Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: vilken-fisk
Läst 964 ggr
Scilla
0

Några frågor om posthornssnäckor

Snäckorna fick jag på posten idag har redan lagt rom, ser 11 romblaffor bara på rutorna.

Funderar, finns det något sätt att hålla dem från att föröka sig hejdlöst förutom att manuellt hålla undan rom och småsnäckor? Något som trivs i ett litet kar (33 l) som äter rommen t ex?

pH i tanken ligger runt 7-7,5. Jag ger räkorna tillskott av ett foder som mestadels innehåller kalcium, kan rester av det räcka för att snäckorna ska få i sig tillräckligt med kalcium?

Hur går det om man stoppar posthornssnäckor i ett kar med Anentome helena? Har ju sådana i stora karet.

PatrikN
0

Om snäckorna förökar sig mycket är det ett tecken på övermatning.
Tillgång till foder = snäck bebisar

Scilla
0

Jag fick dom på posten igår, de hade legat i förpackningen i två dagar (strul med posten) så jag tror snarare det är en reaktion på att de blev lyckliga av att hamna i mitt akvarium. Har inte matat dom alls än.

Hur tar man lättast bort äggen? Kan man köra med algskrapa på glasen, eller måste man få bort dom helt och hållet ur akvariet?

PatrikN
0

tror att pressa sönder äggen.

för om dom bara lossnar från rutan så kläcks dom nog ändå,

Scilla
0

Får testa det. Det är 15 äggklasar bara på föntrena, jag har inte plats för om alla skulle kläckas och det känns bättre att hålla efter ägg än att ta bort dem senare.

KerstinL
0

Jag brukar skrapa av ägggelén och mata mina ciklider med den, det tycker dom är smaskens.. ; )

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Scilla
0

Jag plockade upp dem och slängde dem. Så får det kläckas där jag med all sannolikhet missade. Känns som om det blir lite med lagom förökning då ;-)

myhombrero
0

Du säger att du har ett större kar.Stoppa dit dom det gör jag.Vet dock ej om Anentome helena äter vuxna Posthorn men dom mindre äter dom nog upp.

Scilla
0

Nu vet jag, Anentome helena äter vuxna posthorn. Goda verkar de vara, har aldrig sett dem gå på mina "ohyresnäckor" men posthornet rök i princip direkt.