Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: berättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1344 ggr
myhombrero
0

våra firrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag fotat några av våra fiskar.

Kritik?

KerstinL
0

Vackra!! Jag själv är urusel på att fotografera fisk.. : (

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Elinormaggan
0

Fina bilder:D du verkar va duktig på att ta kort och fiskarna att posera:P

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[fantasi]1
0

vilka vackra färger! Tycker vanligtvis att foton inte gör fiskarna rättvisa, men du har verkligen lyckats!

PatrikN
0

Snygga bilderhur gör du / använder du när du fotar?
Du måste ju nästan skriva en guide nu!

myhombrero
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Ja hur jag jag!

Jag håller i kameran siktar på en fisk och trycker på knappen, och hoppas att en fisk ska fastna på ett foto.(ironi)

Nä skämt och sido.

Det är inte lätt. Av 100 bilder är det kanske 10 som blir skapliga och kanske 5 som blir bra.

Vanligtvis fotar jag aldrig med blixt då minsta lilla skit på akvariet gärna syns. Men idag hade jag faktiskt gnuggat ordentligt på rutan och använde därför blixten. En funktion som jag upptäckte idag var att man kunde minska ljuset på blixten (har haft kameran i snart 1½ år) vilket gav naturliga färger på fiskarna.

Ofta när man använder blixt blir vita partier mycket glansiga och fisken ser jätte konstig ut.

(här är ett jätte bra exempel på hur konstigt det blir)¨

Nackdelen med att fota utan blixt är att bilderna lätt blir grusiga.

Jag har en system kamera när jag fotar då det måste gå snabbt. Fiskar rör sig hela tiden och det är sällan dom står stilla. Att fota med dom automatiska funktionerna är omöjligt på fiskar.

Jag använder en kort slutartid och håller mig ganska nära rutan när jag fotar fiskarna.

Ett måste är ett bra ljus i akvariet annars får man inte skarpa bilder.

Lägga fukus rätt är också viktigt för att få en naturlig bild. Ofta har man fukus på bakdelen av fisken och hur snyggt är det egentligen? Ett tips är att sikta på ögat, det gör jag jämt.

JanneN
0

TjusigtFlört

sussa08
0

Jag har kommit på att om jag använder inställningar för fotografier med stearinljusbelysning som finns på min kamera så blir bilderna skitbra :D nästan hälften av bilderna blir hyffsade och hälften av dom blir bra :D

*bara för att lägga till lite* ;P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

PatrikN
0

#5 Tack nu skare fotas XD!

JanneN
0

Man kan tillföra ljus från sidan eller uppifrån för ett bättre resultat.

tror det finns i lite olika foto/akvarieforum hur man bäst plåtar fisk.

finns ju små fotoakvarier, problemet med dom är att fisken ofta tappar färgen när man flyttar runt dom

KerstinL
0

#8 Kom hit och fota istället.. bilderna du tog på mössen sist blev ju gula allihop… : (  Tungan ute

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

PatrikN
0

Grattis nu blev det inget foto! Oskyldig

JanneN
0

"#8 Kom hit och fota istället.. bilderna du tog på mössen sist blev ju gula allihop… : (  Tungan ute"

To much info…Kyss