jag redan fått alger i mitt lillkar. Det är samma djur, samma vatten, enda skillnaden är lite nya växter, rötter och bottensubstrat…