När man skaffar fiskar..?
Hejhej!
Jag funderar på att skaffa några slöjstjärtar. Jag har inte haft fiskar sen jag var väldigt liten och undra vad jag ska tänka på? Har försökte hitta lite information på nätet själv, men har tvingats inse den senaste tiden att google inte är min starka sida. :S
Hur stort akvarium behövs? Klara man sig på ett 50/54/60 l? Och isf hur långt klarar man sig på det?
Finns det några andra fiskar, eller andra akvarie-varelser, som passar ihop med dem? Ex. tetror, tigerfisk, mal, snäckor.
Några nyttodjur som är bra att ha, och varför?
Pump behövs ju, men vad mer?
Vad ska man tänka på när man redan har katt?
Tänker såklart höra med en del försäljare i djuraffären med och se vad dom rekommenderar. Men alla vet väl att försäljare inte är riktigt att lita på ;) Kan vara bra att höra andras erfarenheter med.
//Juvela
Om du skaffar ett mindre akvarium typ 60 l så kan du ha ung 5-6 slöjstjärtar i det. Slöjstjärten är en avelsform på guldisken så den är en kallvattensfisk och trivs bäst i 15-18 grader men går att ha i upp till 23-24 grader sen brukar dom börja bli sega och trötta. Eftersom dom små liven är matvrak och äter allt som får plats i munnen så är tetror inte att rekommendera ; ) När jag hade mina guldisar så had jag dom och ett par malar i akvariet, växter gick inte att ha, dom blev uppätna på en gång. Plastväxter blev alternativet, hehe. Mina guldisar fick gå i "pension" hos ett par goda vänner med stooor damm på tomten och dom stortrivs. Dom flesta med katt har täckglaset på och då är det inga problem. Snäckor kan du ha, men inte för små. Finns en artikel om Guldfiskar som du kan läsa där står en del info och lite onödigt vetande.. ; ) Jag skulle nog satsa på ett 60-100 liters med en massa vackra tetror och malar istället, men det är ju jag det..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack för snabbt svar :)
Jag trodde ju att (riktiga) växtor var en viktig del av akvariumet, sen att dom tuggar i sig dem på två röda är en annan femma ^^ Får försöka odla lite växter i ett annat mindre akvarium och fylla på efter hand isf.
Jag läste igenom den, men tyckte inte att jag fann all information som jag sökte.
Snäckor gör väl nytta, eller är jag ute och cyklar nu? Vad för nytta gör dom? Förökar väl sig som kaniner med? 
Snäckor gör nytta, dom äter upp överbliven mat och växtrester. Dom är dessutom snabba på att äta upp fiskar som dött. Äppelsnäckor är bra, dom förökar sig inte som andra småsnäckor, dom lägger en romkaka ovanför vattnet så vill man inte ha för många så är det bara att plocka bort kakan.
Nackdelen när guldisar får fri tillgång till växter är att dom skitar ner något otroligt och har man då ett mindre akvarium så blir det smutsigt på nolltid. Jag hade mina i ett 270 l akvarium och fick köra grovrengörning minst en gång i veckan, och ett mindre akvarium blir smutsigt mycket fortare än ett stort.. ; )

Med tanke på att en fullvuxen slöjstjärt blir ca 25 cm lång så skulle jag inte rekomendera ett mindre akvarium till dem än 100 liter och då ha högst tre stycken.
Och som redan sagt, de skitar ner mycket så ett ordentligt överdimentionerat filter är inte fel.
Om du inte vill ha större akvarium så skulle jag rekomendera mollys istället, de kan du ha i ett 60 liters. Finns även i ballongform om man tycker det är snyggt. De är enklare att ha och göra med och får dessutom yngel med jämna mellanrum :)
lurvponnyn.vimeddjur.se
Tack så mycket. :) Får funderar lite på hur jag ska göra nu :)
Hej!
Du skulle klara dig iaf två år på ett 50L akvarium om du bara har 2-3 slöjstjärtar. Dom växer inte så snabbt. Annars skulle jag oxå rekomendera 100L.
Jag har haft Svärdbärare, kardinaltetror, burami, grodor, malar,och skalarer tillsammans med dom slöjstjärtar jag har haft.
Att tänka på är att köpa små slöjstjärtar om du blandrar med kardenaltetror eller annan liten fisk annars blir dom uppätna. Men när slöjstjärten växer och är van men småfisk bryr den sig inte längre.
Växter går men dom får inte vara finbladiga, då ryker dom direkt. Svärdplantor går jätte bra, finns fler jag inte vet namnet på.
Kolla oxå noga när du köper slöjstjärten att den simmar helt rakt och inte visar några tendenser på att vicka åt sidan. Då har den fel på simblåsan vilket är väldigt vanligt.
#6 Tack så mycket för bra tips.
Härligt att det funkar med ett mindre akvarium i början, hörde nämligen från en kompis idag att hon har ett 50-60 l som bara står där och som hon mer än gärna skänker till mig.
Bara fisken som fattas nu. Tänkte ha några malar också iaf, en pansarmal och en "vanlig". Får se vad det blir för några andra fiskar, men nu vet jag lite vad som funkar. Så tack igen :)

läs på och fråga i butiken innan du köper fiskar, en del fiskar bör man kanske ha fler av för att dom skall må bra, lycka till
Pansarmalar ska hellst vara flera, minst en sex stycken eftersom det är stimfiskar.
Sedan var noga med att hålla koll på dina slöjstjärtar när de bor i ett sånt litet akvarium i början, risken är att deras organ växer ur kroppen och att de går en plågsam död till mötes. Byt till större i god tid det vill säga.
Jag personligen tycker det är dumt att slänga in en massa fiskar i ett litet akvarium som ett 54 liters. Om du nu verkligen vill ha slöjstjärtar i det så kan du kanske nöja dig med bara slöjstjärtar, det blir krångligt nog.
Jag vet att jag låter negativ men fiskdöd är väldigt tråkigt och ett balanserat kar är väldigt roligt.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag har ett 54 L akvarium med 3 slöjstjärtar i och jag tycker det funkar jätte bra!:) jag ska köpa en mal också
om man har ett litet akvarium så blir inte fiskarna så stora heller :) så jag tycker att du ska ha ett 50-100 liters ;)
Det som kan hända är att fisken slutar växa om akvariumet är för litet, nackdelen är att organen inte slutar växa så fiskarna kan till slut dö.. därför finns det rekommenderade akvariestorlekar till olika fiskarter..

mina slöjstjärtar har alltid haft levande växter och endast en gång har de ryckt upp en planta ur gruset, annars har de låtit bli dem =) har märkt att de äter upp små alger på bladen också, så de håller rent efter sig ;)

#11 Himmel…….stackars fiskar 

#11 Men jag skaffar nog ett större när dom blir större ;)

he he jag har några akvarium om du vill köpa :-)

#16 hur stora? :) vart finns dom?

#16 hur stora? :) vart finns dom?