Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: salt-och-bräckvatten
Läst 2101 ggr
niffen
0

20 l eller 60 l?

Nu är det såhär att jag har två akvarier, ett på 20 l och ett på 60 l och jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra med dom!

Jag VILL ha salt, men det känns lite dumt att starta ett salt om man ändå inte kan ha några roliga fiskar i det pga. att dom inte är så stora…

Hjälp mig att bestämma mig vad jag ska göra!

En plan jag hade var att ha det lilla i mitt rum med bara snäckor och räkor, och det andra om vanligt sällskap med Svärdbärare och platysar, typ…

Ska jag samla på mig lite pengar och köpa ett större och starta salt, istället? Ska jag ha båda som sällskap och ha det ena som lekkar/yngelkar?
Nu har jag båda två igång, men dom fiskarna i det lilla ska få flytta över till det "stora" och då blir det lilla tomt…
Jättetomt till och med, och om jag skulle vilja göra nåt helt annat så är inte det ett problem då jag känner folk som kan ta fiskarna, eller om jag bar väntar ut dom, tills det inte är så många kvar…

KerstinL
0

Jag förstår att du har beslutsångest.. ; ) 

Jag skulle nog köra 60 litret som sällskapsburk och ha det lilla till yngel och/eller räkor.. Salt är lite dyrare än sött vad jag förstått så jag skulle nog avvakta med det tills ekonomin tillåter det.. Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Vattnadal
0

Jag som älskar salt säger kör salt av 60L, då kan du ha i alla fall några clowner, vilket alla verkar vilja ha. Några koraller kan du säkert oxå ha, om du hottar upp belysningen.

Det enda du behöver från början är massor av belysning (kan vänta om du inte måste ha koraller), massor av cirkulation (minst 10 X volymen, dvs 600 L/h, helst mer), salt förstås, gärna en saltmätare, levande sten (helst minst 6 kg, men det kan man fylla på med allt eftersom ekonomin tillåter) och sen tålamod.

Börja med att tömma akvariet, sen blandar du salt och vatten (33 gr/L) och fyller på, startar dina nya pumpar och låter det gå. Sten kan du börja med någon så fort du har råd, och köpa fler så fort du har en slant över. Smådjur kryllar det av i stenen, så något att titta på brukar man ha från början.

När du har all sten du behöver, stoppa i en clown, sen väntar du. När allt går som det ska i ett par veckor, stoppa i en till, sen kan du fylla på med räkor od.

Kör utan skummare och gör vattenbyten istället. Byt 20 L varje till var 3:e vecka, beroende av hur det ser ut. Har du kontakter kan du köpa osmosvatten av någon, så kommer det att fungera mycket bättre.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

myhombrero
0

Ett tips på bromma zoo har dom jätte bra pris på saltvattens akvarium med alla tillbehör. Fanns ett lite minde för 1600 nånting, kommer inte ihåg hur stor det var men runt 50L.

Sen ett 130L för ca 5000. Vi var ner och köpte det och är jätte nöjd. Bänk ingår i priset.

Scilla
0

Själv är jag ju besatt av miniakvarium, men det är ju jag ;)

niffen
0

#2 Tack!

Förklarade för mamma vad allt innebar och hon verkade rätt intresserad… Först så sa hon "Men alla säger ju att det är jättekomplicerat och man måste ha minst 200 liter" men jag sa att det funkar inte så, så berättade jag att det är bara i bröjan när man ska ha koll på alla vattenvärden det kan vara lite krångligt…

#3 Är det liksom bara att köra igång? Låter ju skitsmart (och billigt?)

Men jag är sugen att testa mitt 60l ett tag, för att sen se om jag klarar av det och kanske köpa ett stort kubakvarie och köra igång på riktigt! Det tyckre mamma lät som en bra idé… Och sen ha det lilla som sällskap med några fina lugna fiskar  ;)

niffen
0

Miniakvarium är så praktiskt! Man kan flytta dom lite vart man vill, lätta att städa men samtidigt lika roliga som de stora, även om befolkningen är lite mindre ;)

Då kommer massa frågor om belysning och sånt sen.. Vad jag ska använda och sånt… ^^

Vattnadal
0

Om du vill ha lite riktig experthjälp på salt, gå in på saltvattensguiden.se läs om nanoakvarium, och lita på Lasse. Jag gjorde som han sa, och det fungerade toppen. Stoppade i första fisken efter ett dygn, utan massor av tester ed.

*fixade en länk// KerstinL

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[fantasi]1
0

jag har läst så lite om salt och blir mer och mer sugen på att skaffa ett! Jag tänkte köpa ett nytt till invånarna i 6kants akvariet och sedan göra om det till salt =)

Ska snart ta en tripp till bromma zoomarknad och kika på utbudet!